۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۷
سد زیویه کامیاران سرریز کرد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان گفت: سد زیویه کامیاران با دبی یک متر مکعب بر ثانیه سرریز کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط‌عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان، آرش آریانژاد اظهار کرد: با توجه به بارش‌های مناسب اخیر، سد زیویه شهرستان کامیاران به عنوان ششمین سد در استان کردستان با دبی یک متر مکعب بر ثانیه سرریز و موجبات خوشحالی اهالی و کشاورزان منطقه را فراهم کرد.

وی افزود: عملیات اجرایی سد زیویه در سال ۱۳۸۴ آغاز و در بیست‌وسوم فروردین سال ۱۳۹۲ افتتاح شد که آخرین سرریز آن بیست‌وششم دی سال ۱۳۹۷ اتفاق افتاده بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان خاطرنشان کرد: این سد در استان کردستان و در ۲۶ کیلومتری شمال غربی کامیاران و در فاصله یک کیلومتری جنوب غربی روستای زیویه، روی رودخانه فصلی شاهینی واقع شده است.

آریانژاد اضافه کرد: این سد خاکی با هسته رسی، ارتفاع از پی ۵۲ متر، طول تاج ۵۶۰ متر، در تراز نرمال دریاچه ۱۵۸۵ و حجم مخزن سد ۱۶ میلیون متر مکعب بوده که شبکه آن از نوع ثقلی است.

وی با اشاره به اهداف ساخت این سد، تصریح کرد: این سد با هدف جلوگیری از خروج آب‌های مرزی، تأمین آب کشاورزی پایاب سد، توسعه کشاورزی، افزایش اشتغال، بهبود دامداری و ارتقای زیست‌محیطی منطقه، کنترل سیلاب‌های رودخانه شاهینی و تأمین آب شرب روستاهای مجاور، احداث شده و شبکه آبیاری و زهکشی این سد نیز ۱۲۰۰ هکتار از اراضی پایین دست را تحت پوشش قرار داده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان با توجه به سرریز شدن سد به بروز خطرات احتمالی در حاشیه رودخانه و پایین‌دست آن گفت: با توجه به افزایش دبی رودخانه شاهینی و اضافه شدن دبی سرریز، از مردم، کشاورزان و گردشگران تقاضا می‌شود از نزدیک شدن به جریان سیلابی رودخانه و سرریز سد، خودداری کنند.

کد خبر 741018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.