عید و رمضان؛ ۲ بهار برای تحولی ماندگار

تجدید حیات زمین، شادی وصف‌ناپذیری را پیشکش می‌کند و تزئین سفره‌های رنگارنگ هفت سین با قرآن کریم، به زیبایی‌ها جلوه‌ای دوچندان می‌بخشد؛ بهار قرآن، آغاز فصلی نو در کتاب زندگی معنوی و بهار طبیعت، آغاز فصلی نو در زندگی دنیوی انسان است و چه بسا این آغاز، می‌تواند بهانه‌ای برای تحولی ماندگار باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روئیدن شکوفه بر تن شاخه‌های خشک با فرارسیدن بهار طبیعت و تجلی ایمان و گذشت با فرارسیدن بهار قرآن، تجلی زیبایی‌هایی است که با گذشت پس از حدود ۳۲ سال در کنار یکدیگر نمود می‌کنند و شاید این ایام بهترین بهانه برای بازنگری اساسی زندگی باشد.

رمضان، شهر عشق و عرفان و ماه عترت و قرآن، تجدید عهد و پیمان، عفو، گذشت و غفران است، این ماه، ماه بازگشت به آغوش مهربان خدا است و ناامیدی از دل‌ها رخت برمی‌بندد، در این میان طی سال جاری همزمان با این ماه، زمستان به انتها و بهار سر رسیده است تا یادآور زیبایی‌هایی باشد که از چشم دور مانده است.

با فرا رسیدن بهار قرآن و بهار طبیعت، دل‌ها از کینه‌ها پاک می‌شود، دوستی‌ها جانی دوباره می‌گیرد و لبخندها و زیبایی‌ها تداعی می‌شوند تا فرصتی نو برای آغازی دوباره باشند و حیاتی مجدد به تعامل‌های فردی و اجتماعی، امیدواری، شادی، نشاط، صبوری و تاب‌آوری بخشند.

عید و رمضان؛ ۲ بهار برای تحولی ماندگار

همجواری مناسبت‌های باستانی و مذهبی؛ علتی برای بالندگی فرهنگی کشور ایران

علیرضا شریفی یزدی، عضو هیئت علمی پژوهشکده خانواده وابسته به پژوهشگاه مطالعات تعلیم و تربیت، عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران و عضو انجمن روانشناسی اجتماعی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ایران کشوری چندقومی، چندزبانه، چندفرهنگی و چندمذهبی است، هفت قطب فرهنگی شناخته شده در ایران وجود دارد که طی صده‌ها و دهه‌های گذشته در کنار یکدیگر زندگی کرده‌اند و یکی از هنرمندی‌های فرهنگ ایرانی، وجود ارتباط و گره‌ای مناسب بین ویژگی‌ها، مناسبت‌ها، رخدادها و آداب و رسوم باستانی با مباحث دینی است.

وی با بیان اینکه علت بالندگی فرهنگی کشور ایران، همراهی و همجواری مناسبت‌های باستانی و مذهبی بوده است، افزود: هر چند سال یک‌بار ماه مبارک رمضان با یکی از مناسبت‌های ملی کشور همجواری پیدا می‌کند و مردم ایران طی ۱۴۰۰ سال گذشته همواره با این موضوع آشنایی داشته‌اند و آداب و رسوم ملی و باستانی خود را با در نظر گرفتن همجواری مناسبت‌های مذهبی برگزار کرده‌اند.

عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران با اشاره به اینکه فرهنگ ایرانی به خوبی همجواری مناسبت‌ها را آموخته است و این موضوع در ارتباطات دیده می‌شود که خانواده‌ها به هر دوی این مراسم می‌پردازند، تصریح کرد: برخی خانواده‌ها مناسک‌گرا هستند و برخی دیگر به مناسبت‌های مذهبی اهمیت بیشتری می‌دهند، اما به طور کلی تمام خانواده‌های ایرانی برای هر دو مناسبت عید نوروز و ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی مناسبی خواهند داشت.

شریفی یزدی با بیان اینکه همجواری این دو مناسبت به هیچ عنوان مسئله‌زا تلقی نمی‌شود، ادامه داد: فرهنگ ایرانی به قدری با درک آمیخته است که حتی اگر فردی به هر دلیلی روزه‌داری نمی‌کند، در ساعات روزه‌داری دیگر افراد از دید و بازدید عیدانه پرهیز و ملاحظه می‌کند؛ باید توجه داشت که مناسک دینی، شعائر دینی را نگهداری و به بازتولید آنها کمک می‌کند و آداب و رسوم سنتی هویت ملی یک جامعه را شکل می‌دهد.

دعای سال تحویل و سفره هفت سین، مصادیق همجواری دین و سنت

وی با بیان اینکه هویت ملی و هویت مذهبی در ایران بنا بر همجواری و قرینگی حدود ۱۴ قرنه، در تعارض یکدیگر نبودند، گفت: در چنین شرایطی مانند سال جاری که شاهد تقارن و همجواری دو مناسبت عید نوروز و ماه مبارک رمضان با یکدیگر هستیم، به طور معمول افراد در طول روز روزه‌داری می‌کنند و پس از وقت افطار دید و بازدیدهای عیدانه را انجام می‌دهند.

عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران با اشاره به اینکه برخی خانواده‌ها در طول ماه مبارک رمضان اطرافیان خود را برای مراسم افطاری دعوت می‌کنند و این موضوع در ایام عید نیز دیده می‌شود، اضافه کرد: از دیگر همجواری‌های مناسبت‌های ملی و مذهبی می‌توان به دعای سال تحویل اشاره کرد؛ دعای سال تحویل پایه‌هایی کامل مذهبی دارد و در سفره هفت سین که موضوعی سنتی و ایرانی است، قرآن دیده می‌شود.

شریفی یزدی با بیان اینکه ایرانیان به خوبی بین مناسبت‌های مذهبی خود و رویدادهای فرهنگی تعامل ایجاد کرده‌اند، افزود: در این میان، برخی افراد ممکن است هنگام همجواری این ایام با یکدیگر به دنبال ایجاد تناقض باشند، اما اعتقاد بر این است که چنین رفتارها و سخنانی راه به جایی نمی‌برد، چراکه حد تعادل در هویت دینی و ملی ایران گواهی بر این موضوع است.

وی با بیان اینکه نوجوانان و جوانان، پدر و مادرها رفتار والدین خود را خوبی نظاره می‌کنند و از همین رو پدر و مادرها به جای نصیحت فرزندان باید بیشتر به فکر تغییر رفتار خود باشند، تصریح کرد: باید به نوجوانان آموزش داده شود که ضمن حفظ شعائر دینی، پس از وقت افطار به منظور تبریک عید و صله رحم به دیدار اطرافیان خود بروند.

عید و رمضان؛ ۲ بهار برای تحولی ماندگار

امیدآفرینی و دو چندان شدن زیبایی گذشت

سمیه طاهری، روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه پس از حدود ۳۲ سال شاهد همجواری عید نوروز و ایام ماه مبارک رمضان هستیم، اظهار کرد: نوروز آغاز بهار و مظهر دوباره طبیعت و ماه مبارک رمضان، وقت بیداری، عبادت، خودسازی و رهایی از بند خواسته‌ها و اهدافی است که در زندگی جلوه اصلی ندارند.

وی با اشاره به اینکه در آمیختگی حال و هوای معنوی ماه مبارک رمضان و حال و هوای زیبای فرارسیدن سال جدید، زیبایی فراموش کردن کدورت‌ها و گذشت را دوچندان می‌کند، افزود: تقارن ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان، پیوند هرچه بیشتر سنت‌های ملی و دینی را به همراه خواهد داشت و تأثیرگذاری این دو مناسبت با همجواری و تقارن با یکدیگر چندین برابر خواهد شد.

این روانشناس تصریح کرد: فرارسیدن ایام عید نوروز به زندگی افراد جلوه‌ای دوباره می‌دهد و شادی، طراوت و شادابی را به همراه دارد، ایام ماه مبارک رمضان نیز حزن و اندوه را از انسان دور و صبوری و تاب‌آوری افراد را تقویت می‌کند، از همین رو می‌توان اعتقاد داشت امیدبخشی و امیدآفرینی حداقل فایده تقارن این دو ایام با یکدیگر است.

لزوم مدیریت زمان برای به جا آوردن رسوم ملی و مذهبی در کنار یکدیگر

طاهری با اشاره به اینکه طبق سنت‌ها در ماه مبارک رمضان و عید نوروز شاهد افزایش مهمانی‌ها، دورهمی‌ها، دید و بازدیدها و در نتیجه تقویت صله رحم خواهیم بود، ادامه داد: مردم ایران به خوبی هم‌زیستی در کنار یکدیگر حتی با وجود تفاوت‌ها را آموخته‌اند و هرگز به بهانه عید نوروز، آداب ماه رمضان و به بهانه ماه رمضان، آداب مربوط به نوروز نفی نخواهد شد.

وی با بیان اینکه ارزش‌گذاری بر آداب دو ایام ذکر شده بر اساس فرهنگ خانواده‌ها می‌تواند متفاوت باشد، گفت: بهره‌گیری صحیح از ایام ماه رمضان و عید نوروز، مرهون درک، شناخت و معرفت کافی است که در طول سالیان سال این موضوع در فرهنگ ایرانیان جای گرفته است.

این روانشناس با تاکید بر لزوم رعایت احترام در برخورد با ارزش‌های هر فرد اضافه کرد: مدیریت زمان برای به جا آوردن رسوم ملی و مذهبی در کنار یکدیگر از جمله مواردی است که در این ایام باید مدنظر قرار گیرد؛ انجام دید و بازدیدها در ایام بعد از افطار و دعوت اطرافیان برای صرف افطاری از جمله اقداماتی است که می‌تواند جلوه‌گر سنت‌های دینی و ملی در کنار یکدیگر باشد.

طاهری با بیان اینکه در صورتی که افراد امکان موکول کردن دید و بازدید به ساعات پس از افطار را ندارند، می‌توانند با هماهنگی میزبان و بدون داشتن توقع پذیرایی در ایام روزه‌داری نیز به دید و بازدید بپردازند، خاطرنشان کرد: اختصاص دادن زمانی هرچند کوتاه برای تعاملات اجتماعی مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر سلامت روان به شمار می‌رود و تقویت این موضوع در فرزندان خانواده نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

حلول سال ۱۴۰۳ و تقارن آن با ماه مبارک رمضان، مجالی نو برای رشد معنوی است و نباید از این فرصت ناب، کم‌بهره ماند؛ تقارن ماه عبودیت و بندگی با عید نوروز بهانه‌ای است تا دل‌ها را به نور ایمان روشن و با شکوفه‌های امید و شادی مزین کنیم و ترکیب سفره هفت سین و سفره سحری برای مردم این مرز و بوم، ترکیبی از فرهنگ اصیل ایرانی و اعتقادات دینی بود که همیشه در خاطر آنها ماندگار خواهد ماند.

کد خبر 739209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.