حضور برجسته صنایع دفاعی ایران در اکسپو قطر

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» با اشاره به اکسپو قطر در مقاله‌ای نوشت: ایران توانایی خود در جنگ نامتقارن را به تبلیغات فروش تبدیل کرده است. مدلی از پهپاد پرچمدار جدید صنایع دفاعی ایران در نمایشگاه بین‌المللی تسلیحات دوحه در کنار محصولاتی از رقبای آمریکایی، چینی و ترکیه‌ای به نمایش گذاشته شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشته است که پهپاد جدید ایران می‌تواند به لطف موتور توربو جت آن ۱۳ بمب حمل کند و بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر در ارتفاع ۱۰ هزار متری پرواز کند. اما نکته قابل‌توجه درباره این پهپاد نامی است که روی آن مزین شده است: غزه

حضور برجسته صنایع دفاعی ایران در اکسپو قطر

به گفته ژورنال، پهپاد پرچمدار جدید صنایع دفاعی ایران در نمایشگاه بین‌المللی تسلیحات دوحه این ماه در کنار محصولاتی از رقبای آمریکایی، چینی و ترکیه‌ای به نمایش گذاشته شد که اولین نمایش این پهپاد در خارج از ایران بود. از زمان انقضای محدودیت‌های سازمان ملل بر صادرات موشک و پهپادهای ایران در ماه اکتبر، تهران به طور فزاینده‌ای تسلیحات نظامی خود را در بازارهای بین‌المللی فروخته است. محدودیت‌های سازمان ملل بخشی از پیمان چندجانبه هسته‌ای با ایران موسوم به برجام بود که دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد.

این روزنامه مدعی است که پهپادها و راکت‌های ساخته یا طراحی شده توسط ایران سال‌هاست به طور برجسته در حملات انجام شده در منطقه به نمایش گذاشته شده‌اند. تسلیحات ایرانی همچنین در رویارویی غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده آمریکا نقش داشته‌اند، از جمله در کشته شدن سه سرباز آمریکایی در حمله پهپادی ماه ژانویه در اردن توسط جنبش مقاومت اسلامی عراق. اما در دوحه، شکی وجود نداشت که صنعت دفاعی ایران در حال ورود به جریان اصلی بازار تسلیحات است.

حضور برجسته صنایع دفاعی ایران در اکسپو قطر

وال‌استریت ژورنال در ادامه نوشته است که پهپاد جدید «غزه» که توسط ایران در همبستگی با ساکنان نوار غزه پس از تشدید درگیری رژیم اسرائیل و فلسطین در سال ۲۰۲۱ نامگذاری شد، تهدیدی فزاینده برای منافع آمریکا و متحدان آن است. این هواپیمای بدون سرنشین با بردی معادل ۱۲۴۳ مایل، طول بال‌های ۶۸ فوتی و اتصال ماهواره‌ای می‌تواند از ایران به سرزمین‌های اشغالی پرواز کند در حالی که ۱۳ بمب هدایت شونده دقیق حمل می‌کند.

حضور برجسته صنایع دفاعی ایران در اکسپو قطر

در مقابل، شاهد -۱۲۹، یک پهپاد مرسوم ایرانی، تنها چهار بمب می‌تواند حمل کند. اما پهپاد شاهد علت رشد سریع صنعت تسلیحات ایران بود. مهدی فرحی، معاون وزیر دفاع در نوامبر گفت که ایران از مارس ۲۰۲۲ تا مارس ۲۰۲۳ حدود یک میلیارد دلار سلاح فروخته است که سه برابر سال قبل است.

مقامات آمریکایی در چند ماه گذشته مدعی شده‌اند که قراردادهای دفاعی اخیر ایران شامل توافق برای فروش موشک‌های بالستیک کوتاه برد به مسکو و تحویل پهپادهای انفجاری به دولت سودان برای جنگ ۱۱ ماهه علیه شورشیان است. تا قبل از اکتبر، چنین فروش‌هایی ممنوع یا بسیار دشوار بود و به مجوز شورای امنیت سازمان ملل نیاز داشت.

این روزنامه در همچنین افزود که ایالات متحده، علاوه بر تحریم‌هایی علیه سازندگان پهپادهای ایرانی، وزارت دفاع ایران را به دلیل ارتباط با ارتش روسیه هدف قرار داده است.

در غرفه ایران در نمایشگاه دوحه، بازدیدکنندگان بروشورهای براق به زبان روسی را که ده‌ها محصول از جمله یک موشک جدید پدافند هوایی را تبلیغ می‌کرد، بررسی کردند. بروشور تبلیغاتی یک پرتابگر موشک فضایی به زبان اسپانیایی نیز موجود بود که یادآور استقرار اخیر قایق‌های گشت حامل موشک ضد کشتی ساخت ایران توسط ونزوئلا است. بروشورهای فارسی و انگلیسی، موشک‌های کروز ضد کشتی و سیستم‌های راداری جدید را تبلیغ می‌کنند که ژورنال مدعی است فناوری مورد استفاده توسط انصارالله یمن برای هدف قرار دادن کشتی‌های آمریکایی است.

حضور برجسته صنایع دفاعی ایران در اکسپو قطر

ایران توانایی خود در تأمین برای جنگ نامتقارن –حمایت از طرف ضعیف در برابر دشمنان قدرتمند– به تبلیغات فروش تبدیل کرده است. یکی از اعلامیه‌ها، سلاح تهاجمی ایران را به‌عنوان بهترین سلاح «برای جنگ چریکی در هر شرایط آب و هوایی» توصیف می‌کند.

محمد فتح الرحمن، مقام امنیتی سودانی با فهرست خرید دقیقی از تسلیحات برای نبرد دولتش علیه شورشیان به دوحه آمده بود که پس از دیدار با مقامات دفاعی ایران در نمایشگاه گفت تصمیم به خرید ۱۰۰۰ تفنگ تک‌تیرانداز و تجهیزات دید در شب دارد که از نظر قیمت نیز مناسب است.

مقامات دفاعی ایران همچنین با نمایندگان پیمانکار دفاعی دولتی قطر، هلدینگ بارزان که نگاهی به تفنگ‌های تهاجمی ساخت ایران انداختند، به گفت‌وگو نشستند. یکی از افسران ارشد نیروی هوایی قطر در بازدید از غرفه گفت: «من بسیار تحت تأثیر فناوری‌های موشکی میان‌برد آن‌ها قرار گرفتم.» او گفت که تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا قطر آنها را بخرد یا خیر، به او بستگی ندارد.

غرفه آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات جهان متشکل بود از شرکت‌های دفاعی لاکهید مارتین، بوئینگ، جنرال اتمیکس و نورثروپ گرومان، سازنده پهپاد شناسایی که ایران در سال ۲۰۱۹ سرنگون کرد.

وال‌استریت ژورنال مدعی است که پهپاد جدید ایران نشان‌دهنده تلاشی برای رسیدن به پیشرفت پرنده‌های ساخت آمریکا است. جنرال اتمیکس سازنده پهپاد MQ-9A Reaper است که آمریکا در سال ۲۰۲۰ برای به شهادت رساندن سردار حاج قاسم سلیمانی استفاده کرد.

حضور برجسته صنایع دفاعی ایران در اکسپو قطر

این روزنامه در ادامه نوشته است که حضور ایران در نمایشگاه تجاری صنایع دفاعی قطر آن را موقعیت عجیبی قرار داد زیرا این کشور میزبان بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده در مورد حضور ایران در این نمایشگاه با قطری‌ها تماس گرفته است تا ابراز نگرانی کند. قطر، یک کشور کوچک و غنی از انرژی، به چنین معادله موازنه‌سازی عادت کرده است. در حالی که نمایشگاه باز بود، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر در واشنگتن بود تا آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه به دلیل تلاش‌هایش برای تسهیل کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه از او تشکر کند.

مهم‌ترین نکته در گزارش وال‌استریت ژورنال این است که این نمایشگاه به آژانس‌های جاسوسی غربی این فرصت را داد تا اطلاعاتی درباره آخرین فناوری‌های ایران جمع‌آوری کنند. در غرفه ایران، مردی که بعداً خود را یک مقام آلمانی معرفی کرد، در حال فهرست‌بندی هر سلاح با تلفن‌همراه خود بود. رقبای مستقیم ایران در بازار دفاعی -چین و ترکیه- نیز بر رشد تهران متمرکز بودند. یک مدیر دفاعی ترکیه به نظر می‌رسید مطمئن است که فناوری‌های آنکارا می‌تواند بر صنایع ایران پیروز شود. این مدیر اجرایی خارج از غرفه ایران گفت: «پهپادهای آن‌ها در اوکراین مقابل پهپادهای ما هستند.» اما سازندگان چینی گله‌مند بودند که رقابت ناعادلانه‌ای با موشک‌های ارزان ایرانی دارند.

کد خبر 738845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.