شورای امنیت قطعنامه جدیدی را برای آتش‌بس در غزه به رای می‌گذارد

منابع دیپلماتیک اعلام کردند در پی وتوی قطعنامه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل، این شورا قطعنامه دیگری را درباره آتش بس در غزه به رای می گذارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، قطعنامه پیشنهادی جدید را اعضای غیردائم شورای امنیت برای برقراری آتش بس فوری در غزه ارائه کرده اند.

منابع دیپلماتیک می گویند که این قطعنامه قرار است در نشست عصر جمعه به وقت محلی (سوم فروردین ۱۴۰۳ برابر با ۲۲ مارس ۲۰۲۴) شورای امنیت به رای گذاشته شود.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره غزه در نشست روز جمعه شورای امنیت سازمان ملل مطرح شد و کشورهای روسیه، چین و الجزایر به آن رای منفی دادند. از آنجا که یک قطعنامه برای تصویب به ۹ رای از ۱۵ رای اعضای شورای امنیت بدون وتوی اعضای دائم نیاز دارد، قطعنامه آمریکا نتوانست به تصویب برسد و با رای منفی چین و روسیه از اعضای دائم شورای امنیت وتو شد.

به قطعنامه پیشنهادی آمریکا ۱۱ کشور از ۱۵ کشور عضو شورای امنیت رای مثبت، سه کشور رای منفی و یک کشور رای ممتنع دادند.

سه کشوری که رای مخالف دادند شامل دو عضو دائم شورای امنیت یعنی روسیه و چین و یک عضو غیر دائم شورای امنیت یعنی کشور الجزایر بود که به آن رای منفی دادند. کشور گویان نیز از اعضای غیر دائم شورای امنیت به این قطعنامه رای ممتنع داد.

روسیه و چین معتقدند قطعنامه آمریکا به وضوح خواستار آتش‌بس و توقف تجاوز اسرائیل به غزه نبود. آمریکا در این قطعنامه "ضرورت آتش بس فوری" را اعلام کرده بود اما به طور خاص و صریح خواستار آتش بس نبود اما اکثر اعضای شورای امنیت خواستار چنین آتش بسی هستند.

این دومین بار است که روسیه و چین از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهرماه ۱۴۰۲) از حق وتوی خود استفاده می کنند. اولین بار دو کشور در ۲۵ اکتبر قطعنامه ای را که خواستار "وقفه بشردوستانه" بود، وتو کردند.

چین و روسیه می گویند درخواست برای آتش بس فوری تنها راه حل اخلاقی برای پایان رنج فلسطینی ها در غزه است.

آمریکا ۲۰ فوریه ۲۰۲۴ (اول اسفندماه ۱۴۰۲) شورای امنیت سازمان ملل، پیش نویس قطعنامه پیشنهادی الجزایر را وتو کرد که خواستار آتش بس فوری بشردوستانه در غزه بود که باید توسط همه طرف ها رعایت می شد. این قطعنامه ۱۳ رای مثبت شورای ۱۵ عضوی امنیت را کسب کرد اما آمریکا با مخالفت با آن، موجب تصویب نشدن آن یا همان وتوی قطعنامه شد. انگلیس دیگر عضو شورای امنیت نیز به آن رای ممتنع داد.

این سومین باری بود که قطعنامه پیشنهادی برای برقراری آتش بس در غزه از سوی آمریکا وتو می شود. یک قطعنامه برای تصویب در شورای امنیت نیاز به ۹ رای بدون مخالفت یا همان وتوی پنج عضو دائم این شورا (آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و فرانسه) دارد.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

مذاکرات برای برقراری آتش بس دوباره در غزه و آزادی اسرا با میانجیگری قطر و مصر و مشارکت آمریکا تاکنون به نتیجه نرسیده است. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پیش بینی کرده بود که تا قبل از ماه مبارک رمضان، حماس و اسرائیل برای دور جدید آتش بس به توافق دست یابند اما این پیش بینی به واقعیت نپیوست.

اکنون با توجه به وضعیت فاجعه بار غزه و هشدارهای پی در پی سازمان ملل درباره این منطقه از یک سو و تهدید رژیم اسرائیل برای حمله به رفح از سوی دیگر که می تواند بحران در غزه را به فاجعه ای غیرقابل توصیف تبدیل کند، تلاش ها برای جلوگیری از این فاجعه همچنان ادامه دارد.

منبع: ایرنا
کد خبر 738403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.