وضعیت شکننده اکوسیستم‌های جنگلی کشور

بنا بر گفته معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، نیاز فوری به یافتن راه‌های پایدار جهت افزایش پوشش جنگلی و حفاظت هر چه بهتر از ذخایر موجود داریم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست به مناسبت روز جهانی جنگل پیامی صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم
زیست بوم‌های جنگلی به عنوان یکی از مهمترین ارکان زیستی و پناهگاه هزاران گونه جانوری مهره‌دار و بی مهره، منبع زیستی و حیات انسانی و ریه تنفسی زمین، نقش فوق‌العاده‌ای در ادامه حیات این کره خاکی بر عهده دارد. سطح فعلی جنگل‌های دنیا را در حدود ۴ میلیارد هکتار برآورد کرده‌اند که در حدود ۳۰ درصد سطح کل اراضی دنیا است. با این حال با توجه به تنوع شرایط اقلیمی و جغرافیایی توزیع جنگل‌ها در کشورها بسیار نامتناسب بوده و بر این اساس ایران نیز در زمره کشورهای با پوشش کم (حدود ۸.۵ درصد پوشش) می‌باشد که میزان آن از سطح متوسط دنیا نیز کمتر است.

تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی فراهم کننده طیف گسترده‌ای از خدمات اکوسیستمی است و مزایای ارزشمندی برای مردم هر کشور مهیا و تأمین می‌نمایند. تولید اکسیژن مورد نیاز موجودات زنده، کاهش اثرات منفی تغییرات اقلیمی، تعدیل و تنظیم درجه حرارت کره زمین، تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی، حفاظت خاک و جلوگیری از فرسایش آن، جذب گازهای آلاینده محیط زیست، پناهگاه و زیستگاه طیف بسیار وسیعی از گونه‌های حیات وحش جانوری، ترسیب کربن و کاهش گازهای گلخانه‌ای، جلوگیری از سیلاب و افزایش نفوذپذیری خاک، تولید چوب بعنوان ماده اصلی بسیاری از صنایع، سوخت و.....، تولید محصولات فرعی جنگلی و گیاهان دارویی، اکوتوریسم و صنعت گردشگری از جمله خدمات اکوسیستمی و کارکردهای جنگل بوده که متأسفانه به دلایل سودجویانه و منفعت اختصاصی و یا گاهاً فقر جوامع محلی ساکن یا داخل جنگل، این زیست بوم حیاتی از نظر مساحت و کیفیت حفاظت از تنوع زیستی رو به کاهش می‌باشد.

به گواه مطالعات انجام شده و گزارش‌های مراجع علمی معتبر جهانی، بهره برداری ناپایدار، از هم گسیختگی و تکه تکه شدن زیستگاه‌های جنگلی منتج به کاهش جمعیت بسیاری از زیستمندان و حیات وحش جانوری و گیاهی آن شده و در طولانی مدت حاصل این اقدام کاهش تاب‌آوری و عدم تعادل در جهان خواهد بود.

لذا با توجه به وضعیت شکننده اکوسیستم‌های جنگلی کشور به ویژه جنگل‌های هیرکانی شمال و زاگرسی که به عنوان یک منبع ژنتیکی و تولید آب در پایداری زیستی کشور ایفا می‌نمایند، ضرورت دارد نظام جامع و پایدار بهره برداری پایدار و خردمندانه از خدمات این نعمت الهی گام جدی و اقدامی عملی و کارا برداشت.

ما نیاز فوری به یافتن راه‌های پایدار برای افزایش پوشش جنگلی و در عین حال حفاظت هر چه بهتر از ذخایر موجود داریم. ما به نوآوری‌هایی نیاز داریم که سلامت جنگل‌ها را تضمین کند و استفاده پایدار از منابع جنگلی را از طریق یک رویه جامعه محور و حفاظت از تنوع زیستی را امکان پذیر نماید.

لذا همانطور که فناوری‌های دیجیتال جهان را متحول کرده و با سرعت در حال تغییر رفتارها و الگوهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جوامع می‌باشند، این ابزارها در حوزه‌های نرم افزاری و سخت افزاری و هوشمند سازی داده‌ها و استفاده از هوش مصنوعی در شناسایی ویژگی‌های جنگلی از قبیل میزان ترسیب کربن و.... امکان مدیریت و نظارت پایدار جنگل را مهیا و برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری استراتژیک بهتری را ممکن می‌سازند و جمهوری اسلامی ایران نیز بایستی خود را به این امکانات مجهز کند تا بتواند ضمن حفاظت از تنوع زیستی و منابع طبیعی کشور، رفاه و عدالت را نیز گسترش دهد.»

کد خبر 738075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.