منابع مالی، گره‌گشای مشکلات متروی اصفهان

احداث خط دو مترو، یکی از بزگترین و مهم‌ترین پروژه شهری اصفهان است که احداث آن از اوایل سال ۱۳۹۶ آغاز و قرار شد ۱۰ ساله به بهره‌برداری برسد که به‌گفته مسئولان مهم‌ترین مسئله در رسیدن به این زمان‌بندی، تامین منابع مالی مورد نیاز است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دسترسی به سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی به‌منظور سهولت در جابه‌جایی شهروندان و دسترسی آن‌ها به فعالیت‌ها و خدمات ضروری است و با توجه به اینکه یکی از انواع این سیستم‌ها مترو یا همان قطار شهری است، با افزایش جمعیت و گسترش روزافزون شهرها، این مد حمل‌ونقلی در شهرهای بزرگ کاربرد فراوانی پیدا کرده و رو به گسترش است.

قطار شهری نقش مؤثری در کاهش ترافیک شهرها دارد و مکان‌یابی مناسب ایستگاه‌های آن با توجه به شرایط محیطی اطراف آن می‌تواند، نقش مهمی در افزایش کارایی و عملکرد شبکه خطوط ریلی درون‌شهری داشته باشد.

با توجه به هدف اصلی حمل‌ونقل که ایجاد امکان جابه‌جایی و دسترسی برای انسان‌ها و کالاهای ساخته شده توسط آن‌ها است، واقعیت احداث و ورود مترو به درون یک شهر, چیزی بیش از یک وسیله صرف حمل‌ونقل است که می‌تواند مزایای زیست‌محیطی، اقتصادی و روانی زیادی در بر داشته باشد.

اصفهان یکی از شهرهای پرجمعیت کشور است که در سال‌های اخیر همواره معضلات آلودگی هوا و ترافیک مواجه بوده است.

احداث خط دو متروی اصفهان پس از فراز و نشیب‌های احداث خط یک، از اوایل سال ۹۶ آغاز شد و قرار بود در کمتر ۱۰ سال به بهره‌برداری برسد.

با گذشت حدود شش سال از آغاز عملیات احداث خط دو، کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در کل این خط ۲۴ کیلومتری محقق شده است که به گفته مسئولان کمبود منابع مالی مهم‌ترین مسئله در نرسیدن به زمان‌بندی تعیین شده است.

منابع مالی، گره‌گشای مشکلات متروی اصفهان

برای احداث خط دو متروی اصفهان از انواع متدهای روز استفاده می‌کنیم

عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: از زمان کلنگ‌زنی خط یک مترو در مدیریت شهری بودم و دلیل اینکه احداث آن حدود ۱۷ سال طول کشید، فن جدیدی از نظر مهندسی بود و دستگاه‌هایی همچون میراث فرهنگی حساسیت خاصی به‌خرج می‌دادند.

وی با بیان اینکه دستگاه حفار مکانیزه تونل خط یک متروی اصفهان حدود دو سال متوقف بود و در نقطه مقابل برای احداث خط دو انواع و اقسام متدهای ساختمانی را استفاده می‌کنیم، می‌افزاید: اگر بودجه مورد نیاز را در اختیار داشتیم، می‌توانستیم سه تا پنج ساله خط دو را تکمیل کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه برای عبور خط دو مترو محل ایستگاه در میدان امام علی (ع) تعبیه شده بود و در واقع مسئله خطوط متروی اصفهان تأمین منابع مالی بوده است، خاطرنشان می‌کند: تمام هم‌وغم دوره ششم مدیریت شهری تکمیل خط دو مترو است که در این راستا حفاری جبهه شمال‌شرقی تا نیمه سال جاری به اتمام می‌رسد و احداث ایستگاه‌ها نیز در حال انجام است.

حاج‌رسولی‌ها با بیان اینکه یک قرارداد بسیار خوب با گروه مپنا منعقد شده است تا واگن، سیگنالینگ و تجهیزات خط دو مترو را تأمین کند که باید عملیاتی شود، تاکید می‌کند: ۱۵ درصد قرارداد را باید شهرداری تأمین کند که در حال تلاش هستیم نصف یا کل این مبلغ را دولت بپردازد.

هدف‌گذاری کردیم فاز نخست خط دو متروی اصفهان را تا پایان سال جاری افتتاح کنیم

وی با بیان اینکه در کنار احداث خط دو مترو، تکمیل رینگ چهارم ترافیکی نیز مد نظر شهرداری است که برای سال آینده انجام می‌شود، تصریح می‌کند: در کنار این موارد خریداری اتوبوس نیز وجود دارد و سه محور اصلی مصارف بودجه ۱۴۰۳ است که امیدواریم بتوانیم این موارد را محقق کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه می‌دهد: هدف‌گذاری کردیم فاز نخست بهره‌برداری خط دو متروی این کلان‌شهر را تا پایان سال جاری افتتاح کنیم و تلاش خود را در این راستا انجام می‌دهیم، اما ممکن است چند ماه این موضوع عقب بیفتد که تمام این مسائل به منابع مالی باز می‌گردد.

وی ادامه می‌دهد: اگر تعهدات مترو در سال ۱۴۰۲ محقق شده بود، به راحتی می‌گفتم تا پایان سال جاری این بخش از احداث خط دو افتتاح می‌شود، اما حدود دو هزار میلیارد تومان از این ردیف‌ها محقق نشد و نتوانستیم آن را برای حوزه قطار شهری تأمین کنیم.

حاج‌رسولی‌ها با بیان اینکه دریافت اوراق مشارکت، افزایش تسهیلات بانکی و رونق ساخت‌وساز از جمله مواردی است که می‌تواند در تأمین منابع مالی قطار شهری اثرگذار باشد، اضافه می‌کند: اقتصاد در بخش صنعت ساختمان کمتر آمده است و حدود دو سال است که جلوی آن گرفته شده و به سمت‌های دیگری رفته است که روی توسعه ساخت‌وساز اثر دارد، در کنار این موارد درآمد مردم نیز کشش خرید ساختمان ندارد و با توجه به اینکه وام ساختمانی ارائه نمی‌شود، صنعت ساختمان قفل شده است.

منابع مالی، گره‌گشای مشکلات متروی اصفهان

اگر بودجه‌های مصوب قطار شهری محقق شود، خط دو مترو آزمایشی بهره‌برداری خواهد شد

سیدمحسن واعظی‌فر، مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌کند: اگر مطابق برنامه‌ریزی که به شورای اسلامی شهر ارائه کردیم و بودجه سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ برای حوزه قطار شهری مصوب شد، اعتبارات تکمیل و پرداخت شود، به‌طور قطعی تا پایان سال جاری بهره‌برداری آزمایشی خط دو مترو حدفاصل زینبیه تا طوقچی را خواهیم داشت.

وی افزود: از بودجه ۳,۷۰۰ میلیارد تومان سال ۱۴۰۲ قطار شهری، حدود ۵۰ درصد تخصیص پیدا کرد و بودجه سال جاری شش هزار میلیارد تومان برای حوزه قطار شهری است که در صورت تکمیل تخصیص این بودجه‌ها خط دو را به بهره‌برداری آزمایشی می‌رسانیم.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه با بیان اینکه نباید وصول اعتبارات مصوب به ماه‌های اواخر سال برسد، خاطرنشان می‌کند: این بودجه باید اوایل سال تخصیص پیدا کند و نباید اینگونه باشد که بودجه پایان سال تأمین شود که امیدواریم همچون سال گذشته نشود.

مترو هزینه‌های بالایی دارد و کمکی به سایر حوزه‌ها همچون بهداشت و درمان است، زیرا زمانی که آلودگی هوا نداشته باشیم، بیماری‌ها کمتر می‌شود

واعظی‌فر با بیان اینکه در واقع بودجه قطار شهری باید در زمان مناسب خود محقق شود، تاکید می‌کند: دولت جدای از اوراق مشارکت در سال‌های اخیر برای متروی اصفهان، در حوزه اعتبار تخصیصی فقط حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار گذاشته است.

وی با بیان اینکه خرید واگن‌ها نیز مطرح است که نیازمند کمک دولت هستیم تا بتوانیم واگن‌های ساخته شده را از چین وارد کنیم و در زمینه اعتبارات مالی کمتر از یک درصد از حق ۵۰ درصدی دولت مطابق قانون جامع حمل‌ونقل ریلی محقق شده است، اضافه می‌کند: مترو هزینه‌های بالایی دارد و کمکی به سایر حوزه‌ها همچون بهداشت و درمان است، زیرا زمانی که آلودگی هوا نداشته باشیم، بیماری‌ها و زمان رسیدن شهروندان کمتر و در مصرف سوخت نیز صرفه‌جویی خواهد شد.

به گزارش ایمنا، احداث مترو فعالیت خوبی است که مدیریت شهری اصفهان در دوره ششم بر آن اهتمام ویژه دارد و ردیف‌های بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته است؛ تلاش مدیریت شهری ششم برای تکمیل خطوط متروی اصفهان ستودنی است، اما باید در زمینه تأمین منابع مالی مدیریت بهتری وجود داشته باشد.

کد خبر 737921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.