رهاسازی ماهی‌های قرمز، خطری برای اکوسیستم آبی چهارمحال و بختیاری

مدیرکل محیط زیست چهارمحال‌وبختیاری گفت: خبر بدتر از خریدوفروش ماهی‌های قرمز، رهاسازی آن است که مردم بعد از تعطیلات نوروز آنها را در رودخانه‌ها و چشمه‌ها رها می‌کنند، این ماهی‌ها روی اکوسیستم آبی استان تاثیرگذار است.

سعید یوسف‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به گونه‌های ماهیان غیر بومی در استان اظهار کرد: برخی از این ماهیان مانند آمور و فیتوفاگ به منظور بهره‌مندی مردم و بهبود شرایط اقتصادی و برخی مانند کامبوزیا برای جلوگیری از بیماری مالاریا به آب‌های استان وارد شدند.

وی با بیان اینکه ماهی قرمز از ماهیان ۱۰۰ درصد غیر بومی و وارداتی است و طول آن می‌تواند به ۳۰ یا ۴۰ سانتی متر افزایش پیدا کند، تاکید کرد: اتفاق بدتر از خریدوفروش این گونه ماهی‌ها رهاسازی آن است که مردم بعد از تعطیلات نوروز آنها را در رودخانه‌ها و چشمه‌ها رها می‌کنند.

مدیرکل محیط زیست چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه این ماهی روی اکوسیستم آبی استان تأثیر می‌گذارد، افزود: ماهیان قرمز از زئوپلانکتون ها تغذیه می‌کنند که این عمل موجب شکوفایی جلبکی شده و جمعیت جلبک‌ها را در سطح چشمه و رودخانه‌ها افزایش می‌دهد و زمانی که جلبک‌ها افزایش پیدا می‌کنند، اکسیژن کافی به سطح رودخانه نمی‌رسد و این باعث از بین رفتن زیست‌مندان رودخانه‌ها می‌شود.

یوسف‌پور خاطرنشان کرد: این ماهی عامل انتقال بیماری‌های زیادی است و توانایی تولیدمثل بالایی دارد، بنابراین توصیه اکید ما به مردم این است که تا حد امکان از خرید آن پرهیز کنند و اگر هم خریداری کردند، از رهاسازی آن در طبیعت خودداری و آنها را در حوض‌های مسجد یا شهرداری که به منابع آبی راه نداشته باشد، منتقل کنند.

وی با بیان اینکه ماهی قرمز یک رقیب غذایی جدی برای ماهیان بومی استان است، تاکید کرد: در حال حاضر ۳۴ گونه ماهی در استان وجود دارد که ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان، کامبوزیا، آمور، فیتوفاگ، آمورچه، کاراس و ماهی گلد فیش یا همان ماهی قرمز از مهم‌ترین ماهیان غیربومی در استان چهارمحال‌وبختیاری هستند.

کد خبر 737465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.