اجرای برنامه‌های جدید برای بهبود وضعیت موزه‌های فارس

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: با برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی توسط کارشناسان خبره سال آینده برای بهبود وضعیت موزه‌های استان فارس قدم‌های بزرگی بر خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان، محمد ثابت‌اقلیدی در حاشیه بازدید سرزده و نظارتی ویژه نوروز از موزه‌ها در شیراز اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۵۰ موزه دولتی و خصوص تحت نظارت اداره کل میراث فرهنگی فارس قرار دارد که همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

وی با بیان اینکه امروزه موزه‌ها یکی از مقاصد مهم گردشگری به‌شمار می‌روند که در اقتصاد گردشگری نیز بسیار تأثیرگذار هستند، افزود: امکانات، شرایط عادلانه و برابری برای همه سرمایه‌گذران حوزه موزه‌داری خصوصی باید ایجاد شود تا در شرایط برابر تلاش برای جذب گردشگر و مخاطب صورت گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس تصریح کرد: مجموعه‌داران و موزه‌داران بخش خصوصی در فارس نه تنها از نظر تعدد در کشور رتبه خوبی دارند، بلکه از توان و تخصص بالایی برخوردارند و همواره به دنبال ایجاد مسیر جدید و پررونقی در گردشگری با راه‌اندازی موزه‌های جدید، حرفه‌ای و خلاق هستند.

ثابت‌اقلیدی با تاکید بر ضرورت اجرای برنامه‌های ویژه و مرتبط با موضوعیت موزه‌ها در طول سال افزود: برای نمونه باید در موزه‌های استان با تهیه و تدوین تقویم‌های فرهنگی متناسب به خصوص برای آموزش به کودکان اقدامات لازم انجام شود.

وی ادامه داد: موزه می‌تواند برای خانواده‌ها یکی از گزینه‌های اصلی برای گذراندن تعطیلات باشد، از این‌رو لازم است در موزه‌های استان تقویم‌های فرهنگی متناسب ایجاد شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با بیان اینکه پایداری یکی از موضوعات روز دنیا در حوزه میراث فرهنگی است و برای رسیدن به این پایداری فرهنگی و حرفه‌ای در موزه‌ها و سایت موزه‌های استان باید اقدامات مؤثر و جدی‌تری صورت گیرد، تصریح کرد: از چیدمان حرفه‌ای موزه و طراحی ویترین‌ها گرفته تا ایجاد شرایطی محیطی مناسب باید مدنظر قرار گیرد، برای نمونه در موزه‌های مهم استان باید برای افراد کم‌توان، کودکان و سالمندان رمپ و آسانسور گذاشته شود، همچنین برای افراد روشن‌دل و کم‌بینا امکاناتی از قبیل مولاژ اشیا موزه (برای لمس آن توسط نابینایان) و برای ناشنوایان، زیرنویس به خط بریل و راهنمایان آموزش‌دیده و رابط ناشنوایان پیش‌بینی شود.

ثابت‌اقلیدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آماده‌سازی موزه‌ها و سایت موزه‌ها برای نوروز ۱۴۰۳ اظهار داشت: در حال حاضر این اماکن فرهنگی آماده پذیرایی از گردشگران نوروزی هستند.

کد خبر 736986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.