تداوم طرح مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تا ۲۴ فروردین / سکوی استعدادیابی در حال اجرا است

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تداوم طرح مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تا بیست‌وچهارم فروردین گفت: طرحی تحت عنوان سکوی استعدادیابی با مشارکت بنیاد احسان در چند استان آغاز شده و در حال اجرا است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش، محمدمهدی کاظمی با بیان اینکه سه مأموریت اصلی بر عهده معاونت آموزش متوسطه است، اظهار کرد: ایجاد دسترسی آموزشی و فرصت برابر آموزشی، شناسایی استعدادها و علایق دانش‌آموزان (هدایت تحصیلی مناسب و مطلوب در دوره متوسطه تا انتخاب منطقی، درست و عملکرد مطلوب‌) و بهبود فرآیندهای یاددهی و یادگیری که توسعه حرفه‌ای و نقش اصلی معلمان را نشان می‌دهد، از جمله این مأموریت‌ها است.

وی با اشاره به حساسیت بالای دوره ابتدایی افزود: دوره متوسطه به ویژه متوسطه اول، دوره هویت‌یابی است، چراکه شرایط کار کردن با این دانش‌آموزان در این سن پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه موضوع دیگری که در دوره اول متوسطه، دوره دوم متوسطه نظری و فنی حرفه‌ای و کار و دانش اهمیت دارد، مهارت‌آموزی است، ادامه داد: در این راستا موضوع دسترسی آموزشی را پیگیری و از سال گذشته بحث مدارس شبانه‌روزی برای افزایش پوشش تحصیلی را از طریق توانمندسازی مدیران و اجرای طرح شهاب در این مدارس دنبال کردیم.

کاظمی با اشاره به اینکه در بحث هدایت تحصیلی آنچه مهم است، به‌کارگیری ظرفیت معلمان برای شناسایی توانمندی دانش‌آموزان است، گفت: مشاوران شاید مسئولیت ویژه‌ای داشته باشد، اما آنچه مهم است معلم به دلیل ارتباط ویژه‌ای که با دانش‌آموز دارد، نقش مهمی ایفا می‌کند و در این راستا طرحی با نام سکوی استعدادیابی با مشارکت بنیاد احسان در چند استان آغاز کردیم که در حال اجرا است و می‌تواند زمینه‌ساز رشد دانش‌آموز باشد.

واریز کمک سرانه ویژه تجهیز هنرستان‌های شبانه‌روزی قبل از مهر ۱۴۰۳

وی ادامه داد: موضوعی که وزارتخانه درگیر آن است، پرونده رشد تربیتی دانش‌آموز است که با محوریت مرکز سنجش و مشارکت بخش‌ها و معاونت‌های آموزشی شکل می‌گیرد؛ طرحی با نام طرح خاتم به مناسبت ایام نوروز از بیست‌وچهارم اسفند آغاز شده است و تا بیست‌وچهارم فروردین ادامه دارد که فعالیت‌ها و مهارت‌های مختلف در زمینه‌هایی مانند هنر، وسایل تعمیراتی، کامپیوتر و شبکه را دانش‌آموزان یاد می‌گیرند تا بتوانند زمینه‌های انتخاب مناسب‌تر و مطلوب‌تر را به دست آورند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مسئله مهم‌تر، شناسایی استعدادها از پایه چهارم است تا در مسیر رشد تربیتی دنبال شود، اضافه کرد: برنامه ویژه‌ای وزارت آموزش و پرورش با حمایت‌های وزیر آموزش و پرورش برای مسئله مهارت‌آموزی دارد، در این راستا تدوین آئین‌نامه مهارت‌های دانش‌آموزان از دوره دوم ابتدایی آغاز شده است و تا پایان متوسطه با محوریت هنرستان‌ها با مشارکت بخش‌های مختلف آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ادامه دارد.

کاظمی با بیان اینکه مهارت‌آموزی برای اشتغال از دوره غیردانشگاهی باید آغاز شود، گفت: این امر همت همه مسئولان مجلس و دولت، دستگاه‌ها و وزارت آموزش و پرورش را می‌طلبد، در این راستا کمک سرانه ویژه‌ای برای تجهیز هنرستان‌های شبانه‌روزی در نظر گرفته و پیش از مهر ۱۴۰۳ عملیاتی می‌شود.

کد خبر 736614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.