از حال ناخوش صنعت در کهگیلویه و بویراحمد تا نسخه نجات‌بخش دولت سیزدهم

سال‌ها رکود فعالیت در شهرک‌های صنعتی کهگیلویه وبویراحمد حال صنعت این دیار را ناخوش کرده بود، رکودی که ناشی از نبود عزم جدی مسئولان برای حل مشکلات صنعتی این استان بود و حالا دولت سیزدهم تلاش کرده است تا نسخه نجات‌بخشی برای حل این معضل بپیچد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، این استان یکی از استان‌های مستعد در زمینه منابع طبیعی و منابع انسانی در کشور به‌شمار می‌رود، کهگیلویه و بویراحمد دارای بیش از ۲۵ درصد از منابع نفت و گاز کشور و ۱۰ درصد منابع آبی، دارای بیش از هزار گونه گیاهی و دارویی، جاذبه‌های گردشگری، ظرفیت بالای صنایع دستی است، اما با وجود تمام ظرفیت‌ها، محرومیت و بیکاری جوانان در دیار کهگیلویه و بویراحمد دردی تاریخی است که انگار با سرنوشت مردمان این دیار گره اساسی خورده است و عزمی برای گشودن این گره نیز دیده نمی‌شود.

با آنکه در کلام همه مسئولان و از بلندگوی اکثر تریبون‌ها فریاد چاره‌اندیشی برای حل معضل اشتغال به گوش می‌رسد، اما آنچه که عاید مردم شده است، نبود زیرساخت‌ها و کارخانه‌ها و مهاجرت جوانان این دیار به شهرهای دور و نزدیک برای پیدا کردن شغل و گذران زندگی است.

پای فلج صنعت در کهگیلویه و بویراحمد

شهرک‌های صنعتی راکد و نیمه‌راکد کهگیلویه و بویراحمد نشانی بی‌چون و چرا از نبود عزم مسئولان برای ساماندهی به وضعیت صنعت استان است، شهرک‌های صنعتی یاسوج در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد سال‌ها است که تبدیل به انبار شرکت‌های پخش شده است، شرکت‌هایی که مدیریت آن‌ها در استان‌های دیگر است و فعالیتشان در کهگیلویه و بویراحمد به‌خوبی اثبات می‌کند که چرخ تولید و صنعت در این دیار غنی لنگ می‌زند.

وجود چنین وضعیتی در این استان نتیجه عوامل بسیاری است که از مهم‌ترین آن می‌توان به سوءمدیریت، نبود مطالعه صحیح در امر سرمایه‌گذاری، نبود نظارت صحیح بر فعالیت‌های صنعتی، انحراف گسترده در تسهیلات اشاره کرد.

از حال ناخوش صنعت در کهگیلویه و بویراحمد تا نسخه نجات‌بخش دولت سیزدهم

نسخه دولت سیزدهم برای نجات واحدهای راکد

بازگشت واحدهای تولیدی غیرفعال و راکد به چرخه تولید جزو نخستین دغدغه‌های دولت سیزدهم از همان روزهای ابتدایی شروع به کار بود و در حال حاضر به عنوان سیاست اصلی دولت در کهگیلویه و بویراحمد مطرح شده است.

به گفته سید علی احمدزاده، استاندار کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم، بیش از ۵۲ واحد تولیدی و صنعتی استان، احیا شد و به چرخه تولید بازگشت که یکی از این واحدهای صنعتی کارخانه شهدناب است که سیب‌های ضایعاتی و صنعتی استان را خریداری کرد و به خط تولید آورد.

وی می‌گوید: بازگشت کارخانه قند یاسوج به چرخه تولید باعث رونق تولید و امیدبخشی در جوانان شده است.

احمدزاده ظرفیت اشتغال کارخانه قند یاسوج را ۲۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۶۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم عنوان می‌کند و مدعی است که نهضت احیای واحدهای راکد در استان ادامه دارد.

وجود واحدهای راکد و مختل زیبنده کهگیلویه و بویراحمد نیست

سیداحسان عسکری، معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این ارتباط به خبرنگار ایمنا می‌گوید حال صنعت استان حال مساعدی نیست و وجود واحدهای راکد و مستهلک زیبنده این استان نیست.

وی فعالیت واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی استان را مختل می‌داند و اختلال ۱۰۰ درصدی و غیرفعال بودن بعضی از این واحدها را نگران‌کننده عنوان می‌کند.

عسکری معتقد است واحدهای راکد و غیرفعال در شهرک‌های صنعتی استان دلایل مختلف دارد و نمی‌توان برای این واحدها نسخه واحد پیچید.

وی شرایط بعضی واحدهای فعال را نیز مطلوب نمی‌داند و معتقد است به دلیل نبود بازاریابی صحیح، این واحدها با مشکل مواجه هستند.

از حال ناخوش صنعت در کهگیلویه و بویراحمد تا نسخه نجات‌بخش دولت سیزدهم

تعامل سازنده راهگشای حل مشکلات مالی در صنعت استان

محسن ضامن‌فر، مدیرکل امور سرمایه‌گذاری استانداری کهگیلویه و بویراحمد هم از بازگشت بیش از ۵۲ واحد راکد به چرخه فعالیت در دولت سیزدهم خبر می‌دهد.

وی معتقد است برای ساماندهی تولید و به تبع آن اشتغال در استان نیازمند مدیریت علمی و صحیح، همکاری و تعامل هستیم.

ضامن‌فر یکی از عمده مشکلات در فعالیت‌های اقتصادی را نبود تعامل صحیح بین بانک‌ها و سرمایه‌گذاران می‌داند و می‌گوید: برای رفع مشکلات اقتصادی واحدهای تولیدی در استان به همکاری بانک‌ها نیازمند هستیم.

وی می‌گوید: فعالان عرصه تولید و صنعت نیز باید تعامل خود را با حوزه بانکی بهبود ببخشند و در پرداخت تسهیلات دریافتی دقت کنند.

بازگشت ۱۳ واحد راکد به چرخه فعالیت در سال ۱۴۰۲

امیرتیمور موسویان، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص می‌گوید: در سال گذشته ۱۳ واحد تولیدی راکد با حجم سرمایه‌گذاری اسمی دو هزار و ۹۴۰ میلیارد ریال به چرخه تولید بازگشت.

وی با بیان اینکه میزان اشتغال این تعداد طرح ۳۴۱ نفر بود و هم‌اکنون کارگران دوباره به کار خود برگشته‌اند، می‌افزاید: از جمله مهم‌ترین واحدهای راکد احیا شده می‌توان به کارخانه قند یاسوج، شرکت شهدناب، پلیمر صنعت یاسوج، شن و ماسه شهرداری قلعه رئیسی، دستمال کاغذی بنفشه و تعاونی ۱۱۲۸ اشاره کرد.

وی ادامه می‌دهد: سال گذشته ۲۱ واحد تولیدی راکد با اشتغال اسمی ۲۷۱ نفر و سرمایه‌گذاری اسمی ۹۱۰ میلیارد ریال به چرخه تولید بازگشت و ۱۱۲ واحد تولیدی راکد نیز در استان وجود دارد که ۵۳ مورد از آنها شرایط برگشت به تولید را دارند و با بازگشت این ۵۳ واحد تولیدی راکد برای ۹۰۰ نفر اشتغال‌زایی خواهد شد.

به گزارش ایمنا، عزم دولت سیزدهم برای احیای کارخانه‌های راکد و بازگشت کارگران به سر کار را می‌توان اتفاقی مبارک در استان کهگیلویه و بویراحمد دانست که تلاش دارد به سال‌ها بی‌توجهی مسئولان به حل معضل اشتغال و بیکاری جوانان این دیار پایان دهد و گام‌های مؤثری برای پایان دادن به حال ناخوش صنعت در این استان بردارد.

کد خبر 735787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.