افزایش انواع سرطان‌ در سال ۱۴۰۴ به ۱۶۰ هزار مورد / آلودگی هوا چه تاثیراتی بر سلامتی دارد؟

معاون آموزش و پژوهش نظام پزشکی اصفهان با بیان اینکه در سال ۱۳۹۵ تنها ۱۱۲ هزار نوع مختلف از سرطان وجود داشته و در سال ۱۴۰۴ به ۱۶۰ هزار نوع افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: کاهش طول عمر، افزایش احتمال سکته مغزی و بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های تنفسی همچون سرطان ریه و آسم از جمله تاثیرات آلودگی هوا است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدرضا صبری امروز _سه‌شنبه بیست‌ودوم اسفند_ در نشست هم‌اندیشی متخصصان و مسئولان حوزه سلامت با محوریت ارائه راهکار جهت کاهش آلاینده‌ها و پیشگیری از اثرات مخرب آن بر سلامت محیط و جامعه اظهار کرد: چندین سال است که با مشکل آلودگی هوا مواجه هستیم که هر روز وضعیت آن بدتر می‌شود، با این حال شاهد تلاش سازمان‌های مربوطه برای رفع این مشکل نیز هستیم و شاید هنوز این تلاش‌ها کافی نیست.

وی با بیان اینکه آنطور که باید به موضوع آلودگی هوا پرداخته نشده است، لذا نیاز داریم تمام دستگاه‌ها و مسئولان ذی‌ربط در این راستا اقدامات مؤثری را انجام دهند، افزود: ارتقای فرهنگ سلامت و افزایش آگاهی افراد در حوزه پزشکی و سلامت، تغییر رویکردها نسبت به سلامت و سرمایه‌گذاری کافی برای تأمین سلامت، پیشگیری و کنترل، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم از وظایف سازمان نظام پزشکی است.

معاون آموزش و پژوهش نظام پزشکی اصفهان ادامه داد: کاهش طول عمر، افزایش احتمال سکته مغزی و بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های تنفسی همچون سرطان ریه و آسم، کاهش عملکرد ریه‌های کودکان در حال رشد، افزایش احتمال سقط جنین در زنان باردار، احتمال وقوع ناهنجاری هنگام تولد نوزاد، نازایی و مشکلات پوستی از تأثیرات آلودگی هوا بر سلامت انسان است‌.

صبری با ارائه راهکارهایی برای مقابله با آلودگی هوا خاطرنشان کرد: ورود خودروهای برقی با تلاش‌های وزارت سمت، استفاده از منابع انرژی جایگزین و بهره‌مندی از صفحه‌های خورشیدی، کاهش مصرف انرژی برای جلوگیری از مازوت‌سوزی، افزایش درختکاری، اعمال محدودیت برای مصرف پلاستیک و استفاده بیشتر از کیسه‌های پارچه‌ای از سری راهکارها برای پیشگیری از آلودگی هوا است.

وی با بیان اینکه ایران، چهارمین کشور سرطانی دنیا است، اضافه کرد: آلودگی هوا سهم زیادی در ابتلاء به سرطان دارد؛ طبق تحقیقات، در سال ۱۳۹۵ تنها ۱۱۲ هزار نوع مختلف از سرطان وجود داشته و در سال ۱۴۰۴ به ۱۶۰ هزار نوع افزایش پیدا خواهد کرد.

معاون آموزش و پژوهش نظام پزشکی اصفهان بیان داشت: تعداد زیادی پوستر و اینفوگرافی برای اطلاع‌رسانی عموم مردم با کمک شهرداری و سازمان محیط زیست تهیه و در سطح شهر توزیع شد، همچنین تهیه آثار و محتواهای رسانه‌ای برای آگاه‌سازی مردم و بیان مشکل آلودگی هوا از اقدامات انجام شده است.

صبری با اشاره به اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، تصریح کرد: با بدتر شدن وضع آلودگی هوا تنها مکان برای زندگی، شهرک‌های سلامت خواهد بود؛ باید با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی از آلوده شدن هوا جلوگیری کنیم، نه اینکه بعد از آلوده شدن هوا به فکر راه چاره باشیم‌.

وی تاکید کرد: شهر پکن در ژاپن از آلوده‌ترین شهرهای جهان بود که با توجه به کارخانه‌ها و صنایع، خودروهای برقی، توسعه فرهنگ دوچرخه سواری و توجه به حمل‌ونقل عمومی به ویژه مترو آلودگی را کاهش دادند.

معاون آموزش و پژوهش نظام پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: به تازگی وزارت سمت در عرصه خودروهای برقی متمرکز شده و ورود این خودروها به! ناوگان حمل‌ونقل عمومی را در اولویت قرار داده است، اما برای خودروهای برقی تنها یک ایستگاه شارژ در اصفهان داریم.

صبری گفت: ماسک‌هایی که دارای یک لایه کربن و سوپاپی برای تغییر هوای داخلی است، به حفظ سلامت و کاهش تنفس هوای آلوده کمک می‌کند، بعضی ارگان‌ها و نهادها سعی بر تولید و توزیع این ماسک‌ها دارند که اقدام خوبی درجهت حفظ سلامت مردم است.

کد خبر 735583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.