کشف سازه زیرزمینی در گذر کمر زرین اصفهان + فیلم

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان با بیان اینکه گذر کمر زرین توسط این سازمان و دانشگاه هنر اصفهان در حال کاوش باستان‌شناسی است، گفت: این سازمان در نخستین روزهای عملیات کاوش، موفق به کشف یک سازه زیرزمینی شد که از یک اتاق حدود ۱۱ متر در چهار متر تشکیل شده است.

محمدعلی ایزدخواستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه گذر کمر زرین توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان و دانشگاه هنر این کلان‌شهر در حال کاوش باستان‌شناسی است، اظهار کرد: این سازمان در نخستین روزهای عملیات کاوش، موفق به کشف یک سازه زیرزمینی شد.

وی با اشاره به اینکه قسمت فوقانی این سازه در حال حاضر قابل مشاهده است، افزود: این سازه از یک اتاق حدود ۱۱ متر در چهار متر تشکیل شده است که عمر اتاق در حال کاوش بوده و به‌صورت سالم و دست‌نخورده حفظ شده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تاکید کرد: به‌نظر می‌رسد که این اتاق بخشی از یک حمام یا فضای مسکونی متعلق به دوره قاجار یا صفوی باشد، همچنین در حال حاضر زمان این اثر به‌طور دقیق مشخص نشده است.

ایزدخواستی گفت: این اتاقک دارای طاقچه‌ها و سقف گنبدی شکل است در زیر یک مغازه‌ای که در ۱۰۰ سال اخیر احداث شده بود، کشف شد.

وی ادامه داد: در ابتدای عملیات کاوش، دیواره‌های منهج به این اتاقک در حال کشف است و به‌نظر می‌رسد که یک مجموعه قابل ملاحظه‌ای را شامل می‌شود، از این‌رو کاوشگران در حال بررسی و هویداسازی آن هستند.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: تاکنون سفالینه‌هایی مربوط به دوران صفوی، ایلخانی و سلجوقی در این عملیات کشف شده است.

ایزدخواستی با بیان اینکه بررسی زمان دقیق این آثار نیازمند مطالعات دانشگاهی بیشتری است، گفت: عملیات کاوش ادامه دارد که امیدواریم تا قسمت عمده این عملیات تا یک ماه آینده به پایان برسد.

کد خبر 735517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نادر کمرزرین IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
    0 0
    لطفا در نگارش دقت کنید کمرزرین با فاصله نوشته نمیشود.( کمرزرین)