چگونه رژیم غذایی خود را در ماه رمضان تثبیت کنیم؟

کارشناس تغذیه گفت: قاعده کلی تثبیت رژیم غذایی، حجم کمتر غذا و ارزش غذایی بالاتر است، بنابراین اگر حجم غذا کمتر، ارزش غذا بیشتر و درکنار آن تحرک صحیح وجود داشته باشد، سبب پیری دیررس، مصرف و جذب بهتر مواد غذایی در بدن، حفظ سلامتی و تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

محمدعلی باقری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص سبک غذایی صحیح در ماه رمضان اظهار کرد: در ماه رمضان تعداد و حجم وعده‌های غذایی کمتر می‌شود که باید در هر وعده از فیبرها، ویتامین‌ها، آب و گروه‌های اصلی مواد غذایی مصرف شده و از مصرف مواد پرکالری پرهیز شود، به همین دلیل باید سعی کنیم ارزش هر وعده غذایی را افزایش دهیم؛ برای مثال مصرف میوه‌ها، نان و غلات سبوس‌دار، لبنیات کم چرب و سبزیجات را بیشتر کرده و برای مصرف گوشت، آن را به‌صورت آب‌پز استفاده کنیم تا ارزش غذایی بیشتری داشته باشد.

وی در بحث مسمومیت‌های غذایی با اشاره به اینکه باید روند واکنش‌های شیمیایی که به دنبال استفاده از مواد غذایی در بدن انجام می‌شود، را متعادل کنیم، افزود: مهم است که سعی کنیم واکنش‌های شیمیایی بدن بعد از مصرف غذایی به صورت کند یا تند انجام نشود.

کارشناس تغذیه ادامه داد: انجام این واکنش‌های شیمیایی با مصرف غذاهای پرکالری مانند انواع شیرینی‌، سرعت می‌گیرد که در ادامه سبب افزایش سوخت و ساز بدن شده و فرد احساس گرسنگی می‌کند؛ همچنین اگر این واکنش‌ها کند شود سبب ضعف و بی‌حالی می‌شود، زیرا بدن از مواد ذخیره شده استفاده می‌کند.

باقری خاطرنشان کرد: طبق تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده در سال ۲۰۲۳ اعلام شد که باید فاصله بین وعده‌های غذایی را افزایش دهیم و حدود ۱۰ تا ۱۶ ساعت بین وعده‌های غذایی فاصله بیندازیم تا زمانی برای استراحت واکنش‌های شیمیایی مفید بدن وجود داشته باشد و تداخلی میان آن‌ها رخ ندهد.

وی اضافه کرد: هرچه فاصله بین وعده‌های غذایی بیشتر شود، رژیم غذایی بهتر تثبیت شده و سبب فعالیت متعادل‌تر سیستم عصبی، دستگاه گوارش و غدد می‌شود؛ بدین ترتیب در بدن جذب حداکثری مواد غذایی مفید رخ داده، سیستم عصبی تقویت شده و از پیری زودرس جلوگیری می‌شود.

این کارشناس تغذیه بیان داشت: در بسیاری از موارد که افراد به سوءتغذیه دچار می‌شوند، عوامل روانی تأثیرگذار است، برای مثال برخی افراد در ماه رمضان استرس گرسنگی و تشنگی دارند که ممکن است هنگام افطار ولع خوردن پیدا کنند و نتیجه این استرس‌ها تأثیر غدد بر سیستم عصبی و نامتعادل شدن واکنش‌های شیمیایی مصرف است که سبب چاقی و دیابت می‌شود.

کم تحرکی، عامل گرسنگی بیشتر و میل به پرخوری

باقری با بیان اینکه قاعده کلی تثبیت رژیم غذایی، حجم کمتر غذا و ارزش غذایی بالاتر است، تاکید کرد: هرچه در بسته غذایی حجم کمتری از غذا با ارزش غذایی بیشتری گنجانده شود، مفیدتر و سالم‌تر خواهد بود، اما هرچه بسته غذایی حجیم‌تر و ارزش غذایی پایین‌تر باشد مضر بوده و عوارضی به دنبال خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه روزه‌داری متناوب باعث سلامتی است، گفت: سبک غذایی نادرستی بین برخی مردم رواج یافته است که مایل هستند بعد از افطار، روزه‌داری را ادامه دهند و غذای کمتری میل کنند؛ این رفتار نادرست غذایی سبب ضعف بدن و ضعف سیستم ایمنی خواهد شد.

این کارشناس تغذیه با بیان این نکته که کم‌تحرکی باعث احساس گرسنگی بیشتر و میل به پرخوری و چاقی می‌شود، اظهار کرد: فعالیت هنگام روزه‌داری سبب تعادل واکنش‌های بدن می‌شود، بنابراین پیاده‌روی از فعالیت‌هایی است که در ماه رمضان بسیار توصیه می‌شود، همچنین اگر حجم غذا کمتر، ارزش غذا بیشتر و در کنار آن تحرک صحیح وجود داشته باشد، سبب پیری دیررس، مصرف و جذب بهتر مواد غذایی در بدن، حفظ سلامتی و تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

باقری با اشاره به اهمیت ورزش در ماه رمضان عنوان کرد: لازم است بدانیم هنگام روزه‌داری نباید به سمت ورزش کردن با تمرینات سخت برود، اما ورزش کردن صحیح سبب متعادل شدن واکنش‌های بیوشیمیایی بدن می‌شود.

کد خبر 735119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.