ریسک بزرگ انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا

نشریه اکونومیست نوشته است که نامزدهای انتخاباتی ثالث، پرونده‌های قضایی و سن ترامپ و بایدن درجه بالایی از نداشتن قطعیت را ایجاد می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از نشریه اکونومیست، پس از اعلام نتایج سه‌شنبه بزرگ، واضح است که برای اولین بار پس از سال ۱۹۱۲، انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا یک رقابت بین رئیس‌جمهور سابق و رئیس‌جمهور فعلی خواهد بود. دو نامزد برای همه شناخته شده هستند، با این حال حدود ۱۲ درصد از رای‌دهندگان هنوز بین آن‌ها یک نفر را انتخاب نکرده‌اند؛ این رای‌دهندگان چرخشی ممکن است تعیین‌کننده نتیجه رقابتی تنگاتنگ باشند.

سه خطر بزرگ که می‌توانند نتیجه انتخابات آمریکا را عوض کند

در شش انتخابات برگزار شده قبل از سال ۲۰۰۰، میانگین آرای فرد برنده با اکثریت آرا ۹ امتیاز بود. در ۶ انتخابات برگزار شده پس از ۲۰۰۰، این میانگین به ۳ رسیده است که نشان‌دهنده حساس بودن رقابت‌های ریاست‌جمهوری در آمریکا است.

این بار فقط شش ایالت در ماه نوامبر نقش رقابتی خواهند داشت. دفعه قبل، ۱۶۰ میلیون آمریکایی در انتخابات شرکت کردند، اما جو بایدن با ۲۰ هزار رأی یا ۰.۰۱۳ درصد از کل آرا، برنده ایالت ویسکانسین شد. وقتی انتخابات اینقدر نزدیک باشد، تفاوت‌های کوچک در آرا می‌تواند تأثیرات عظیمی در تغییر جهان داشته باشند.

بر اساس گزارش اکونومیست، ده‌ها عامل می‌تواند انتخابات را به نفع بایدن یا ترامپ تمام کند؛ مسائلی مانند اقتصاد، مرز، سقط جنین، تلاش برای متقاعدسازی و تشویق به مشارکت، حامیان مالی از کارزارهای انتخاباتی و داوطلبان وجود دارد، اما در این انتخابات سه عامل تأثیرگذار دیگر نیز باعث دشواری پیش‌بینی برنده انتخابات خواهد شد.

حزب ثالث

از نظر بسیاری آمریکایی‌ها دو حزب اصلی این کشور کمی عجیب و غریب شده‌اند. به فرض، در هم شکستن این انتخاب دوگانه فوق‌العاده خواهد بود. در عمل اما نگاه به نامزدهای شخص ثالث موجود، آن‌ها را از این خط فکر منصرف می‌کند.

رقبای امسال شامل جیل استاین، فعال محیط‌زیست که میراث منحصربه‌فردش در آمریکا ممکن است تسهیل پیروزی ترامپ در سال ۲۰۱۶ و خروج او از توافقنامه آب و هوای پاریس باشد. کاندید دیگر کورنل وست، یک استاد چپ‌گرا است که تفاوت زیادی بین بایدن و ترامپ نمی‌بیند. نفر آخر هم کسی نیست جز رابرت کندی جونیور، که حواشی خاص خود را دارد.

قوانین موجود در هر ایالت متفاوت است، از این‌رو هر سه نفر شاید در لیست اسامی تمام ایالت‌ها دیده نشوند، به‌خصوص جیل استاین و کورنل وست، اما کندی متفاوت است. در نظرسنجی‌هایی که شامل اشخاص ثالث می‌شود، او ۱۲ درصد آرا را به دست می‌آورد. این نشان می‌دهد که او می‌تواند امضاهای کافی برای قرار گرفتن در رأی‌گیری اکثر ایالت‌ها را جمع‌آوری کند. اگر این نظرسنجی‌ها در ماه نوامبر به سهم رأی تبدیل شود، بزرگ‌ترین پیروزی برای یک کاندید شخص ثالث از زمان رأس پرو در سال ۱۹۹۲ خواهد بود.

نام خانوادگی کندی شاید نشان دهد که او بین دموکرات‌ها محبوبیت بیشتری دارد، اما در واقع جمهوری‌خواهان او را بیشتر دوست دارند. دغدغه مسائل محیط‌زیست و مخالفت با واکسن باعث شده است او مسائل چپ و راست را با هم مخلوط کند. شاغلان حوزه فناوری در سیلیکون ولی هم از طرفداران او هستند زیرا فکر می‌کنند هر نوع اختلال در یک ساختار قدیمی ذاتاً خوب است. همه اینها به این معنی است که سناریویی که در آن رابرت کندی به پیروزی ترامپ کمک کند، به طرز نگران‌کننده‌ای ممکن است.

سه خطر بزرگ که می‌توانند نتیجه انتخابات آمریکا را عوض کند

پرونده‌های قضائی ترامپ

عامل قطعیت دوم به گفته اکونومیست نتیجه پرونده‌ها و شکایات از دونالد ترامپ است. حکم متفق‌القول دیوان عالی آمریکا در خصوص قادر بودن ترامپ در شرکت در انتخابات علی‌رغم هدایت و تشویق به آشوب‌های ششم ژانویه یکی از این پرونده‌های سرنوشت‌ساز بود که به نفع او تمام شد.

طی دو سال گذشته این گمانه‌زنی وجود داشته است که ترامپ ممکن است پیش از انتخابات راهی زندان شود یا در صورت پیروزی، حتی ممکن است مجبور شود از سلول زندان ریاست کند، این کار اتفاق نخواهد افتاد. بسیاری از محاکمه‌هایی که او با آن مواجه است، با درخواست تجدیدنظر تا پنجم نوامبر به پایان نخواهند رسید. تنها پرونده‌ای که شاید تا آن زمان به پایان رسیده باشد، پرونده کم‌اهمیت پرداخت حق‌السکوت به بهانه پرداخت هزینه‌های وکالتی توسط ترامپ به زنی به نام استورمی دنیلز است.

این نشریه معتقد است به علت تأثیر رقابت منفی، تمام کسانی که پیش‌تر به ترامپ رأی داده بودند، فارغ از نتایج دادگاه‌ها، دوباره به او رأی خواهند داد، اما این به معنی بی‌فایده بودن این پرونده‌های قضائی نیست. نتایج نظرسنجی‌ها نشان داده است که توصیف ترامپ به عنوان مجرم به علت نقشش در آشوب‌های روز ششم ژانویه ممکن است بر نحوه رای‌دهی کسانی که هنوز تصمیم نگرفته‌اند تأثیر بگذارد.

سه خطر بزرگ که می‌توانند نتیجه انتخابات آمریکا را عوض کند

سن بایدن و ترامپ

جو بایدن و دونالد ترامپ مسن‌ترین نامزدهای تاریخ انتخابات آمریکا خواهند بود که احتمال مبتلا شدن آن‌ها به «رویداد سلامتی» را بالاتر از حد معمول می‌برد. از طرف در حزب جمهوری‌خواه، ترامپ وارث سیاسی ندارد. او مدیر کارزار انتخاباتی خود را به عنوان مدیر عملیات حزب و عروسش را به عنوان رئیس مشترک این حزب منصوب کرده است. این یک نوع قدرت شکننده است. او چنان بر حزب مسلط است که اگر بلایی سرش آید، هرج و مرج به وجود خواهد آمد.

در مقابل، در میان دموکرات‌ها این جدال وجود دارد که آیا بایدن به خاطر سنش می‌تواند در یک کمپین پیروز شود یا خیر. علی‌رغم وضعیت خوب اقتصادی، نظرسنجی‌ها علیه او هستند. پاسخ کاخ سفید این است که نظرسنجی‌ها اشتباه هستند و با نزدیک شدن به انتخابات، زمانی که رای‌دهندگان توجه بیشتری به امور کنند، نظرشان تغییر خواهد کرد. شاید اینگونه شود، اما ۸۵ درصد از آمریکایی‌ها و ۷۰ درصد از دموکرات‌ها فکر معتقد هستند که او برای دور دوم ریاست‌جمهوری خیلی پیر است و این نقطه‌نظر بعید است که تغییر کند.

سه خطر بزرگ که می‌توانند نتیجه انتخابات آمریکا را عوض کند

مسیر لیز تا کاخ سفید

اگر تا ماه اوت نتایج نظرسنجی‌ها به نفع بایدن تغییر نکنند، دفاع از نامزد بودن او برای حزب دموکرات به عنوان تنها شانس شکست دادن ترامپ دشوار خواهد بود. البته جایگزین کردن او تا آن موقع هم روند پرآشوب و پرخطری خواهد بود. حتی اگر بایدن با اراده خودش کنار برود، معاون او، کامالا هریس حتی از بایدن هم کاندیدای ضعیف‌تری است.

پیشنهادی که اکونومیست می‌دهد این است که دموکرات‌ها یک مسابقه‌ی استعدادیابی تا قبل از موعد معرفی کاندید خود برگزار کنند که البته خطرش این است که آن‌ها برای جلب توجه فعالان سیاسی از گفتمان چپ استفاده کنند. گزینه دیگر انتخاب یک فرماندار جوان مانند گرچن ویتمر ایالت میشیگان یا سناتور رافائل وارناک کاریزماتیک و خوش‌صحبت است؛ آن‌ها دو ماه فرصت برای تبلیغ خواهند داشت، در حالی که ترامپ درگیر روند قضائی پرونده ششم ژانویه خواهد بود.

این نشریه در پایان نوشته است که ممکن است در لحظه اجتناب‌ناپذیر به نظر برسد که انتخابات سال ۲۰۲۴ بین بایدن و ترامپ خواهد بود، اما با توجه به شرایط عجیب و غریب مختص این رقابت، میزان قطعیت نداشتن بیشتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.

سه خطر بزرگ که می‌توانند نتیجه انتخابات آمریکا را عوض کند

کد خبر 735030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.