امکان رصد پروژه‌های شهر اصفهان در سامانه شفافیت/ «حکمروایی» بهترین مدل مدیریت شهر است

شهردار اصفهان گفت: کنترل پروژه‌ها را روی سامانه شفافیت قرار خواهیم داد تا شهروندان بتوانند هر پروژه‌ای را روی نقشه رصد کنند که چه اقدامی در حوزه‌های عمرانی، خدمات شهری یا فرهنگی در حال انجام است و بازخورد خود را ارائه دهند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده شامگاه _یک‌شنبه بیستم اسفند_ در برنامه تلویزیونی اصفهان‌من اظهار کرد: در مجموع هر کجا که نهاد اجتماعی از خانواده تا شهر و کشور ایجاد می‌شود، یکی از شاخص‌های سرزندگی و پویایی در این نهاد اجتماعی، میزان مشارکت اعضای آن جامعه است.

وی با بیان اینکه پیش‌فرض مشارکت این است که افراد، جامعه را بپذیرند، به آن تعلق داشته باشند، سرنوشت و اعضای آن برای آن‌ها اهمیت داشته باشد، افزود: اگر دیدیم در یک نهاد اجتماعی کوچک همچون خانواده، اعضای آن میل به مشارکت در فعالیت‌های خانواده ندارند، باید نگران بود، زیرا هشداری است مبنی بر اینکه خانواده از ناحیه خاصی در معرض آسیب قرار دارد و مشکل باید رفع شود.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: یکی از شاخص‌های پویایی یک نهاد اجتماعی همچون شهرداری و یک نهاد اجتماعی همچون شهر که شهرداری باید آن را مدیریت کند، میزان مشارکت مردم در اداره شهر است.

قاسم‌زاده با بیان اینکه الگوها و مدل‌های مختلفی از مدیریت شهری تجربه شده است، اضافه کرد: در اندیشه بشر از زمان ایجاد شهرها، الگوهای مختلفی برای مدیریت بهتر شهر ابداع کرده است و در قالب مکاتب مختلف ارائه شده و در نهایت سیر تحول به حال حاضر رسیده است که بهترین مدل مدیریت شهر، حکمروایی است و حکمرانی و حکومت در رده‌های بعدی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در ذات حکمروایی مشارکت نهفته است و باید با اعضای جامعه کنار یکدیگر نسبت به اداره آن جامعه در حوزه‌های مختلف سهیم شویم، تصریح کرد: نردبانی به‌نام هارت وجود دارد که به نردبان سطح مشارکت معروف است و طبق آن بهترین مشارکت، ارائه ایده و طرح و اجرای آن توسط مردم است که نهادهای حاکمیتی در اجرای آن مشارکت و نهادهایی همچون شهرداری به آن‌ها کمک کنند.

شهردار اصفهان تصریح کرد: طبقه پایین‌تر اینگونه است که طرح یا ایده از سوی شهروندان ارائه شود و آن را نهادهای اجتماعی تصویب و با اعلام سیاست‌ها، اجرای آن را بر عهده مردم قرار دهند.

قاسم‌زاده با بیان اینکه در اصفهان سطوح متخلف مشارکت در حال انجام است که یکی از مظاهر آن برنامه اصفهان‌من بود و کمک کرد بتوانیم مشارکت سطوح مختلف اجتماعی از نخبگان تا عموم مردم را برای بهتر کردن حال شهر دریافت کنیم، اضافه کرد: به‌عنوان شهردار اصفهان زمانی می‌توانم شهر را خوب مدیریت کنم که مردم شهر در سطوح مختلف آن را ببینند، زیرا زاویه دیدی که شهروندان دارند، گاهی از دید یک پژوهشگر نیز مغفول می‌ماند.

وی با اشاره به تأثیر نظرات مردم در اداره شهر اضافه کرد: حداقل تأثیر نظرات مردم این است که در نوع نگاه و برداشت شهردار اصفهان تأثیر دارد و علاوه بر این نظرات نظرات کارشناسان پیاده‌سازی، تجزیه و تحلیل و در برنامه‌ریزی شهری از آن استفاده خواهیم کرد.

تجلی نگاه‌ها و پیشنهادات مردم باید در برنامه‌های شهرداری باشد

شهردار اصفهان تاکید کرد: تحقیقی حوالی سال ۱۳۹۵ در رابطه با اولویت‌های فرهنگی شهر اصفهان انجام شد که این موارد از سه منظر شامل نگاه‌های مردم، کارگزاران و فرهیختگان و نخبگان تهیه شد و تفاوت این نگاه‌ها معنادار بود.

قاسم‌زاده با بیان اینکه اگر مردم احساس کنند که حرف کارگزاران شهر، حرف آن‌ها نیست یا نسخه شهرداری دوای درد مردم نباشد، بین جامعه و نخبگان، جامعه و کارگزاران شکافی ایجاد خواهد شد، اضافه کرد: نگاه درست باید نگاهی جامع باشد و از زوایای مختلف به‌ویژه از نگاه مردم باید به موضوع داشته باشیم که تلاش کردیم در حوزه شهرداری به نگاه و فهم خود اکتفا نکنیم و با ارتباط با مردم، از آن‌ها و نخبگان دعوت کنیم تا بتوانیم با همفکری آن‌ها برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دهیم؛ آخرین نمونه این اقدام را در برنامه‌ریزی و بودجه ۱۴۰۳ شهرداری اصفهان دیدیم و برای این مجموعه بسیار ارزشمند است که نخبگان جامعه پیگیر هستند تا سال آینده در شهر چه اتفاقاتی شکل خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه برنامه‌های هر محله از شهر را روی سامانه بارگذاری کردیم و مردم نظرات خود را برای بودجه سال ۱۴۰۳ ارائه کردند، ادامه داد: قبل از ارائه برنامه، از طریق مسئله‌شناسی به سراغ مردم رفتیم و مسئولان بخش محله‌محوری با تیم پژوهشی وارد محلات شدند و پس از گفت‌وگو با شهروندان، در کشف مسائل از آن‌ها کمک گرفتند تا از آن‌ها بیگانه نشویم و در اتاق‌های در بسته به شهروندان خدمت‌رسانی نکنیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه تجلی نگاه‌ها و پیشنهادات مردم باید در برنامه‌های شهرداری باشد، البته برنامه و بودجه و اقداماتی که سطح شهر اصفهان انجام می‌شود در سامانه شفافیت قرار گرفته است، ادامه داد: کنترل پروژه‌ها را روی سامانه شفافیت قرار خواهیم داد و هر پروژه‌ای را شهروندان می‌توانند روی نقشه رصد کنند که چه اقدامی در حوزه‌های عمرانی، خدمات شهری یا فرهنگی در حال انجام است و بازخورد خود را ارائه دهند.

قاسم‌زاده با بیان اینکه مشارکت یک جریان مستمر و پویا است و به‌صورت دائم باید با مردم در ارتباط باشیم که این تعامل می‌تواند به سرزندگی شهر کمک کند، تاکید کرد: سامانه ۱۳۷ راحت‌ترین سامانه برای ارتباط مردم با شهرداری است، همچنین شهروندان می‌توانند با نصب اپلیکیشن اصفهان‌من برای دریافت زمان ملاقات با شهردار یا ارائه نظرات اقدام کنند.

وی با بیان اینکه دفتر خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان در ساختمان جهان‌نما قرار دارد که اگر ایده یا طرح جدید برای مدیریت شهری دارند، می‌توانند در این محل ارائه کنند تا مورد استفاده قرار گیرد، ادامه داد: به‌غیر از این سامانه‌های رسمی، هر دو هفته یکبار به دیدار مردم می‌روم و روزهای دوشنبه نیز در اتاق ملاقات، با شهروندان دیدار خواهم کرد؛ البته انواع روش‌های ارتباط برای شهروندان در نظر گرفته شده است.

شهردار اصفهان افزود: اصفهان از جمله کلان‌شهرهایی است که نگاه ویژه به کودکان و نوجوانان دارد و یکی از بزرگترین جشنواره‌های هنری کشور را میزبانی می‌کنیم و واقعیت این است که آینده شهر و کشور در دستان این کودکان و نوجوانان است و از حالا باید کمک کنند و ما مسئولان ظرفیت کمک را ایجاد کنیم.

قاسم‌زاده با بیان اینکه کودکان و نوجوانان عضوی از جامعه هستند و اگر نفهمیم، درک نکنیم، متوجه نیازهای آن‌ها نشویم و در برنامه‌ریزی شهری، خوراک منطبق با ذائقه آن‌ها را پیش‌بینی نکنیم، در نهایت شهر متضرر و از یک ظرفیت تازه محروم خواهد شد، اضافه کرد: یک نویسنده حاذق اگر برای گروه خاصی بخواهد کتاب بنویسند، باید اثر خود را به مخاطب خاص بدهد تا آن را بخواند و ببیند که آن نمونه از گروه می‌تواند با آن ارتباط بگیرد؛ اگر کتابی برای کودکان بنویسم و کودک با آن ارتباط برقرار نکند، مشکل از من نویسنده است که در برنامه‌ریزی شهری نیز همین‌گونه است.

سعی کردیم خادمان خوبی برای شهروندان باشیم و آن‌طور که در شأن شهر اصفهان است آن را اداره کنیم

وی با بیان اینکه اگر قرار است کاری کنیم کودکان از زندگی در اصفهان به خود ببالند، باید دنیای آن‌ها را درک کنیم و زبان نسل امروز را بفهمیم، افزود: نگاه من به‌عنوان یک شهردار نه، به‌عنوان یک روان‌شناس و بر اساس مطالعاتی که در این زمینه داشتم، به نسل آینده نگاهی فوق‌العاده مثبت و خوشبینانه‌ای است، زیرا کودکان بسیار باهوشی داریم، ضریب‌های هوشی بسیار ارتقا پیدا کرده است و به علت داده‌های زیادی که از کودکی وارد این ذهن‌ها و پردازش‌های مکرری که انجام می‌شود، سطح هوشی آن‌ها افزایش پیدا کرده است که باید از این ظرفیت ذهنی و عاطفه قوی و احساس تعلق به شهر، کشور و دین آن‌ها برای پیشرفت شهر استفاده کنیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه اگر میزبان خوبی باشیم و شرایط را فراهم کنیم، هرکجا از بچه‌ها دعوت کردیم به کمک شهر بیایند، به شدت استقبال کردند، ادامه داد: برای جشنواره کودک و نوجوان در سال آینده پیش‌بینی‌های جدیدی انجام شده است که به اقتضا به اطلاع مردم خواهد رسید.

قاسم‌زاده با بیان اینکه سعی کردیم خادمان خوبی برای شهروندان باشیم و آن‌طور که در شأن شهر اصفهان است آن را اداره کنیم، البته به‌طور قطعی مشکلاتی داشتیم که با کمک شهروندان سعی کردیم آن را رفع کنیم، ادامه داد: برای سال آینده باید گامی به سمت جلوتر برداریم، زیرا همواره راه برای پیشرفت و بهتر شدن وجود دارد.

وی تصریح کرد: امیدوارم ۱۴۰۳ سال پر خیر و برکتی برای شهروندان باشد و آرزوی مشترک ما یعنی جریان مستمر زاینده‌رود برآورده شود و شهری سرزنده و شاداب برای شهروندان بسازیم.

کد خبر 734994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.