گام بلند مدیریت شهری مشهد با اجرای خط انتقال پساب پرکندآباد

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: اجرای خط انتقال پساب پرکندآباد به تقاطع چهارسطحی آزادگان، گامی بلند جهت تامین منابع آبی پایدار فضای سبز شهری است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی، عصر امروز _یکشنبه بیستم اسفند_ در حاشیه افتتاح خط انتقال پساب پرکندآباد، مهدی یعقوبی اظهار کرد: با توجه به گسترش آلودگی هوای کلانشهرها، ضرورت دارد ضمن برنامه‌ریزی برای کاهش منابع آلاینده، در خصوص توسعه فضای سبز، متناسب با گسترش شهرها، تا حد سرانه استاندارد تعیین شده برای کلان شهرها مطابق قانون هوای پاک، اقدام شود؛ از جمله الزامات این مهم، تأمین منابع آبی پایدار و ایجاد شبکه توزیع آب غیر شرب است.

یعقوبی ادامه داد: براساس قانون هوای پاک، شهرداری کلان‌شهرها باید حداقل ۱۵ متر مربع فضای سبز تجهیز شده ایجاد کنند؛ فضای سبز تجهیزشده موجود در شهر مشهد، حدود ۸ متر مربع است.

وی با بیان اینکه شهرداری مشهد از سال ۱۳۸۶ احداث شبکه مستقل آبیاری فضای سبز در سطح مناطق شهرداری را آغاز کرده است، خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال در این زمینه هزینه شده و این پروژه در حال حاضر ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ در سال جاری ۱,۵۰۰ میلیارد ریال و در سال آینده نیز ۱,۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه شبکه‌های فرعی جداسازی در نظر گرفته شده است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد در خصوص دیگر پروژه‌ها برای تأمین منابع آبی پایدار اظهار کرد: احداث تصفیه خانه چهل بازه با ظرفیت ۵۰ لیتر بر ثانیه در حال بهره‌برداری است، فرآیند واگذاری احدث تصفیه خانه آزادی با ظرفیت ۱۴۰ لیتر بر ثانیه به پیمانکار و تهیه اسناد برای احداث تصفیه خانه آفتاب با ظرفیت ۵۰ لیتر بر ثانیه و تصفیه خانه التیمور با ظرفیت ۳۰۰ لیتر بر ثانیه نیز در حال انجام است؛ همچنین تصفیه خانه سیدی با ظرفیت ۱۴۰ لیتر بر ثانیه، ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به محض تهیه اسناد، واگذاری آن به پیمانکار انجام خواهد شد.

یعقوبی ادامه داد: همچنین شهرداری مشهد، با اخذ مجوز شورای اسلامی شهر و با تضمین شرکت‌های آب منطقه‌ای و آبفا، اقدام به مذاکره با سرمایه‌گذار کرده و بزودی پیش خرید سالانه ۱۱/۲ میلیون مترمکعب پساب برای مدت ۲۵ سال از محل ۴ تصفیه خانه بزرگ نهایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: مجموع سرمایه‌گذاری شهرداری مشهد در زمینه تأمین منابع آبی اعم از احداث تصفیه خانه‌ها و یا خرید تضمینی پساب ۲۵ ساله، ۴۵ هزار میلیارد ریال است که باید طی ۲ سال هزینه شود.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد در خصوص پروژه سامانه انتقال پساب پرکندآباد به تقاطع چهارسطحی آزادگان گفت: اخذ انشعاب از تصفیه خانه پرکندآباد، احداث مخزن ۵ هزار مترمکعبی در محل تصفیه خانه پرکند آباد، اجرای خط لوله فولادی هزار میلیمتری به طول ۱۵ کیلومتر جهت انتقال پساب، احداث مخزن ۵۰ هزار مترمکعبی در محدوده تقاطع چهارسطحی آزادگان و احداث ایستگاه پمپاژ جهت انتقال پساب به مناطق ۹ ،۱۰، ۱۱ و ۱۲ از اقداماتی است که در این پروژه اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت شهری امروز با آغاز عملیات اجرایی خط انتقال پساب پرکندآباد گام بلندی در راستای تأمین منابع آبی پایدار (از پساب) برای فضای سبز شهری برمی‌دارد و این اقدام برای آینده شهر به یادگار خواهد ماند.

گام بلند مدیریت شهری مشهد با اجرای خط انتقال پساب پرکندآباد

کد خبر 734907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.