ضرورت توجه به زیرساخت‌های بهسازی و مولدسازی در حوزه بانوان

مشاور شهردار تهران در امور زنان و خانواده با بیان اینکه در طول دو سال گذشته تلاش‌های بسیاری در راستای مولدسازی و بهسازی زیرساخت‌های ویژه بانوان انجام شده است، اظهار کرد: برای اینکه فضاهای زنان شهرمان همیشه به‌روز باشد، لازم است که جلسات متعددی برای هم‌فکری و مشارکت بانوان برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مریم اردبیلی امروز _ یکشنبه بیستم اسفند_ در گردهمایی فعالان فرهنگی، فراغتی و هنری مراکز متخصص زنان اظهار کرد: فرهنگ، مبنایی‌ترین موضوع هر جامعه و مانند اتمسفر نیاز الزامی زندگی است، وقتی از فرهنگ خانواده صحبت می‌شود به همان اتمسفری اشاره می‌کنیم که میان خانواده وجود دارد؛ فضای مناسبات، تعاملات، سبک زندگی و سلوک که اعضای خانواده با هم تجربه می‌کنند و به شکوفایی‌های خاصی می‌رسند.

وی با اشاره به نیاز کنونی جامعه به زیرساخت‌های فرهنگی و هنری افزود: شاید در جوامع قدیم در مقایسه با وضعیت کنونی آن‌چنان به زیرساخت فرهنگی و هنری نیاز نبود؛ در جوامع قدیم ارتباطات و تعاملات انسانی با توجه به فضای کوچکشان زیاد و نزدیک‌تر بود، مردم شناخت بیشتری نسبت به هم داشتند و فرهنگ، به صورت طبیعی در آن فضا شکل می‌گرفت.

مشاور شهردار تهران در امور زنان و خانواده گفت: هر چه شهرها و فضاهای زندگی بزرگ‌تر شد و ساختمان‌ها و سازه‌ها، بخش بزرگی از شهر را تصاحب کردند، تعاملات کم‌رنگ‌‎تر و احساس نیاز انسان‌ها به داشتن مکان‌هایی برای مشارکت فرهنگی و هنری بیشتر احساس شد، طی ۳۰ سال اخیر در همه جای دنیا به خصوص در کلانشهرها، احداث زیرساخت‌های فرهنگی، هنری و ورزشی متناسب با نیاز آن جامعه به شدت رو به افزایش بوده است.

وی با بیان اینکه زیرساخت فرهنگی و هنری، در واقع آینده شهر را رقم خواهد زد، تصریح کرد: در زیرساخت‌های فرهنگی و هنری، شهروندان و خانواده‌ها نقش مستقیم و اثرگذار ویژه‌ای دارند؛ البته این زیرساخت‌ها نیاز به یک اقتضائات خاص دارد که یکی از مؤلفه‌های آن زنانه بودن است.

اردبیلی گفت: نظریه‌های قدیم مدیریت اقتصادی و کسب و کار، منبع محور بود، اما اکنون به جای دیدگاه مبتنی بر منابع یا دیدگاه مبتنی بر رقابت، فضا به گونه‌ای شده است که با توجه به نیاز مشتری، احساسات و تجربه او، بسته‌ای هم‌افزا که چند نیاز و احساسات او را یک جا فراهم کند، تهیه می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به رعایت این نکات، بسته خدمات، سود مشترک و هم‌افزایی در ایجاد اتمسفر فرهنگی و هنری، معنی‌دار می‌شود و با توجه به اینکه در زنانه بودن مخاطبان، تجربه خاص است و تمام مراکز بانوان که به شهروندان در حال خدمت‌رسانی هستند باید تجربه‌های خود را به اشتراک بگذارند و سپس تعیین کنند که نیاز شهروند چیست.

مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران با بیان اینکه ساخت شهربانوها در تهران اقدام بسیار خوبی بوده که از دهه ۸۰ آغاز شده است، خاطرنشان کرد: در نیمه اول سال ۱۳۹۰ تعداد زیادی شهربانو ساخته شد و با توجه به گذشت زمان و اقتضائات آن دوره، طراحی شهربانوها انجام و اکنون دهه هفتادی‌ها نیز به گروه مادران شهر افزوده شده‌ اند، نیازمندی‌ها و سهم آنها از جهان، درک آنها از محیط پیرامون و تجربه زندگی مادران دهه هفتادی با مادران متولد دهه ۵۰ متفاوت شده است.

وی اضافه کرد: لازم است برای تغییرات اجتماعی و تغییر نسل‌ها و اینکه شهربانوها را به‌روز کنیم، آماده باشیم تا با پیری و فرسودگی در این مکان‌ها روبه‌رو نشویم و اگر به‌روزرسانی انجام نشود، به مرور این مکان‌ها منسوخ می‌شوند و رونق خود را از دست خواهند داد.

مشاور شهردار تهران در امور زنان و خانواده با بیان اینکه در طول دو سال گذشته تلاش‌های بسیاری در راستای مولدسازی و بهسازی زیرساخت‌های ویژه بانوان انجام شده است، اظهار کرد: برای اینکه مکان‌ها و فضاهای زنان شهرمان همیشه به‌روز باشد، لازم است که جلسات متعددی در بازه‌های زمان متعددی برای هم‌فکری، مشارکت بانوان و اشتراک تجربه‌های افراد با توجه تخصص آنها در حوزه زنان برگزار شود.

کد خبر 734819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.