راه‌حل تنش‌های آبی اصفهان استفاده از پساب فاضلاب به روش مکانیزاسیون است

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان گفت: راهکار تنش‌های فضای سبز سال ۱۴۱۰ ترسیم افق محیط زیستی در انرژی، فضای سبز و مکانیزاسیون بودن و تولید ۱۷۰ لیتر آب بر ثانیه از پساب است که قابلیت تزریق به مادی‌ها و آبخوان‌های شهر برای پیشگیری از فرونشست را دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهدی بقایی در هشتمین قسمت از برنامه تلویزیونی «شورای نو» با محوریت نقش درختکاری و فضای سبز شهر اصفهان، اظهار کرد: این معاونت هفت سازمان و مدیریت دارد، همچنین فضای سبز و اهمیت آن در شهر کاربرد اکولوژیک و نقش بسیار مهم در زندگی فردی، آرامش و کاهش اضطراب دارد، از این‌رو دمای سه تا شش درجه دمای هوا بخشی از آن است.

وی افزود: درختان و فضای سبز موجب کاهش آلودگی صوتی و تصادفات، زیباسازی شهر و چشم‌نوازی پاییز می‌شود.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان تاکید کرد: این کلان‌شهر به‌عنوان یک باغ شهر و به‌واسطه زاینده‌رود در یک منطقه کویری سرسبز ایجاد شده که این میراث از گذشته به جای مانده پر از درختان پرنیاز به آب است.

بقایی گفت: موضوع آب، خاک و هوا برای درختان بسیار پر اهمیت است، اما آلودگی هوا درختان سطح شهر را دچار تحمل بار زیادی کرده و از سوی دیگر کمبود آب کافی و خاک مناسب موجب آسیب به درختان شده است.

وی ادامه داد: سالانه حدود ۵۶ میلیون متر مکعب نیاز آبی شهر برای فضای سبز است و تنها ۳۶ میلیون متر مکعب آب سهم فضای سبز این شهر تأمین می‌شود که با این مقدار فقط می‌توان درختان را زنده نگه داشت.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: این اتفاق یعنی یک منبع تغذیه از درختان کم و از حدود ۱۵ سال تا کنون فضای سبز شهر یک وعده غذایی کمبود دارند.

بقایی با بیان اینکه فضای سبز شهر دچار تنش شده است و اگر آب به آن نرسد، خشک می‌شود، گفت: بعضی از مناطق شهری این کلان‌شهر با کاهش آب مواجه است و بر همین اساس بخشی از آب مورد نیاز از پساب تصفیه شده فاضلاب استفاده می‌شود که تأمین همین پساب نیز با دردسرهای زیاد از جمله تأمین، تصفیه، کیفیت و توزیع همراه است.

وی افزود: برخی از شهروندان از فضای سبز محلی خود انتظار محلی برای نشستن دارند و بعضی مواقع دیگر شهروندانی که در همسایگی آن مکان هستند، به‌دلیل شلوغی و سلب آرامش معترض به این موضوع هستند.

راه‌حل تنش‌های آبی اصفهان استفاده از پساب فاضلاب به روش مکانیزاسیون است

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان تاکید کرد: این کلان‌شهر ۲۳ عرصه را به وسیله پیمانکاران اداره می‌کند و نگهداری فضای سبز را بر عهده دارند، همچنین اجازه نمی‌دهیم که هیچ‌کدام از درختان چنار قطع شود.

بقایی گفت: این معاونت در کمیسیون فضای سبز برای قطع و حذف درختان بسیار سختگیری می‌کند، اما برای کاشت درختان جدید از گونه‌های مقاوم به کم‌آبی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان پارک‌ها و فضای سبز یک سازمان کاملاً تخصصی در کشور است که از جنبه کوددهی و آبدهی در عمق خاک، تمام موارد را بررسی می‌کند و در این زمینه از مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده خواهد شد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: راهکار تنش‌های فضای سبز سال ۱۴۱۰ ترسیم افق محیط زیستی در انرژی، فضای سبز و مکانیزاسیون بودن و تولید ۱۷۰ لیتر آب بر ثانیه از پساب است که قابلیت تزریق به مادی‌ها و آبخوان‌های شهر برای پیشگیری از فرونشست را دارد.

بقایی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد چمن‌های سطح شهر مقاوم در مقابل کم‌آبی است، گفت: یک تصفیه‌خانه در شمال شهر و یک تصفیه‌خانه در جنوب شهر در مرحله اخذ مجوز به روش نانواوزون قرار دارد و در صورت راه‌اندازی این تصفیه‌خانه‎ شاهد حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ لیتر پساب خواهیم بود که با این مقدار می‌توانیم فضای سبز را مدیریت کنیم.

وی افزود: از کاشت درختان مثمر در معابر استفاده نمی‌شود، زیرا در معابر اصلی دود، سرب و سم زیادی به درختان وارد می‌شود و این امر برای شهروندان مناسب نبوده است و موجب بیمار شدن آن‌ها خواهد شد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان تاکید کرد: از حدود ۳۰ سال گذشته تعدادی از درختان یا قطع شده یا دچار آفت‌زدگی شده است.

بقایی گفت: برای درختان مایع یک تحقیق پژوهشی صورت گرفت، اما به تولید انبوه نرسید و در حال حاضر فقط دو مورد در سطح شهر تولید و نصب شده است.

وی ادامه داد: هرس چوب‌ها و برگ درختان در اختیار سازمان پارک‌ها قرار دارد و در صورتی که این درختان آلوده باشد، برای تولید زغال استفاده شده و از برگ درختان نیز چال کود تهیه می‌شود.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان با اشاره به قطع درختان برای انجام امور عمرانی گفت: قطع درختان در کمسیون حفظ و گسترش صادر می‌شود و بعضی مواقع برای یک عملیات عمرانی حدود ۱۰۰ درخت اجازه جابه‌جایی گرفته است.

راه‌حل تنش‌های آبی اصفهان استفاده از پساب فاضلاب به روش مکانیزاسیون است

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان بیان داشت: بر همین اساس خدمات شهری و نیز سازمان پارک‌های شهرداری اصفهان برای شناسایی افراد سودجو از ظرفیت بسیج محلی استفاده می‌کند و از پیمانکاران خود هم خواسته است تا در حفظ و نگهداری درختان همت بیشتری داشته باشند.

بقایی گفت: سال جاری ۴,۵۰۰ میلیارد ریال صرف فضای سبز شهر اصفهان شد که با در نظر گرفتن هزینه تملک، احداث و ساماندهی آن، در مجموع معادل ۱۵ هزار میلیارد ریال برای حفظ فضای سبز اصفهان هزینه شده است.

وی تصریح کرد: در ۲ دهه گذشته بیش از ۷۰۰ هزار اصله درخت و درختچه در شهر اصفهان به‌دلیل آفت‌زدگی و عملیات عمرانی حذف و قطع شده است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان تصریح کرد: بر همین اساس در اسفند جاری پویشی برای کاشت درخت در اصفهان آغاز شد تا در تشتک خالی (محل کاشت درخت) قطع شده؛ مجدد درختکاری شود.

وی ادامه داد: البته تشتک خالی از درخت یا کُنده درختان باقی مانده به دلیل احتمالی آفت‌زدگی باید به‌طور کامل تخلیه و سپس جایگزین شود که اسفند جاری حدود ۳۰۰ هزار نهال در آن‌ها کاشته شد و مابقی نیز در سال‌های آینده کاشته می‌شود.

بقایی گفت: در حال حاضر ۱۰۰ هزار جای خالی درخت در خیابان‌های اصفهان شناسایی شده است که تا پایان سال جایگزین می‌شود

کد خبر 734711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.