هنر مردمی جای خود را در جامعه باز می‌کند

چند روزی فضای چهارباغ نصف جهان میزبان رویداد و نمایشگاه نقاشی خط بود؛ رویدادی که حال و هوایی متفاوت به این گذر داد و بسیاری از رهگذران را به سمت خود جذب کرد و نکته قابل توجه در این میان آن است که برگزاری چنین رویدادهایی باعث نزدیکی و ارتباط‌گیری بیشتر مردم با فرهنگ و هنر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، چند روزی فضای چهارباغ نصف جهان میزبان رویداد و نمایشگاه نقاشی خط بود؛ رویدادی که حال و هوایی متفاوت به این گذر داد و بسیاری از رهگذران را به سمت خود جذب کرد؛ در حاشیه برگزاری این رویداد و در بازدید مسئولان شهری از این نمایشگاه شهری، علی قاسم زاده با اشاره به در پیش‌رو بودن ماه مبارک رمضان اظهار کرد: شهر از بوی بهار معنویت ماه مبارک رمضان و بوی بهار طبیعت عطرآگین شده است.

وی ادامه داد: حضور و خلق آثار هنرمندان شهری و کشوری حس و حال شهر را خوب می‌کند در همین راستا می‌توان گفت این‌ها سرمایه ما هستند چراکه آثاری که خلق می‌شود، جزو آثار فرهنگی و هنری شهر قرار خواهد گرفت و سال‌های سال مردم شهر نقاشی‌ها را می‌بینند و لذت می‌برند.

شهردار اصفهان تصریح کرد: از اینکه چنین شرایطی در اصفهان فراهم شده خوشحالم و از سازمان زیباسازی و هنرمندان که این رنج را پذیرفتند تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه این آثار می‌تواند برای همیشه نام و یاد هنرمندان را در حافظه شهر ما زنده نگه دارد، افزود: کار کردن در فضای باز شهری با سرمای زمستان سخت است، اما وقتی پای عشق وسط بیاید تحمل هر سختی به خصوص برای هنرمندی که در حال خلق اثر است راحت و آسان می‌شود.

هنر مردمی جای خود را در جامعه باز می‌کند

همچنین مهدی بقایی معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان نیز اظهار کرد: برگزاری برنامه نقاشی خط در نوع خود حرکتی ویژه است چراکه این کار در نقطه بسیار حساسی به نام چهارباغ و در کنار مردم انجام شد؛ در همین راستا معمولاً این اتفاقات کمک می‌کند که هنر در فضای مردمی جا باز کند.

وی ادامه داد: در حواشی این برنامه دیدم که قلم دست مردم و کودکان قرار می‌گیرد؛ در همین راستا اعتقاد دارم این قلمی که در کودکی روی یک بوم رنگ قرار می‌گیرد اشتیاق اقشار مختلف نوجوانان، کودکان و سایر افراد را به مسائل هنری بیشتر خواهد کرد و در آینده رغبت‌شان به فضای هنری نیز بیشتر خواهد شد.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در زمانی که بیشتر فضاها هیجانی کاذب هستند، کار هنری آرام در همه ابعاد خوب است، تصریح کرد: در این پروژه با یک تیر دو نشان زدیم چراکه هم سمپوزیم هنری خوبی را با استاندارد متناسب رقم زدیم و هم از بوم‌ها برای استفاده در فضاسازی شهری ویژه ایام نوروز و ماه رمضان بهره خواهیم برد.

هنر مردمی جای خود را در جامعه باز می‌کند

در ادامه حمید قنادنیا مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان با اشاره به بافت تاریخی چهارباغ اصفهان و تعامل هنرمندان با مردم در فضای شهری اظهار کرد: طی فراخوانی در کل ایران از هنرمندان دعوت شد تا کاری هنری را در فضای شهری انجام دهند.

وی ادامه داد: از نظر ما همین که مردم با این رویکرد مواجه و با هنرمندان در ارتباط می‌شوند، رسالت ما در سازمان زیباسازی انجام شده است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه این رویداد با استقبال خوب مردم مواجه شد، تصریح کرد: هنرمندان طی فرایندی می‌آیند، داوری و انتخاب می‌شوند و سپس در کنار مردم و در فضای شهری شروع به فعالیت می‌کنند و کار شکل می‌گیرد.

وی افزود: باتوجه به اینکه ماه مبارک رمضان با عید نوروز یکی شده است تلاش شد به سمتی برویم که مضامین ما با دستمایه‌ای از اشعار، احادیث، متون و مضامین ماه مبارک، نوروز، امام علی (ع) و امام حسن (ع) شکل بگیرد؛ در همین راستا این فرآیند با رویکرد سنتی و مدرن و با تنوع موضوعات و تکنیک‌ها همراه بود که نشان از حضور سلیقه‌های مختلف در این برنامه را دارد.

قنادنیا گفت: بعد از پایان این برنامه چهل سازه ویژه‌ای که طراحی شدند، در چهل نقطه از شهر و در میادین و چهارراه‌های اصلی نصب خواهند شد و امیدواریم شهروندان و مسافران لذت بصری را از این هنر ببرند.

وی با توجه به اینکه اصفهانی‌ها هنر دوست هستند در همین راستا از این برنامه استقبال خوبی شد، اظهار کرد: هر پیام فرهنگی یا اخلاقی در قالب هنر اثرگذار بیشتری دارد، در همین راستا موضوعات مذهبی و ملی در قالب هنرهای تجسمی می‌توانند اثرگذار و در انتقال مفاهیم مؤثر باشند.

هنر مردمی جای خود را در جامعه باز می‌کند

همچنین مسعود نجابتی طراح گرافیک با بیان اینکه این برنامه موجب شد که مردم روند شکل‌گیری هنر را ببینند، اظهار کرد: آشنایی مردم با خلق اثر تجسمی مهم‌ترین اتفاقی است که در این برنامه افتاده، چراکه همیشه این آثار در خلوت هنرمندان و در فضاهای شخصی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: آمدن آثار هنری به فضای شهری و خارج شدن از فضای گالری اتفاقات خوبی است که اثرات آن را می‌توان در طول زمان مشاهده کرد.

طراح گرافیک با اشاره به اینکه در این برنامه هنرمندانی با سوابق و تجربیات متفاوتی کنار هم آمده‌اند، تصریح کرد: زمانی که ابعاد کاری بزرگ می‌شود و قرار باشد در فضای شهری نصب گردد، قطعاً اقتضائاتی خواهد داشت در همین راستا هنرمندان باید توجه کنند که اینجا صفحه شخصی نیست و رنگ، بافت و مواردی از این دست باید با در نظر گرفتن اقتضائات شهری، فاصله و سرعت لحاظ شود.

هنر مردمی جای خود را در جامعه باز می‌کند

به گزارش ایمنا، زمانی که چنین رویدادهایی به فضاهای شهری مانند چهارباغ راه پیدا می‌کند، نه تنها باعث تازه شدن روح شهر بلکه باعث ارتباط‌گیری بیشتر مردم با فضای فرهنگ و هنر می‌شود، موضوعی قابل توجه که شاید این روزها کمتر به آن توجه شده است؛ بر همین اساس نیاز است که هنرمندان عرصه‌های مختلف با کمک و بسترسازی متولیان پا به میدان بگذارند و باعث ارتباط بیش از پیش مردم با عرصه گسترده فرهنگ و هنر شوند.

کد خبر 734636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.