چهره تازه خوزستان در دولت مردمی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه نوزدهم اسفند ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چهره تازه خوزستان در دولت مردمی» به هشتمین سفر آیت‌الله رئیسی به خوزستان پرداخت و نوشت: با پایان یافتن انتخابات، سفرهای استانی آیت‌الله رئیسی از سر گرفته شد. رئیس جمهور در نخستین مقصد از جدیدترین سفر استانی خود، روز گذشته راهی استان خوزستان شد تا چندین طرح و پروژه کلان عمرانی و توسعه‌ای در این استان را افتتاح کند. عمده این پروژه‌ها در دولت سیزدهم آغاز شد و به همت متخصصان ایرانی در کمتر از دو سال به بهره‌برداری رسید. از آنجا که در این دوره انتخابات مجلس خبرگان هم برگزار شد و آیت‌الله رئیسی نامزد این انتخابات در استان خراسان جنوبی بود، شخص رئیس جمهور و دولت همه ملاحظه‌های لازم را در این زمینه به کار بردند. اما با پایان انتخابات این ملاحظه دیگر وجود ندارد، برنامه سفرها، بازدیدها و افتتاح‌ها و در یک کلام، حضور میدانی رئیس‌جمهور در نقاط مختلف کشور و گفت‌وگوی بی‌واسطه با مردم بار دیگر با قوت گذشته از سر گرفته شد. در نخستین برنامه، آیت‌الله رئیسی چهارشنبه گذشته و پس از پایان جلسه دولت و اجلاس خبرگان، راهی سیستان و بلوچستان شد.

افتتاح بزرگترین واحد تولید ورق فشرده چوبی غرب آسیا در شوش، افتتاح اولین آبیاری نوین زیرسطحی هوشمند در شوشتر، تسریع در انتقال آب کارون۳ به ایذه، افتتاح بزرگترین کارخانه تولیدکننده آهن اسفنجی کشور و بهره‌برداری از دو میدان نفتی از جمله مهم‌ترین اقدامات رئیس جمهور در این سفر استانی بود.

چهره تازه خوزستان در دولت مردمی

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «امید و شیرینی مجلس جدید را با دعوای سیاسی به کام مردم تلخ نکنید» به سخنرانی رهبر معظم انقلاب در آخرین دیدار دوره پنجم مجلس خبرگان پرداخت و نوشت: حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در این دیدار که آخرین دیدار دوره پنجم مجلس خبرگان با ایشان بود، با اشاره به برگزاری راهپیمایی پرشور ۲۲ بهمن و انتخابات ۱۱ اسفند، بهمن و اسفند ماه امسال را بیش از سال‌های دیگر محلّ بروز نشانه‌های مردم سالاری اسلامی خواندند و در تبیین منطق ایستادگی و مقابله جمهوری اسلامی با زورگویان، گفتند: تا قبل از تشکیل جمهوری اسلامی، تنها جبهه موجود در دنیا جبهه دموکراسی‌های وابسته به مشی لیبرال دموکراسی غربی بود اما با پیروزی انقلاب اسلامی، جبهه جدیدی بر مبنای مردم‌سالاری اسلامی تشکیل شد که طبیعتاً در مقابل جبهه دموکراسی غربی قرار می‌گرفت.

ایشان در تذکری مهم، سخنان اختلاف‌انگیز، دعوا راه انداختن‌ها و ستیزه‌گری‌های دشمن‌پسند را موجب تلخ شدن شیرینی تشکیل مجلس جدید خواندند و گفتند: منتخبان مجلس جدید مراقبت کنند و نگذارند شیرینی تشکیل مجلس در کام مردم و فضای سیاسیِ باطراوتِ کشور تلخ شود، ضمن اینکه اگر مجلس دچار دعوا و ستیزه و مقابله و جبهه‌بندی‌های گوناگون شود، از کار اصلی خود باز می‌ماند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به توصیه‌های مکرر امیرالمؤمنین علیه‌السلام به فرمانداران خود در خصوص رعایت تقوای الهی، یکی از ضرورت‌های قطعی برای مسئولان و دست‌اندرکاران جمهوری اسلامی را تشرع و پایبندی آن‌ها به مراقبت از حلال و حرام و اجتناب از دروغ و غیبت و تهمت خواندند و افزودند: همچنان‌که در امور شخصی موظف به رعایت تقوا هستیم، در محیط سیاسی و کاری هم باید با رعایت تقوا، از محرمات اجتناب کرد.

چهره تازه خوزستان در دولت مردمی

روزنامه جوان در یادداشت امروز خود به قلم عبدالله گنجی با تیتر «منطق جهاد بودگی رأی» نوشت: مقام معظم رهبری برای توصیف رأی ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ از مفهوم «جهاد» استفاده کردند. در نقطه مقابل روشنفکران و پرورش‌یافتگان نهضت ترجمه، انتخابات را یک پدیده مدرن که صرفاً مبتنی بر حق است می‌دانند و اصلاً خوانش دینی از آن را غلط یا سو استفاده می‌دانند. اما جهاد نامیدن آن نیز از حنجره‌های مختلف ممکن است معنای واحد نداشته باشد. فرضاً بنده آن را جهاد بدانم مهم نیست، اما جهاد نامیدن آن از خاستگاه فقاهت و مرجعیت امر دیگری است که ارزش آن را فقط اهل دیانت می‌فهمند.

قطعاً رأی‌دهندگان در ایران پس از انقلاب هیچ‌گاه طبقه مرفه نبوده‌اند و آن حدود ۲۰ درصد بعضاً نمی‌دانند انتخابات چه موقع هست؟ قیمت‌ها چگونه است؟ برجام چه شد؟ و… پس از میزان مشارکت و جغرافیای مناطقی که رأی بالاتر بوده است (کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی و…) می‌توان فهمید کسانی رأی دادند که بیشترین چالش اقتصادی را در زندگی خصوصی خود دارند و نق‌زنان و رأی‌نادهندگان بیشتر طبقه متوسط به بالا بودند. حال سوال این است که این جماعت برای چه رأی داده‌اند؟ چشم‌انداز اقتصادی بهتری را می‌فهمند که طبقات بالاتر نمی‌فهمند؟ رانتی قرار است در اختیار آنان قرار گیرد؟ حتماً خیر! اما خواص بودن به محل زندگی و تحصیلات نیست. آنان فهمیده بودند که هدف از ۱۸۰۰ تحریم دشمن برای این است که آنان را از صندوق رأی عقب براند؛ بنابراین آنان که رأی دادند میدان انتخابات را نه میدان انتخاب این و آنکه معرکه جنگ با دشمنی دیدند که منتظر است راستی‌آزمایی اثرات تحریم و فشار خود را سر صندوق انجام دهد و این‌چنین رأی را به مثابه «تودهنی» به تحریم‌کننده وارد صندوق کردند و آورده معیشتی و اقتصادی فرع رأیشان بود. پس با چنین انگیزه‌ای این رأی جز مجاهدت، منفعت شخصی نخواستن و مبارزه با دشمن نیست. رأی‌دهنده می‌دانست که دشمنان رأی ۱۴۰۲ را مکمل حوادث ۱۴۰۱ می‌دانستند که کار را تمام می‌کند و فیلمساز ما دو فیلم با حجاب و بی‌حجاب می‌ساخت تا ببیند کدام را عرضه کند.

چهره تازه خوزستان در دولت مردمی

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۱۴۰۳ سال مسکن» نوشت: آخرین برآوردهای وزارت راه و شهرسازی گویای آن است که ساخت ۲.۲ میلیون واحد مسکونی از نهضت ملی مسکن در سراسر کشور عملیاتی شده است. این آمار فارغ از زمین‌های واگذار شده به صورت رایگان برای طرح جوانی جمعیت است. این طور که پیداست سال آینده باید شاهد به سرانجام رسیدن بخشی از این پروژه باشیم. مسلماً تحویل این واحدها به متقاضیان می‌تواند تا حدودی باعث مدیریت بازار مسکن شود. کما اینکه تجربه ۲ سال اخیر نشان داده است در مناطقی که واحدهای مسکن مهر باقیمانده تحویل متقاضیان شده، قیمت مسکن و زمین کاهش یافته است.

به گزارش «وطن امروز»، نشست پایش عملکرد استان‌ها در طرح نهضت ملی مسکن پنجشنبه هفته گذشته در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. روزهای پایانی سال فرصت مناسبی برای ارزیابی اجرایی شدن طرح‌ها و برنامه‌هاست. نهضت ملی مسکن اگر نگوییم بزرگ‌ترین، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های دولت سیزدهم است. عقب‌ماندگی ساخت مسکن در دهه ۹۰ باعث شده بود مساله مسکن به یک بحران در کشور تبدیل شود و بلافاصله پس از تشکیل دولت سید ابراهیم رئیسی موضوع ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال آغاز شد. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در نشست پایش عملکرد استان‌ها در طرح نهضت ملی مسکن، سال ۱۴۰۳ را سال ساخت مسکن دانست و گفت: در روزهای باقی‌مانده تا پایان سال آماده‌سازی زمین‌ها شتاب می‌گیرد تا سال آینده که آن را سال ساخت مسکن نام‌گذاری کرده‌ایم، شاهد افزایش سرعت ساخت مسکن در کشور باشیم.

چهره تازه خوزستان در دولت مردمی

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آشیانه‌هایی که با تلنگری می‌ریزند» نوشت: بارندگی‌های شدید و سیلاب نیمه اول اسفندماه ۱۴۰۲، پهنه گسترده‌ای از استان سیستان‌وبلوچستان و به‌ویژه بخش‌های جنوبی آن را تحت تأثیر قرار داد. علاوه بر آن شهرستان‌های واقع در نوار میانی و حتی شمالی استان هم به‌صورت موضعی تحت تأثیر رواناب‌ها، مانداب‌ها و سیلاب قرار گرفتند. با توجه به شیب کلی محدوده، مسلماً محدوده جنوبی و به‌ویژه منطقه دشتیاری و سکونت‌گاه‌های روستایی این محدوده و نیز شهرستان‌های جنوبی استان مانند چابهار، کنارک و قصرقند بیشتر از سایر نواحی تحت تأثیر قرار گرفتند.

علی بیت اللهی، رئیس بخش زلزله‌شناسی، مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه و شهرسازی می‌گوید: استان سیستان‌وبلوچستان از نظر فقر مسکن رتبه اول کشور را دارد و البته باید تأکید کرد که در این شاخص فاصله سیستان‌وبلوچستان با سایر استان‌ها بسیار زیاد است. به‌جز این، باید اشاره کرد که سیستان‌وبلوچستان از نظر کیفیت استحکام ساختمان‌های مسکونی نسبت به سایر استان‌های ایران در نازل‌ترین وضعیت است و این مسئله درباره مسکن روستایی این منطقه شدیدتر است؛ آن‌هم در شرایطی که سیستان‌وبلوچستان از نظر شمار خانوار روستایی پنجمین استان کشور است. کیفیت نازل خانه‌های مسکونی در سیستان‌وبلوچستان و شمار بالای خانه‌های بدون اسکلت در حالی است که این استان به‌صورت مداوم در معرض سیل‌های ویرانگر است و همین مسئله فقر مسکن در این منطقه را تشدید کرده و اهالی سیستان‌وبلوچستان را گرفتار چرخه بسته فقر مسکن و بلایای طبیعی کرده است.

چهره تازه خوزستان در دولت مردمی

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «معمای اشتغال زنان» را برگزید و نوشت: با وجود بهبود وضعیت اشتغال پس از کرونا، نسبت اشتغال زنان هنوز به دوران پیش از همه‌گیری نرسیده است. بررسی آمارهای رسمی نشان می‌دهد در حال حاضر نسبت اشتغال زنان معادل ۱۲.۴ درصد است که نسبت به پیش از همه‌گیری کاهش ۲.۱ واحد درصدی را تجربه کرده است. چند عامل در این روند نقش ایفا کردند. تا پیش‌از آغاز پاندمی کرونا، تعداد قابل توجهی از زنان در بنگاه‌هایی با جمعیت کمتر از ۱۰ نفر فعالیت داشتند که در زمان کرونا تعطیل شدند. پس از پایان پاندمی نیز هزینه‌های بالای راه‌اندازی مجدد این بنگاه‌ها موجب شد تا زنان نتوانند دوباره وارد بازار کار شوند. همچنین این امکان وجود دارد که به‌دلیل عدم تناسب حقوق و هزینه‌فرصت نگهداری از فرزند، برخی از زنان از حضور در بازار کار انصراف داده باشند. از سوی دیگر، این احتمال وجود دارد که برخی از زنان با وجود داشتن کار در بخش غیررسمی، از اظهارنظر در آمارگیری‌های جدید خودداری کرده باشند. به هر روی، آمار رسمی از افول اشتغال زنان نسبت به دوره پیش از کرونا حکایت دارد.

معمای اشتغال زنان

کد خبر 734329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.