تمایل همکاری ایران با ژاپن در راستای احیای دریاچه ارومیه

استاندار آذربایجان شرقی گفت: یکی از اولویت های ما احیای دریاچه ارومیه است و دولت نیز کارهای خوبی در این زمینه انجام داده و ما نیز مایل به همکاری‌های بیشتری با کشور ژاپن در این حوزه هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی و به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان‌شرقی، مالک رحمتی عصر امروز _پنجشنبه هفدهم اسفند_ در دیدار سفیر ژاپن در ایران اظهار کرد ایران و ژاپن تشابهات زیادی دارند و مهم‌ترین آنها این است که در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی حرف برای گفتن دارند.

وی افزود: ایران و ژاپن دارای ظرفیت‌های فراوانی در عرصه‌های مختلف هستند و وجوه مشترک این دو کشور باید برای ادامه کار و توسعه مناسبات مورد توجه قرار گیرند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه اقتصادی علیه ایران، اظهار داشت: به دنبال تحریم‌هایی که علیه کشور ما اعمال شده است، مناسبات اقتصادی با ژاپن کاهش یافته و انتظار داریم در این دوره روابط تجاری ما با ژاپن افزایش یابد.

وی با اشاره به نقش تاریخی آذربایجان شرقی در تحولات سیاسی و فرهنگی ایران، گفت: این خطه مهد علوم و فرهیختگان و پیشرو در علم و دانش بوده و بزرگترین سرمایه‌اش نیروهای انسانی است. در نتیجه در حوزه فناوری و نوآوری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توان به صورت مشترک بین دو کشور انجام داد در این حوزه است.

رحمتی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی یک استان صنعتی است، گفت: بزرگترین شرکت‌های صنعتی کشور مثل تراکتورسازی و ماشین سازی در همین استان مستقر شده‌اند و حتماً می‌توانیم همکاری‌های خوب صنعتی و تجاری مابین این استان و فعالان صنعتی ژاپن انجام دهیم و معتقدیم امروز این زمینه برای همکاری صنعتی با ژاپن فراهم است.

رحمتی به صنعت فرش تبریز نیز اشاره کرد و اظهار داشت: فرش دستباف این استان از جمله صنایع مهمی است که از دیرباز رواج داشته است؛ فرش تبریز نمادی است از هنر ایرانی و خلاقیتی که توسط بافندگان آن انجام می‌گیرد مورد استقبال ژاپنی‌ها قرار گرفته است.

وی گفت: مدتی است به دلیل تحریم‌ها، مردم ژاپن از این هنر ایرانی محروم شده‌اند که سفیر ژاپن می‌تواند این ارتباط را احیا کرده و خبرهای خوب را به مردم ژاپن برساند.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگر سخنان خود به حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: حوزه کشاورزی با مدیریت آب موضوع دیگری است که می‌تواند همکاری دوجانبه را به دنبال داشته باشد.

رحمتی گفت: آذربایجان شرقی با توجه به زمین‌های حاصل‌خیز و موقعیتی که در آن وجود دارد، از نظر کشاورزی دارای پتانسیل‌های بالایی است.

وی افزود: آنچه که برای ما مهم است استفاده بهینه از آب و افزایش بهره‌وری در این حوزه است که شرکت‌های ایرانی و ژاپنی می‌توانند باهم همکاری‌های خوبی داشته باشند.

استاندار آذربایجان شرقی به احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد و اظهار داشت: یکی از اولویت‌های ما احیای دریاچه ارومیه است و دولت نیز کارهای خوبی در این زمینه انجام داده و ما نیز مایل به همکاری‌های بیشتری با کشور ژاپن در این حوزه هستیم.

رحمتی اضافه کرد: پیشنهادهایی که ارائه کردیم، علی رغم وجود تحریم‌ها باید در مورد آنها تصمیم‌گیری شده و گام به گام به سمت اجرایی شدن برود.

استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: اگر تصمیمی اتخاذ شود که منافع دو کشور را در آن رعایت کنیم و زمان بندی لازم انجام گیرد، بر همه مشکلات فایق خواهیم آمد.

رحمتی به جاذبه‌های گردشگری آذربایجان شرقی ازجمله روستای جهانی کندوان نیز اشاره کرد و گفت: اولین قدم همکاری در این حوزه افزایش حضور گردشگران ژاپنی در آذربایجان شرقی است و ما نیز در مدیریت استان هر کاری در این زمینه لازم باشد انجام می‌دهیم.

سفیر ژاپن در جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به جایگاه تبریز و آذربایجان شرقی گفت: در اکثریت موضوعاتی که مطرح شد دیدگاه نزدیکی داریم.

توسکادا تاماکی افزود: قبول می‌کنیم که در زمینه اقتصادی و تجاری فضای سنگینی وجود دارد اما در سایر زمینه‌ها باید همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.

وی گفت: در دیدار وزیر امور خارجه ایران توافق کردیم در زمینه فرهنگی، تحصیلی و محیط زیست بین دو کشور ژاپن و ایران همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: علی رغم تحریم‌های اقتصادی که وجود دارد می‌توانیم همکاری‌های بین دو کشور را افزایش دهیم و در موضوعات مطرح شده همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.

سفیر ژاپن در ایران گفت: در حوزه دریاچه ارومیه همکاری‌های کنونی را با ایران ادامه می‌دهیم و در کنار آن با سازمان‌های بین المللی نیز در این خصوص همکاری‌های لازم را انجام خواهیم داد.

کد خبر 734108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.