عملیات آبخیزداری جامع راه نجات کشور از فرونشست زمین است

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: عملیات آبخیزداری جامع راه نجات کشور در بسیاری از چالش‌ها زیست‌محیطی به ویژه فرونشست زمین است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه کاشان، علی سلاجقه در هجدهمین همایش ملی علوم زمین و مهندسی آبخیزداری ایران، عملیات آبخیزداری جامع را راه نجات کشور در بسیاری از چالش‌ها دانست و اظهار کرد: بسیاری از چالش‌هایی که در زمینه فرسایش زمین وجود دارد را به وسیله مدیریت درست و آموزش در حوزه آبخیزداری می‌توان برطرف کرد.

وی با اشاره به وجود اندیشه‌های خلاق جوانان باانگیزه و اصحاب علم در کشور افزود: با علم و دانش و با استفاده از توان علمی دانشگاه‌ها می‌توان مشکلات زیست‌محیطی کشور را حل کرد، بنابراین در دانشگاه باید برای چالش‌های موجود فرمول و فرایند تحقیقاتی ارائه کرد.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه سیلاب، فرونشست‌ها و گردوغبار از مهم‌ترین چالش‌های کشور است، تصریح کرد: عملیات آبخیزداری مطلوب، نگاه جامع و عالمانه را می‌طلبد و علم باید برای حل این مشکلات میدان‌داری کند.

وی درباره تصویب پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در گردوغبار در سازمان ملل گفت: امید است تا با مصوبه و همکاری منطقه‌ای و جهانی بتوان مشکلات زیست‌محیطی ناشی از گردوغبار را مرتفع کرد.

سلاجقه با اشاره به پیشنهاد اجرای طرح کاشت یک میلیارد نهال توسط وزیر سابق جهاد کشاورزی اظهار کرد: کاشت نهال کمک قابل توجهی به حل مسائل زیست‌محیطی کشور خواهد کرد.

وی انتخاب گونه‌های متناسب با شرایط اقلیمی، مثمر بودن، و نیاز آبی کم در کاشت نهال را مورد تاکید قرار داد و افزود: بسیاری از منابع آب در کشور هدر می‌رود و هزینه‌ها بیشتر در بخش استحصال و توزیع آب انجام می‌شود، اما در بخش تولید آب با مشکل مواجه هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به مسئله تغییر اقلیم که باعث شده است در بلندمدت سطح سفره‌های زیززمینی بسیار پایین رود، بیان کرد: کاهش سطح سفره‌ها اکنون به چالش اصلی سازمان محیط‌زیست تبدیل شده است که وزارت نیرو باید این موضوع را مدیریت کند و سازمان محیط‌زیست هم به عنوان دستگاه ناظر حتماً نظارت خود را انجام خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه در مباحث مربوط به آبخیزداری، تجارب ارزنده‌ای در سطح دنیا داریم، خاطرنشان کرد: اگر در این رابطه جامع و عالمانه عمل کنیم و انجمن‌های علمی فعال شوند، مشکلات کاهش می‌یابد و آبخیزداری می‌تواند در خدمت کشور باشد.

کد خبر 733952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.