الگوی کشت فضای سبز اصفهان باید تغییر کند

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: الگوی کشت فضای سبز این کلان‌شهر باید تغییر کند و از گونه‌های مقاوم و متناسب با شرایط کم‌آبی باید استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نعمت‌الله اعتمادی در برنامه تلویزیونی «اصفهان من» اظهار کرد: گیاهان با جذب ریزگردها و بعضی عناصر مضر همچون سرب و جذب گازهای دی‌اکسید نیتروژن، مونوکسید نیتروژن و مونوکسید کربن در محیط موجب بهبود شرایط زندگی شهروندان می‌شوند.

وی افزود: فضای سبز شهری علاوه بر کمک به زیباسازی محیط، به افزایش رطوبت و عملکردهای اکولوژیکی نیز کمک می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد: با افزایش جمعیت شهرها و دور شدن انسان‌ها از فضای سبز طبیعی، انسان‌ها به کاشت درختان، درختچه‌ها و ایجاد فضای سبز متنوع در پیرامون خود اقدام کردند، همچنین یکی از افتخارات بیشتر شهرهای جهان، داشتن فضای سبز پایدار است.

اعتمادی گفت: این کلان‌شهر در یک اقلیم خشک و در مرکز ایران قرار دارد، از این‌رو در طراحی فضای سبز آن متناسب با اقلیم باید دقت شود و گونه‌هایی در این شهر کاشته شود که با اقلیم منطقه سازگاری دارد.

وی ادامه داد: در گذشته به‌دلیل آب زیادی که در دسترس بود، پارک‌های شهر اصفهان بر خلاف اقلیم منطقه و مطابق با پارک‌های کشورهای اروپایی ساخته و گیاهانی کاشته شد که به آب زیادی نیاز داشت، اما امروزه اداره فضای سبز شهری بر اساس شرایط اکولوژی و شرایط آب و هوایی آن شهر و منطقه تعریف می‌شود و شهرداری اصفهان به این سمت در حال حرکت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان خاطرنشان کرد: برای حذف وابستگی فضای سبز شهر اصفهان از آب زاینده‌رود یا آب منابع زیرزمینی، باید حداقل دوسوم چمن‌های موجود در عرصه‌های فضای سبز اصفهان کاهش پیدا کند و چمن‌ها، درختان و درختچه‌های مقاوم به کم‌آبی کاشته شود.

اعتمادی با بیان اینکه سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری این کلان‌شهر، الگوی کشت خود را تغییر داده است، افزود: این سازمان در حال کاشت گیاهان مقاوم به کم‌آبی در عرصه‌های فضای سبز است و به مرور از پساب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز این شهر استفاده خواهد کرد.

وی افزود: با کاشت درختان و درختچه‌ها مقاوم به کم‌آبی و جلوگیری از کاشت گیاهان با نیاز آبی متفاوت در یک پارک‌ها و خیابان‌های شهرهای مناطق مرکزی کشور، به‌طور قطع نیاز آبی فضای سبز این شهرها به نصف مقدار حال حاضر کاهش پیدا می‌کند و با این اقدام از زیبایی و نقش اکولوژیکی گیاهان کاسته نمی‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه مهم‌ترین ویژگی فضای سبز، کارکرد اکولوژیکی آن است، تصریح کرد: بیش از ۶۰ درصد اکسیژن دنیا توسط گیاهان تأمین می‌شود و درختان و درختچه‌ها نیز نقش اساسی در این رابطه دارند.

کد خبر 733767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.