آنچه در دویست‌وبیستمین جلسه علنی شورای شهر تهران گذشت

اعضای شورای شهر در دویست و بیستمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران خواستار سه شیفته شدن فعالیت شرکت واگن سازی برای تامین واگن مورد نیز ناوگان شهری پایتخت شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تشکری هاشمی، عضو شورای اسلامی شهر تهران امروز- سه‌شنبه پانزدهم اسفندماه- در دویست و بیستمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مترو در روزهای گذشته و تقدیر از شرکت بهره‌برداری مترو برای اجرای این طرح‌ها، اظهار کرد: کمتر شهروندی است که از خرابی‌های مترو بی اطلاع باشد زیرا سریال خرابی مترو اکنون پیوسته شده است.

وی افزود: هنوز از حادثه در یک خط خارج نشدیم، درگیر حادثه دیگری می‌شویم به طوری که این روزها کلکسیون حوادث را در مترو شاهد هستیم،

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: عمل نکردن ترمز قطار و واژگونی واگن تا آتش سوزی در پست برق ایستگاه شوش و دودگرفتگی در ایستگاه‌ها، نمونه اتفاقات دو هفته اخیر مترو بوده است.

تشکری هاشمی با بیان اینکه این اتفاقات چهره نامناسبی از مُد حمل و نقل عمومی پایتخت نشان می‌دهد، افزود: در حادثه ۲ روز گذشته شهروندان روی ریل رها شده بودند، البته هر ۲ ماه یک‌بار تذکر داده‌ایم که وسایل نقلیه پس از کار کردن در مدت طولانی دچار استهلاک می‌شوند و هیچ وسیله‌ای مادام‌العمر و بدون استهلاک فعالیت نمی‌کند.

وی با اشاره به سخنان روز گذشته سخنگوی شهرداری تهران در جمع خبرنگاران افزود: وی گفت، باید مدیران دوره قبل بیایند و پاسخ بدهند چرا کم کاری در خرید و تجهیز ناوگان مترو صورت گرفته است، اما باید بگویم قطار وقتی کار کند، فرسوده می‌شود و هر آدم عاقلی می‌داند قطار نو را تعمیر نمی‌کنند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: وی بیش از دو سال است مدیریت شهری تهران را بر عهده گرفته بنابراین نباید از عملکرد مدیران گذشته انتقاد کند.

تشکری هاشمی ضمن اینکه عذرخواهی نیز کفایت نمی‌کند و باید اعتبارات تأمین و تجهیزات خریداری شود و یا اینکه شرکت واگن سازی سه شیفته فعالیت کند تا نیاز مترو بر طرف شود، افزود: این روزها شهروندان در سفر با مترو مشکلات زیادی تحمل می‌کنند.

وی با اشاره به اختصاص یک هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان برای اورهال ناوگان مترو، یادآور شد: راهبران مترو با جان و دل تلاش می‌کنند که اشکالات در صحنه مدیریت و مسافران خطری احساس نکنند که این تلاش قابل تقدیر است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ۱۳۳ واگن اورهال شده است، گفت: ۱۰ درصد قیمت واگن‌ها شامل ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان برای اورهال هزینه شده که یک سوم منابع ما محسوب می‌شود.

تشکری هاشمی ادامه داد: به دلیل عدم خریداری قطعات، استفاده از قطعات کهنه در دستور کار است البته اخبار دیگری رسیده که بررسی نشده، اما نشان می‌دهد که برای یک قطار از قطعات یدکی فرسوده استفاده شده است.

وی با بیان اینکه نباید ابایی از اینکه شرکت واگن سازی زیر بار سه شیفته شدن برود، داشته باشیم، ادامه داد: ۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد خرید قطعات در شرکت واگن سازی منعقد شده اما هنوز پیش پرداختی صورت نگرفته است.

امسال قطعات یدکی مترو وارد می‌شود

سید محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: طی سه ماه گذشته هزار میلیارد تومان توسط شرکت مترو برای اورهال درخواست شده بود که ما در متمم به ۴۰۰ میلیارد تومان کاهش دادیم که این خسارت‌زا است.

وی ضمن عذرخواهی از مردم و معطلی آنها برای آتش سوزی در ایستگاه مترو شوش، گفت: حجم بالای جابجایی مسافر در مترو ارزنده و تخصصی است و اتفاقاتی که گاهی پیش می‌آید در دنیا نیز اتفاق می‌افتد.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران افزود: نباید این ذهنیت ایجاد شود که تنها در ایران چنین حوادثی رخ می‌دهد و در تمام دنیا قطارها گاهی از ریل خارج می‌شوند و حوادثی پیش می‌آید؛ در سال ۱۳۹۱ به دلیل گودبرداری در ایستگاه ارم سبز، سیل وارد خط شد و تجهیزات و ۲۰ دستگاه پله برقی به طور کامل از بهره برداری خارج شدند اما اصلاحات صورت گرفت.

آقامیری با بیان اینکه در سال ۱۳۹۸ پست RS ایستگاه آزادی دچار آتش سوزی شد، گفت: در محدوده استاندارد قابل قبول برای قابلیت اطمینان تجهیزات مترو باید ۹۷ درصد به بالا باشد و در سال ۹۷ میزان آن ۹۸.۱۱ بوده و در سال ۱۴۰۲ میزان آن ۹۸.۵۰ بوده است.

وی با بیان اینکه ما روزانه شاهد ۲ هزار و ۲۰۰ حرکت مسافری هستیم، گفت: یکی از مشکلات در ابتدای این دوره خالی بودن انبارهای تجهیزات بود؛ تجهیزات ثابت از ابتدای بهره برداری تا ۱۳۹۹ به میزان ۵۳۹ میلیارد تومان خریداری شده است و امسال قطعات یدکی در حال ورود است اما شاهد کمبود انبار برای دپوی قطعات هستیم به نحوی شرکت مترو به دنبال انبارهای جدید است.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ۴۶ رام قطار از ابتدای بهره برداری تا سال ۹۹ اورهال شده و در این دوره بیش از ۵۰ رام قطار اورهال شده است، تصریح کرد: در سه ماه گذشته یک هزار میلیارد تومان توسط شرکت مترو برای اورهال درخواست شده بود که ما در متمم به ۴۰۰ میلیارد تومان کاهش دادیم که این خسارت زا است.

آقامیری ادامه داد: چهار هزار و ۱۸۰ نفر نیرو در سال‌های قبل بدون گزینش و تخصص از اقوام مدیران به مترو اضافه شدند که در حال حاضر نمی‌توان از آنها استفاده کرد.

شهرداری به سیل‌زدگان سیستان کمک کند

سید احمد علوی، عضو شپرای شهر اسلامی تهران با اشاره به وقوع سیل در سیستان و بلوچستان، گفت: شهرداری تهران تا آنجایی که می‌توانند در این خصوص وارد عمل شوند تا مردم منطقه این ایام سخت را پشت سر بگذارند.

وی با بیان اینکه جامعه ایران جامعه‌ای فرهنگی است که مردم به واسطه فرهنگ دور هم جمع می‌شوند، گفت: امروز بخشی از کشور ما بواسطه سیل در سیستان و بلوچستان و زلزله امروز دچار درد و رنج شده است، امید می‌رود همه نسبت به وظایف خود عمل کنیم، سپاه و بسیج و سایر نهادها پای کار آمده‌اند و ما نیز باید به وظیفه خود عمل کنیم.

حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هلال احمر و دیگر بخش‌ها پس از سیل در سیستان آنجا حضور یافته‌اند، گفت: این حادثه بسیار سخت است و امیدواریم دولت و تمام نیروهایی که می‌توانند کمک کنند، وارد عمل شوند تا مردم سیستان از این رنج رها شوند.

وی اضافه کرد: سیل سیستان و بلوچستان و زلزله در نزدیکی سیستان را در روزهای اخیر شاهد بودیم؛ شاید به نوعی ما نسبت به مردم این خطه تعلل کنیم و این تعلل در کشوری که در زمینه‌های مختلف حرف برای گفتن دارد، مناسب نیست.

توسعه کمربند سبز تهران و جلوگیری از افزایش حاشیه‌نشینی

پرویز سروری. نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: خرسندیم که شهرداری تهران اقدامات مؤثری را برای توسعه فضای سبز به ویژه توسعه کمربند سبز انجام می‌دهد که کمک شایانی در جلوگیری از توسعه حاشیه شهر دارد.

وی افزود: با توسعه فضای سبز، هوای تهران پاک نخواهد شد و این موضوع تنها یک مؤلفه اثرگذار است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: مدیریت شهری پایتخت با برقی سازی ناوگان حمل و نقل عمومی می‌تواند نقش مؤثری در هوای پاک داشته باشد.

سروری با بیان اینکه در هفته احسان و نیکوکاری برای اولین بار کنسرت برای کودکان کار در تهران برگزار شد، گفت: این اقدامات در روحیه کسانی که در شرایطی سخت و مشقت بار زندگی می‌کنند، اثرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: این کودکان در شرایط بسیار سختی به سر می‌برند و این برنامه‌ها در کاهش سختی‌های آنها اثرگذار است.

بهره‌برداری از فاز یک ترمینال شرق در خرداد ۱۴۰۳

محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در جلسه امروز شورای شهر و در جریان بررسی لایحه اعطای مجوز به شهرداری جهت انجام معاملات مربوط به تکمیل پروژه احداث پایانه جدید شرق گفت: پس از اینکه کار آغاز شد، شرکت شهروند با راهبری معاونت مالی پای کار آمد تا انتفاع بیشتری از شهر صورت بگیرد؛ مدتی طول کشید تا مشکل زمین و پیمانکار حل شود.

وی با بیان اینکه فاز اول ۸۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ادامه داد: در خردادماه سال آینده تعاونی‌های حمل‌ونقل در پایانه شرق مستقر خواهند شد؛ فاز دوم نیز نیاز به جانمایی ساختمان و اختصاص بودجه برای اجرا دارد.

کد خبر 733534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.