حقابه زاینده‌رود برای حفظ فضای سبز نسل فعلی و آینده پیگیری شود

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: از شهردار اصفهان تقاضا می‌شود که با اتصال آب خلیج‌فارس به صنایع و سرمایه‌گذاری آب خلیج‌فارس و دریای عمان برای مصارف صنعتی، پیگیر حقابه زاینده‌رود برای حفظ فضای سبز نسل فعلی و آینده باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی نیکبخت در برنامه تلویزیونی «اصفهان من» اظهار کرد: اصفهان از نظر اکولوژیک یک شهر ورشکسته است و آلودگی هوا، تغییر اقلیم، خشک شدن زاینده‌رود و فضای سبز شهر، این کلان‌شهر را از نفس انداخته است.

وی افزود: برآورد شده است که روزانه هزار تن آلاینده از منابع متحرک خودروها و منابع ثابت صنایع اطراف شهر آزاد می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد: مدیریت نوین فضای سبز دغدغه مدیریت شهری در تمام شهرهای جهان بوده، اما نکته‌ای که این کلان‌شهر را درگیر کرده، این است که ما یک باغ‌شهر هستیم که از ۴۰ سال قبل آب داشتیم.

نیکبخت با بیان اینکه شرایط اصلی فضای سبز دچار تغییر اقلیم شده و آسیب زیادی به فضای سبز شهر وارد شده است، گفت: درختانی که در حال حاضر داریم، تاب‌آوری شرایط موجود را ندارند و به شرایط گذشته عادت کرده‌اند، همچنین این درختان نمی‌توانند جابه‌جا شوند.

وی ادامه داد: باید بررسی شود چه نوع گونه‌ای برای شهر لازم است، زیرا ۶۰ درصد از درختان این کلان‌شهر چنار و نارون است و نیاز آبی خود را می‌طلبد، در حالی که برای توسعه فضای سبز باید به سمت گیاهانی از جمله بلوط و درختان سوزنی‌برگ حرکت کرد تا با شرایط شهر سازگار باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان خاطرنشان کرد: یکی از موارد مهم چمن‌های سطح شهر است، همچنین می‌توان از گونه‌های کم‌نیاز به آب برای کاشت استفاده کرد.

نیکبخت گفت: سابقه همکاری دانشگاه با سازمان پارک‌ها و فضای سبز از زمان‌های گذشته تاکنون بوده، اما این سازمان در دوره ششم مدیریت شهری، پذیرای نظارت متخصصان بوده است.

وی ادامه داد: سازمان پارک‌ها از نتایج دانشگاهی استفاده می‌کند و تصفیه‌خانه پساب نانواوزون، درون‌درمانی و سم‌پاشی درختان، کنترل آفت از درون درخت و طراحی فضای سبز کم‌نیاز به آب و آبیاری هوشمند مباحثی است که پیگیری می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد: صنایع از جمله نیروگاه‌ها که سوخت مصرف می‌کنند، به ازای مصرف سوخت، در ایجاد فضای سبز شهری وظیفه دارند.

نیکبخت گفت: از شهردار اصفهان تقاضا می‌شود که با اتصال آب خلیج‌فارس به صنایع و سرمایه‌گذاری آب خلیج‌فارس و دریای عمان برای مصارف صنعتی، پیگیر حقابه زاینده‌رود برای حفظ فضای سبز نسل فعلی و آینده باشد.

کد خبر 733405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.