علائم خاموش بیماری‌های کبدی را بشناسید

از جمله علائم خاموش بیماری‌های کبدی می‌توان به ضعف و خستگی، دل‌درد، زرد شدن پوست و چشم‌ها، تغییر رنگ ادرار، التهاب شکم یا پاها، خارش پوست، کبودی، حالت تهوع و از دست دادن اشتها و آشفتگی ذهنی اشاره کرد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، کبد یک اندام حیاتی است که مسئول عملکردهای مختلف بدن از جمله سم‌زدایی، متابولیسم و ذخیره مواد مواد مغذی است، بیماری‌های کبدی ممکن است به دلیل عوامل مختلف مانند عفونت‌های ویروسی، چاقی و ژنتیک رخ دهد، شناخت علائم خاموش بیماری‌های کبدی برای تشخیص و درمان به موقع بیماری بسیار ضروری است، در ادامه به بررسی علائم خاموش بیماری‌های کبدی می‌پردازیم:

ضعف و خستگی

خستگی و ضعف مداوم از جمله علائم اولیه بیماری‌های کبدی است، کبد نقش کلیدی در متابولیسم بدن بر عهده دارد و زمانی که دچار اختلال می‌شود، منجر به ایجاد احساس خستگی و بی‌حالی می‌شود که با استراحت کردن از بین نمی‌رود؛ بنابراین در صورتی که بدون هیچ دلیل دیگری احساس خستگی می‌کنید، به پزشک مراجعه کنید.

دل‌درد

دل‌درد بدون دلیل به ویژه در صورتی که بالای سمت راست شکم رخ دهد، ممکن است نشان‌دهنده التهاب یا بزرگ شدن کبد باشد؛ این درد و ناراحتی ممکن است پس از مصرف غذاهای چرب وخیم‌تر شود.

زرد شدن پوست و چشم‌ها

زرد شدن پوست و چشم‌ها در اثر تجمع بیلی‌روبین، رنگدانه زردی که طی تجزیه گلبول‌های قرمز تولید می‌شود، رخ می‌دهد؛ بیماری‌های کبدی مانند هپاتیت یا سیروز می‌تواند توانایی کبد در پردازش بیلی‌روبین را مختل کند و موجب بروز زردی شود.

تغییر در رنگ ادرار

اختلال عملکرد کبد می‌تواند باعث تغییر رنگ ادرار شود، معمولاً ادرار در این شرایط تیره می‌شود؛ این تغییر رنگ به دلیل وجود بیلی‌روبین در ادرار رخ می‌دهد که به‌طور معمول توسط کبد پردازش و دفع می‌شود.

التهاب شکم یا پاها

بیماری‌های کبدی مانند سیروز می‌تواند منجر به احتباس مایعات و ایجاد تورم و التهاب شود که به عنوان آسیت شناخته می‌‎شود، آسیت اغلب به صورت تورم شکم پدیدار می‌شود، اما می‌تواند به دلیل تجمع مایعات موجب تورم پاها و مچ پا شود.

خارش پوست

خارش پوست می‌توان در میان افراد مبتلا به بیماری کبد به دلیل تجمع نمک‌های صفراوی زیر پوست رخ دهد، این خارش ممکن است در هر قسمت پوست رخ دهد، اما بیشتر کف دست و کف پا احساس می‌شود.

کبودی

کبد پروتئین‌های لازم برای لخته شدن خون را تولید می‌کند، اختلال عملکرد کبد می‌تواند این فرایند را مختل کند و احتمال بروز کبودی یا خون‌ریزی آسان را افزایش دهد؛ افراد مبتلا به بیماری کبد ممکن است متوجه افزایش کبودی با حداقل ضربه یا خون‌ریزی طولانی‌مدت پس از بریدگی‌ها یا جراحات جزئی شوند.

حالت تهوع و از دست دادن اشتها

بیماری‌های کبدی می‌توانند بر هضم غذا و اشتها تأثیر بگذارند و منجر به بروز علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ و کاهش اشتها شود؛ این علائم ممکن است با کاهش وزن ناخواسته همراه باشد.

آشفتگی ذهنی

بیماری‌های پیشرفته کبد، به ویژه سیروز، می‌تواند منجر به بروز آنسفالوپاتی کبدی شود، وضعیتی که با اختلال شناختی، سردرگمی و تغییر وضعیت ذهنی مشخص می‌شود؛ آنسفالوپاتی کبدی زمان رخ می‌دهد که سمومی مانند آمونیاک در جریان خون به دلیل ناتوانی کبد در سم‌زدایی مؤثر آن‌ها تجمع می‌یابد.

کد خبر 733373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.