مدیریت عملکرد کارکنان چگونه باعث رشد کسب و کارها می‌شود؟

مدیریت عملکرد کارکنان یک سازمان امری مهم و حیاتی است زیرا این تجزیه و تحلیل به رشد سازمان در تمامی زمینه ها کمک شایانی می‌کند.

روش‌های خشک و سخت سنتی را به یاد آورید در این روش‌ها هیچ‌گاه نمی‌توانید به خوبی تمامی موارد را زیر نظر بگیرید. این موضوع مهم، نه تنها برای بهبود سازمان شما ضروری است بلکه کمک شایانی به کارکنان‌تان برای رشد فردی می‌کند.

ما امروز به دنبال آن هستیم که تمامی زوایای مدیریت عملکرد را بررسی کنیم تا دقیق‌تر به این نتیجه برسیم که مدیریت عملکرد کارکنان چگونه باعث رشد هر کسب و کار می‌شود و چرا این امر به عنوان یک استراتژی کلیدی در دستیابی به موفقیت در عرصه رقابتی امروزی محسوب می‌شود.

مدیریت عملکرد کارکنان چیست؟

مدیریت عملکرد کارکنان یکی از مؤلفه‌های اساسی در مسیر پیشرفت، موفقیت و پایداری یک سازمان است. مهم نیست کسب و کار شما چقدر بزرگ و یا کوچک است در هر صورت تمامی صاحبین کسب و کار رویای رشد گروه خود را دارند پس هرچه زودتر باید به فکر باشید که این فرآیند سیستماتیک را در الویت‌های کاری خود قرار دهید.

مدیریت عملکرد کارکنان یک فرآیند کلی است که به‌طور مداوم تلاش‌های کارکنان را با اهداف سازمان شما همسو می‌کند. این فرآیندها شامل شناسایی، اندازه‌گیری و توسعه کارایی و اثربخشی کارکنان و همچنین ترویج و ارتقاء عملکرد فردی و گروهی است.

این رویکرد تأکیدی بر هدایت، پشتیبانی و توسعه کارکنان دارد تا اطمینان حاصل شود که هم کارکنان و هم سازمان به حداکثر پتانسیل خود دست یابند.

اصول اساسی و اهداف مدیریت عملکرد کارکنان در چیست؟

تعیین اهداف و انتظارات:

شما باید برای سازمان خود یا گروه‌های کوچک سازمان‌تان اهداف دقیق و مشخص تعیین کنید. مهم نیست این اهداف چقدر بلند مدت یا کوتاه مدت باشد. مهم این امر است این اهداف باید قابل اندازه‌گیری و قابل دستیابی برای نیروی کار شما باشد و نیز همسو با اهداف کلی سازمان قرار گیرد.

ارزیابی مداوم:

این مسئله را فراموش نکیند که ارزیابی کارکنان نسبت به اهداف مشخص شده باید به‌صورت مداوم انجام شود تا اثربخش باشد.

توسعه و آموزش:

در هنگام ارزیابی به اولین مقصدی که می‌رسید شناخت توانایی ها و نقاط ضعف کارکنان خود است. از این رو بهتر است برای کارمندان خود بسته به نقاط ضعف‌شان آموزش و توسعه منابع انسانی را تدارک ببینید.

بازخورد و ارتباط:

ایجاد یک محیط امن و راحت برای برقراری ارتباط دوسویه بین کارمندان و مدیران؛ تا تمامی پیشنهادات و انتقادات با خاطر آسوده بیان شود.

انگیزه بخشی:

استفاده از ابزارهایی که انگیزه و شوق را در کارکنان ارتقا دهید مانند، پاداش و تشویق برای به رسمیت شناختن تلاش افراد.

مدیریت عملکرد کارکنان چگونه باعث رشد کسب و کارها می‌شود؟

اهمیت مدیریت عملکرد کارمندان چه مؤلفه‌هایی دارد؟

اهمیت این عملکرد در موارد زیادی نهفته است که در نهایت به بهره‌وری، بهبود فرهنگی سازمانی، تقویت رشد و پایداری سازمان کمک می‌کند؛ که در این جا به چند مورد مهم آن پرداخته‌ایم.

همسویی با اهداف سازمانی : مدیریت عملکرد کمک می‌کند تا مسیری مشترک بین اهداف کلی سازمان و اهداف شخصی کارمندان برقرار کنید تا تمامی تلاش‌های افراد در نهایت به بهبود فرآیند سازمان شما کمک کند.

شناسایی و توسعه استعدادها: فرآیند مدیریت عملکرد سازمانی به شما این شانس را می‌دهد تا به بهترین شکل ممکن استعدادهای فردی و گروهی را شناسایی کنید و به توسعه مستمر مهارت‌ها کمک کنید.

ارتقای انگیزش و رضایت شغلی: بازخورد مثبت و تشویق‌های مبتنی بر عملکرد افراد انگیزه و رضایت شغلی را به میزان چشمگیری ارتقا می‌دهید.

بهبود ارتباطات: این مسئله امکان برقراری ارتباطات موثر و مفید را بین مدیران و کارمندان برقرار می‌کند و در نهایت ایجاد فضای صمیمی پویایی محیط کار را ارتقا می‌بخشد.

تصمیم‌گیری مبتنی بر داده: این فرآیند استراتژیک داده‌ها و اسناد مورد اعتمادی را برای تصمیم‌گیری و مشخص شدن اهداف به شما می‌دهد. از جمله از این تصمیم‌گیری‌ها مشخص شدن جانشین، ارتقا و توسعه حرفه‌ای است.

افزایش بهره‌وری: با هدایت و پشتیبانی مدام شما می‌توانید فضایی را به‌وجود آورید که کارمندان بهره‌وری خود را افزایش دهند و به نوبه خود به ارتقای بهره‌وری سازمان کمک شایانی کنند.

پشتیبانی از تغییر و نوآوری: شما با انجام این سلسله مراتب می‌توانید به راحتی تغییر مثبت را ایجاد کرده و فرهنگ نوآوری را در سازمان خود ترویج دهید.

اهمیت رشد کسب و کارها در چه مواردی است؟

ارتقا و رشد کسب و کارها از چندین وجه اهمیت بسیار زیادی در اقتصاد، جامعه و در نهایت خود فرد دارد که در ادامه در این رابطه بیشتر توضیح خواهیم داد:

ایجاد شغل و اشتغال زایی:

رشد کسب و کارها باعث ایجاد فرصت‌های شغلی برای افراد می‌شود و در نهایت نرخ بیکاری را بهبود می‌بخشد. فراموش نکنید که اشتغال زایی نه تنها برای فرد مهم است بلکه با پرداخت مالیات به بهبود اقتصاد کلان به کشور سود می‌رساند.

افزایش تولید و توزیع: هنگامی که کسب و کارها رو به رشد هستند تولید کالا و خدمات در کشور افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه باعث بهبود شرایط اقتصادی کشور خواهد شد. و از جنبه دیگر دسترسی کالا و خدمات برای شهروندان آسان‌تر می‌شود.

افزایش درآمد و سود: رشد کسب و کارها باعث افزایش درآمد و سود آن شرکت می‌شود که در نتیجه در شرایط مالی افرادی که در آن مجموعه فعال هستند نیز موثر است.

رشد فناوری و نوآوری: اگر به فکر رشد و کسب وکار هستید باید در نظر بگیرید که برای رقابت با سایر رقبا و کسب و کارها باید به فکر رشد، به روزرسانی و بهبود محصولات و خدمات خود باشید. این امر باعث رشد فناوری و نوآروری در جامعه است.

جذب سرمایه‌گذاری: شرکت‌های پویا و در حال رشد معمولا جذابیت بیشتری برای سرمایه گذاری دارند.

افزایش تاثیرگذاری اجتماعی: کسب و کارهای روبه رشد می‌توانند نقش موثری در حل مسائل اجتماعی داشته باشند مانند پشتیبانی از پروژه‌ها و برنامه‌های اجتماعی، حفاظت از محیط زیست و ایجاد فرصت‌های برابر برای افراد مختلف در جامعه از این رو به یک شرکت مورد اعتماد برای افراد یک جامعه می‌شود.

آیا باید بر روی نرم افزار مدیریت عملکرد سرمایه گذاری کرد؟

کمی قبل تر توضیح دادیم که اگر به دنبال نتیجه موثر می‌گردید باید این فرآیند را به‌طور مداوم انجام دهید. اگر بخواهید برای تجزیه و تحلیل عملکرد کارکنان‌تان از نیروی انسانی کمک بگیرید و به روش‌های سنتی این کار را انجام دهید نه تنها بسیار زمان‌بر است، بلکه برای شما هزینه زیادی را ایجاد می‌کند. از این‌رو سرمایه گذاری بر روی یک نرم افزار مدیریت عملکرد مقرون به صرفه است و داده‌ها معتبرتری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

فواید سرمایه گذاری بر روی مدیریت عملکرد چه فوایدی دارد؟

  1. افزایش بهره‌وری
  2. توسعه مهارت‌ها و توانایی‌ها
  3. ارتقا انگیزه و رضایت شغلی
  4. بهبود توانایی‌های تصمیم‌گیری
  5. ایجاد فرهنگ ارزش‌های مشترک
  6. توسعه روابط کاری
  7. ارتقا سطح سازمانی
  8. افزایش رضایت مشتری

سخن آخر:

انتخاب ابزار درست در این زمینه کار شما را آسان‌تر می‌کند. شرکت انیگما در این عرصه نرم افزارهای دقیقی را طراحی کرده تا به راحتی مدیریت منابع انسانی خود را انجام دهید و داده‌های مربوط به منابع انسانی به روشی صحیح و حرفه‌ای مستندسازی کنید. هنگامی که شما یک مسیر درست را برای مستندسازی اطلاعات مربوط به کارکنان‌تان را انتخاب می‌کنید انتخاب اهداف سازمانی و تصمیم‌گیری‌های درون سازمانی شما نتیجه بهتری پیدا خواهند کرد.

کد خبر 733123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.