«معراج»، موضوعی مشترک میان اساتید دانشگاه هنر اصفهان و استانبول

مدیر موزه ملی هنرهای اصفهان گفت: به دنبال آن بودیم اقدامی مشترک با دانشگاه استانبول داشته باشیم چرا که وحدت موضوعی داشتیم؛ مدتی قبل اساتید دانشگاه استانبول و هنر نشستی غیررسمی داشتند و به‌دنبال بستری بودند تا آثار خود را به نمایش بگذارند و نتیجه این بحث، نمایشگاهی با موضوع معراج پیامبر(ص) شد.

مجید صادقانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به برگزاری نمایشگاه معراج پیامبر (ص) در موزه ملی هنرهای اصفهان اظهار کرد: امروز نشست ویژه‌ای با موضوع معراج داشتیم که در آن سه تن از اساتید دانشگاه‌های استانبول و هنر اصفهان با موضوع نگاره‌هایی با محوریت معراج حضرت محمد (ص) ارائه‌هایی داشتند.

وی با یادآوری اینکه نمایشگاه تخصصی این آثار در موزه ملی هنرهای اصفهان از ۱۳ تا ۱۸ اسفند فعالیت دارد، افزود: در گام اول قصد داشتیم کاری مشترک با دانشگاه استانبول داشته باشیم، چرا که وحدت موضوعی داشتیم و در این راستا مدتی قبل اساتید دانشگاه استانبول و هنر نشستی غیررسمی داشتند و به‌دنبال بستری بودند تا آثار خود را به نمایش بگذارند.

«معراج»، موضوعی مشترک میان اساتید دانشگاه هنر اصفهان و استانبول

مدیر موزه ملی هنرهای اصفهان خاطرنشان کرد: کارویژه این موزه ارائه خدمات فرهنگی هنری به مردم اصفهان و ایران است، در واقع ما به‌دنبال هنرمندان هستیم و زمانی که متوجه شویم چنین پیوندی میان اساتید ایجاد شده، مشتاقانه به‌دنبال برگزاری این رویداد در این مکان بودیم.

همچنین اصغر جوانی استاد دانشگاه هنر اصفهان نیز در نشست این موزه با اشاره به کتاب معراج‌نامه شاهرخی اظهار کرد: معراج از مضامین و موضوعاتی است که شعرا، تاریخ‌نویسان و ادیبان درباره آن صحبت‌های فراوانی کرده‌اند و روحانی یا جسمانی بودن این سفر از نکات قابل بحث است، اما اجتماع نظرات تاکید بر جسمانی بودن دارد.

وی افزود: شعرا و هنرمندان مختلف این موضوع را تحلیلی و تفسیری قرار داده‌اند و تاکنون ۲ نسخه از این سفر به معراج‌نامه به جا مانده که یکی معراج‌نامه احمد موسی و دیگری معراج‌نامه شاهرخی است که حدود یک قرن با یکدیگر تفاوت زمانی دارند.

«معراج»، موضوعی مشترک میان اساتید دانشگاه هنر اصفهان و استانبول

استاد دانشگاه هنر اصفهان با بیان اینکه در نسخه مصور معراج‌نامه شاهرخی ۶۱ نقاشی در ۵۸ صفحه دارد، خاطرنشان کرد: برخی معتقدند پیامبر این سفر را به‌صورت شفاهی برای صحابه خود بیان می‌کنند و در سال‌های بعد مکتوب می‌شود.

جوانی با یادآوری اینکه این سفر در چند مرحله انجام می‌شود، تصریح کرد: بخش اول سفر از مسجدالحرام تا مسجدالاقصی، نقاط مختلف مسجدالحرم، بیت، اللحم و منازل و جایگاه انبیا است و بخش دوم نیز ملاقات با ارواح و پیامبران پیش از خود، مشاهده بیت‌المقدس، سیر به آسمان‌ها تا قرب الهی، مشاهده بهشت و جهنم و درجات افراد مختلف و مشاهده اسرار جهان آفرینش و عظمت پروردگار است.

کد خبر 733021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.