بورس سبز؛ بدون دستور

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشبه چهاردهم اسفند ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نقشه‌های شیطانی تازه اسرائیل برای غزه» به قلم جرمی اسکاهیل، کارشناس ارشد امور خاورمیانه نوشت: مدیران کاخ سفید و مشاوران بایدن امید داشتند با قطع حمایت علنی آمریکا از اسرائیل و با گرفتن پز حامیانی دلسوز برای مردم مظلوم فلسطین موضع به‌شدت سست شده وی در انتخابات آمریکا را تقویت کنند اما ادامه کمک‌رسانی‌های این کشور به اسرائیل و کارهای عجیب و غریب بایدن طی یکی دو سال اخیر بسیاری را از وی ناامید ساخته است. دست دادن بایدن با افرادی که او تصور می‌کرده در اطرافش قرار دارند و فقط شبحی در ذهن او بوده‌اند و ادعای او در زمینه ملاقات‌های تازه‌اش با سران سابق کشورها (سرانی که سال‌هاست در قید حیات نیستند) روند فزاینده زوال عقل او را در معرض دید همگان قرار داده و هرگونه صلاحیت او را برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را که فقط ۸ ماه تا آن باقی مانده، از میان برده است. حالا حمایت او از طرح به‌شدت خون‌بار نتانیاهو در مورد ورود نظامیان اسرائیلی به شهر رفح، بایدن را بیش از پیش در انظار جهانیان بدکردار می‌سازد و یک سوءتبلیغ بزرگ علیه او در ستیز تازه احتمالی‌اش با دونالد ترامپ خواهد بود که به نظر می‌رسد انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان را یک بار دیگر با نتیجه‌ای یک‌طرفه به نفع خود پایان بخشد.

این روزنامه تصویر اصلی امروز خود را به مادری فلسطینی اختصاص داد که نوزادهای دوقلوی شهید خود را به آغوش کشیده، نوزادهایی که پس از ۱۱ سال انتظار متولد شده بودند و در حمله رژیم صهیونیستی به رفح، به شهادت رسیدند.

بورس سبز؛ بدون دستور

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انتخابات تمام شد چه کسی برد؟ چه کسی باخت؟» نوشت: ماراتن انتخابات یازدهم اسفند ماه با برگزاری بی‌نقص و همچنین شرکت دشمن شکن ملت ایران به پایان رسید. این انتخابات اولین انتخاباتی است که پس از فتنه زن، زندگی، آزادی در سال ۱۴۰۱ برگزار شد. انتخابات ۱۱ اسفند به صحنه اتحاد براندازان، عاملان داخلی آنان، مدعیان اصلاحات و بوقچی‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی داخلی و خارجی شأن برای قهر مردم با صندوق رأی و القای جدایی بین ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی تبدیل شد. این کمپین خائنانه از آغاز سال ۱۴۰۲ و بالاخص با شروع فرایند پیش‌ثبت‌نام و ثبت‌نام انتخاباتی، با ترویج گزاره‌های کذبی همچون خالص‌سازی، انتخابات فرمایشی و ردصلاحیت‌های حداکثری و هدفمند به دنبال عدم حضور مردم در صحنه انتخابات، پایین آمدن مشارکت و در نهایت ضربه به کشور و ملت ایران بود.

هرچه به روز برگزاری انتخابات نزدیک می‌شدیم، این کمپین با شدت بیشتری توسط برخی از افراد در خارج و داخل کشور تبلیغ شده و همچون گذشته از سوی مدعیان اصلاحات و سرمایه‌های اسرائیل در ایران نیز پشتیبانی می‌شد.

با پایان رأی‌گیری در روز ۱۱ اسفند، شکست این کمپین و مشارکت معنادار مردم در این دو انتخابات، براندازان، مدعیان اصلاحات، برخی از سیاسیون غافل در داخل کشور، همچنین تمام کسانی که منتظر شکست ملت ایران بودند، بار دیگر متوجه غلط بودن نگاه خود و انتظار خود از ملت ایران شدند. در سمت دیگر این هماوردی و در برابر این اتحاد شوم، ملت ایران بزرگ‌ترین پیروز این انتخابات است. ملتی که با تیزبینی و هوشمندی خود، منافع ملی را مقدم بر هر منفعتی دانسته و با حضور خود در این انتخابات و مشارکت در آن و همچنین انتخاب عاقلانه و هوشمندانه خود، کشور خود را در این برهه مهم از تاریخ یاری کردند.

بورس سبز؛ بدون دستور

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پوست‌اندازی جریان‌های سیاسی با انتخابات مجلس دوازدهم» نوشت: انتخابات مجلس دوازدهم شاید دیگر نام‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب را از ادبیات سیاسی ایران حذف کند. اصلاح‌طلبانی که در دور اول ۴۰ نفر از آنان به مجلس وارد شدند، اقلیتی نسبتاً قوی تشکیل خواهند داد که مغضوب جبهه تندروی اصلاح‌طلبی نیز هستند و هویت جدیدی برای خود تعریف خواهند کرد که دیگر ربط و ضبطی به رهبر جبهه که «رأی نمی‌دهد» و به نازی‌آبادی‌های جبهه و آن‌ها که از گوشه زندان و کنج ویلاهای شمال و خارج از کشور می‌خواهند درس زندگی و نافرمانی مدنی بدهند، نخواهند داشت. اصولگرایان نیز آموختند که مردم از آنان فساد ستیزی و عقلانیت سیاسی و همراهی با خواسته‌های مشروع و پرهیز از تندروی می‌خواهند و صرف «نام‌ونشان سابق» برای مردم جذاب نیست. مضافاً اینکه شاید همین اصولگرایانی که به مجلس دوازدهم می‌رسند، نتوانند یک اکثریت قوی تشکیل دهند. به این ترتیب ترکیب تازه‌ای از جریان‌های سیاسی حول محور خواست مردم در فساد ستیزی و معیشت‌سازی، نه معیشت‌اندیشی و فساد سازی شکل خواهد گرفت.

بورس سبز؛ بدون دستور

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دیده بگشا» نوشت: حملات هوایی به شهر پرازدحام رفح در جنوب غزه روزبه‌روز گسترش می‌یابد و اشغالگران بی‌محابا مناطق مسکونی شهر را بمباران و گلوله‌باران می‌کنند. به نوشته خبرگزاری وفا، جنگنده‌های رژیم اشغالگر از اواخر شامگاه شنبه تا ساعات بامدادی دیروز مناطق مختلف رفح را بمباران کردند که در جریان آن یک آپارتمان سه طبقه در محله «السلام» در شرق رفح مورد اصابت قرار گرفت که ۱۴ شهید در پی داشت. به گفته منابع بیمارستانی در رفح، ۶ تن از شهدا زن و کودک هستند و تعدادی نیز مفقود شده و ده‌ها نفر نیز زخمی شده‌اند. در این میان شهادت دو نوزاد دوقلو در این حمله، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. مادر این نوزادها گفته است پس از ۱۱ سال صاحب بچه شده بودند که شب گذشته به همراه پدرشان به شهادت رسیدند. همزمان با شهر رفح، خان‌یونس، اردوگاه جبالیا در شمال غزه و النصیرات در مرکز غزه نیز در تمام طول شب تحت حملات هوایی و توپخانه‌ای ارتش اسرائیل قرار داشتند.

دیده‌بان حقوق بشر اروپا - مدیترانه گزارش داد تانک‌های صهیونیستی به طور عامدانه ده‌ها فلسطینی زنده را در نوار غزه زیر گرفتند. این سازمان اعلام کرد ۲۹ فوریه گذشته شاهد این بودیم که ارتش صهیونیستی یک جوان فلسطینی را در منطقه الزیتون غزه بازداشت کرد و سپس دست و پاهایش را بست و به طور عامدانه با تانک زیر گرفت. پیش از آن ۲۳ ژانویه یک تانک صهیونیستی از روی چادر آوارگان در منطقه «ابراج طیبه» در خان‌یونس واقع در جنوب غزه عبور کرد، این چادر متعلق به خانواده «غنام» بود و اعضای خانواده خواب بودند. در این جنایت دو تن از اعضای خانواده به شهادت رسیدند.

بورس سبز؛ بدون دستور

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «چرا سیل سیستان‌وبلوچستان خسارت‌بار می‌شود؟» را برگزید و نوشت: وضعیت سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان برخلاف اظهارات مسئولان عادی نشده است و همچنان نیاز فوری به امدادرسانی وجود دارد. قطع برق، مسدود شدن راه‌ها و جاده‌ها، قطع ارتباط مخابراتی و نبود دسترسی کافی به آب آشامیدنی سالم ازجمله مهم‌ترین مشکلات است. در این میان چرایی خسارت‌بار بودن سیل در استان سیستان‌وبلوچستان حائز اهمیت است.

سیل، جنوب استان سیستان‌وبلوچستان را فراگرفته است. راه‌های روستایی در شهرستان‌های چابهار، دشتیاری، قصرقند، نیک‌شهر و زرآباد دچار آسیب شدید شده و مسیر ارتباطی در این روستاها قطع شده است. ۱۶ شهرستان و هزار و ۹۴۷ روستا در جنوب سیستان‌وبلوچستان از نهم اسفند درگیر سیل هستند و نیاز به امدادرسانی دارند. شهرستان‌های نیک‌شهر، قصرقند، دشتیاری، چابهار، کنارک، خاش، سیب و سوران، فنوج، ایرانشهر، میرجاوه، دلگان، سراوان، زاهدان، نیمروز، سرباز و مهرستان در اثر سیل خسارت دیدند. بنا بر اظهارات دبیرکل هلال‌احمر تنها با دو فروند بالگرد در حال امدادرسانی هستند؛ درحالی‌که به دلیل تخریب شدید و وسیع راه‌ها و مسدودشدن جاده‌ها، باید بیشتر امدادرسانی‌ها به شکل هوایی انجام شود. از سوی دیگر خودروهای افراد خیّر که برای کمک‌رسانی به هم‌وطنانشان به منطقه آمده‌اند، با کمبود بنزین مواجه شده است. وضعیت سیل‌زدگان سیستان‌وبلوچستان برخلاف اظهارات مسئولان عادی نشده است و همچنان نیاز فوری به امدادرسانی وجود دارد. قطع برق، مسدود شدن راه‌ها و جاده‌ها، قطع ارتباط مخابراتی و نبود دسترسی کافی به آب آشامیدنی سالم از جمله مهم‌ترین مشکلات است. در این میان چرایی خسارت‌بار بودن سیل در استان سیستان‌وبلوچستان حائز اهمیت است.

بورس سبز؛ بدون دستور

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بورس سبز؛ بدون دستور» نوشت: روز گذشته شاخص کل بورس رشد ۲.۹ درصدی را تجربه کرد که در ۴ چهار ماه اخیر بی‌سابقه بوده است. به این ترتیب در سه روز متوالی شاخص کل به صورت غیر دستوری با رشد حدود ۴.۹ درصد مثبت شد؛ حال آنکه بازدهی بازار از ابتدای سال تنها ۹.۵ درصد بود. در نهایت نماگر اصلی بورس در انتهای معاملات به سطح یک میلیون و ۱۴۷ هزار واحد رسید. تداوم رشد دلار و قرار گرفتن نسبت قیمت به سود بازار در کف ۱۵ ساله که به معنای ارزنده بودن قیمت سهام شرکت‌هاست، سوخت رشد بازار سهام در سه روز معاملاتی گذشته بوده‌اند. همچنین، انتشار گزارش‌های بهمن ماه شرکت‌ها در کدال اتفاقات خوبی را برای بازار سهام رقم زد؛ به‌طوری‌که مجموع فروش شرکت‌های فعال در بازار سهام به ۲۵۹ همت رسید که از ابتدای سال این میزان فروش ماهانه، بی‌سابقه بوده است. کارشناسان تاکید دارند مرز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد، مقاومت روانی آینده را می‌سازد که در صورت رد شدن آن، انتظارات برای رشد بیشتر شاخص، افزایش پیدا می‌کند.

بورس سبز؛ بدون دستور

کد خبر 732117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.