ضرورت احیای نمایشگاه صنایع‌دستی در یخدان مؤیدی کرمان

معاون فرهنگی شهردار کرمان در حاشیه دیدار از هفتمین برنامه داوری مهر اصالت صنایع‌دستی به میزبانی استان کرمان، بر ضرورت احیا و برگزاری نمایشگاه در یخدان مؤیدی در ایام نوروز تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی شهرداری، عبدالرضا شیخ‌شعاعی در نشست مشترک با مدیرکل دفتر معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی استان کرمان، دلیل برگزار نشدن نمایشگاه صنایع‌دستی در یخدان مؤیدی کرمان در دو سال گذشته را ایجاد ترافیک شهری دانست و اظهار کرد: تلاش می‌کنیم با استفاده از ظرفیت پارکینگ‌های اطراف یخدان مؤیدی و رایزنی با مدارس آن حوالی برای استفاده از حیاط آن‌ها به‌عنوان پارکینگ موقت، موافقت شورای ترافیک را جلب و نمایشگاه صنایع‌دستی مورد نظر را احیا کنیم.

وی از تولید موفق آثار برجسته، وجود هنرمندان بزرگ حوزه صنایع‌دستی و برگزاری برنامه‌ها و نمایشگاه‌های متعدد در این حوزه در کرمان به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های ناب استان کرمان نام برد و افزود: متأسفانه ما کرمانی‌ها در شناساندن آثار و فعالیت‌های خود و اطلاع‌رسانی پیرامون آنها در سطح ملی بسیار ضعیف عمل می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان از اطلاع‌رسانی بیشتر و حرفه‌ای‌تر در سطح ملی به‌عنوان یک ضرورت نام برد و تصریح کرد: به این منظور تمام دستگاه‌های متولی باید برای هم‌افزایی نیروها پای کار باشند و بسامد نام کرمان را در سطح ملی بالا ببرند.

در این دیدار ویدا توحدی، مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز با اشاره به جایگاه کرمان به‌عنوان شهر ملی صنایع‌دستی، از تلاش‌های شهرداری کرمان برای بالا بردن جایگاه صنایع‌دستی در جامعه تقدیر کرد.

وی گفت: انتخاب یک شهر به‌عنوان شهر ملی صنایع‌دستی تنها یک امتیاز صوری نیست، بلکه مسئولیت سنگینی است که بر عهده مسئولان آن شهر گذاشته می‌شود، چراکه ضمن حفظ این عنوان، باید برای معرفی بیشتر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی شهر خود تلاش کنند و کرمان هم به‌عنوان یکی از شهرهای ملی صنایع‌دستی دقیقاً همین حکم را دارد.

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از نامگذاری معابر با استفاده از واژگان برگرفته از حوزه صنایع‌دستی و هنرهای مرتبط، راه‌اندازی فروشگاه‌های ثابت صنایع‌دستی، تلاش برای ارتقای جایگاه صنایع‌دستی نزد عموم مردم و طراحی و نصب اِلِمان‌های شهری با الهام از این حوزه‌، به‌عنوان مواردی یاد کرد که در اساسنامه شهرهای ملی صنایع‌دستی به‌مثابه وظیفه تعریف شده و از شهرداری کرمان خواست با انجام این کارها امتیاز خود را ذیل عنوان شهر ملی صنایع‌دستی بالا ببرد و به‌عنوان یک شهر جهانی در این حوزه سربرافرازد.

اعظم علیخانی معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی استان نیز با اشاره به سابقه همکاری شهرداری کرمان با این اداره‌کل، خواستار همکاری بیشتر همکاران اداره گردشگری شهرداری کرمان و دبیرخانه شهر ملی صنایع‌دستی» برای انجام برنامه‌های مرتبط با صنایع‌دستی کرمان شد.

وی از نمایشگاه صنایع‌دستی نوروزی در یخدان مؤیدی و استقبال هنرمندان شهرهای مختلف ایران از این نمایشگاه، به‌عنوان یکی از موفق‌ترین تجربه‌های کرمان در سال‌های گذشته نام برد و با اشاره به تماس‌های متعدد هنرمندان استان‌های دیگر برای حضور در این نمایشگاه، خواستار همکاری شهرداری کرمان برای برپایی مجدد این نمایشگاه شد.

کد خبر 732049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.