بازآفرینی محتوایی باغ غدیر با مضامین ولایت/ توسعه کوه نخودی برای گردشگران در شرق اصفهان

طرح «هر هفته با یک منطقه» هفته جاری به منطقه ۴ شهرداری اصفهان رسیده است؛ مدیر این منطقه در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ایمنا به تشریح ظرفیت‌ها، پروژه‌های در حال اجرا، بودجه و اعتبارات این منطقه پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در طرح هر هفته با یک منطقه، این هفته نوبت به منطقه ۴ شهرداری اصفهان می‌رسد، منطقه‌ای سرزنده و شاداب که بیشترین سرانه فضای سبز را به خود اختصاص داده است؛ این منطقه دارای محلاتی بسیار قدیمی است که فرهنگی غنی را در خود نهفته دارد.

وجود ظرفیت‌های قابل توجه در این منطقه منجر به رشد و توسعه منطقه شده است تا تنها به داشته‌های خود اکتفا نکند و ضمن حفظ و بازآفرینی تاریخ و هویت محلات قدیمی به ایجاد محلات جدید در دل منطقه با معماری جدید و البته بلندمرتبه‌های تازه‌نفس بپردازد.

منطقه ۴ شهرداری اصفهان همچون بهشتی کوچک در شرق این کلان‌شهر واقع شده است که علاوه‌بر فضای سبز و درختان تنومند و کهن‌سالی که دارد، دارای قدمتی دیرینه است که حرف‌های ناگفته بسیاری دارد و تاریخ که بخش مهمی از آن را تشکیل می‌دهد با روح ساکنان آن عجین شده است.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با محسن زمانی، مدیر منطقه ۴ شهرداری اصفهان برای آگاهی هرچه بیشتر شهروندان از از روند برنامه‌ها و اقدامات شهرداری در این منطقه است.

بازآفرینی محتوایی باغ غدیر با مضامین ولایت/ توسعه کوه نخودی برای گردشگران در شرق اصفهان

بیشترین وسعت فضای سبز اصفهان به منطقه ۴ اختصاص دارد

ایمنا: به موقعیت جغرافیایی، بافت و ویژگی‌های منطقه ۴ شهرداری اصفهان اشاره کنید.

زمانی: منطقه ۴ یکی از بزرگترین مناطق شهری اصفهان است و به لحاظ وسعت و عرصه‌ای که در سطح شهر دارد، دومین منطقه پس از منطقه ۱۲ و به لحاظ وسعت فضای سبز نخستین منطقه محسوب می‌شود.

مساحت این منطقه ۷۵۰۰ هکتار است که می‌توان گفت ۱۴ درصد از مساحت کل شهر را به خود اختصاص می‌دهد و از این ۷۵۰۰ هکتار تقریباً ۱۵ درصد داخل محدوده و ۸۵ درصد آن حریم است.

از این مساحت تقریباً ۹۰۰ هکتار به فضای سبز اختصاص دارد و می‌توان گفت بین مناطق شهرداری اصفهان بیشترین وسعت فضای سبز به منطقه ۴ اختصاص یافته که دارای سه بخش اصلی فضای سبز حاشیه رودخانه از پل بزرگمهر به سمت شرق و قسمت شمال رودخانه زاینده‌رود، فضای سبز باغ غدیر و فضای سبز پارک جنگلی شرق است و در مجموع ۹۰۰ هکتار است؛ البته حدود ۱۶ درصد از فضای سبز کل شهر در این منطقه واقع شده است.

حدود ۱۰۰ هکتار از مساحت منطقه بافت فرسوده است که تقریباً ۵۰ درصد آن در محله کردآباد قرار دارد و باقی‌مانده آن در محلات دیگر پخش شده است؛ این منطقه طبق آخرین آماری که در سال ۱۴۰۰ گرفته شده، حدود ۱۴۰ هزار نفر جمعیت دارد که از این لحاظ نیز در بین مناطق رتبه هشتم را به خود اختصاص داده است.

منطقه ۴ شهرداری اصفهان دارای ۱۷ محله از جمله مفتح، چشمه باقرخان، شاهزید، مهرآباد، کردآباد، شهرستان، پینارت، زوان، روشن‌دشت، همدانیان و رکن‌الدوله است که ۸۲۰ شهید را تقدیم وطن کرده است و شهرداری این کلان‌شهر به دلیل میزبانی خانواده‌های آن‌ها در این منطقه بسیار مفتخر است.

منزل شهید ردانی‌پور از سرداران ویژه دفاع مقدس در این منطقه قرار دارد و خانواده شهید تورجی‌زاده در این منطقه ساکن هستند؛ در محله کردآباد نیز میزبان خانواده شهید سردار موحد دوست و شهید کردآبادی هستیم.

این منطقه به‌لحاظ موقعیت دارای ویژگی‌های خاصی است، چراکه این منطقه به دلیل وجود پل تاریخی شهرستان دارای محدوده بافت تاریخی بی‌نظیری در حاشیه رودخانه است و محله شهرستان نیز از محلات بسیار قدیمی در این منطقه محسوب می‌شود

تپه اشرف در محدوده پل شهرستان و محل سابق نمایشگاه وجود دارد، همچنین باغ غدیر با مساحت ۴۵ هکتار از مکان‌های خاص منطقه به‌شمار می‌رود که با قدمتی ۳۰ ساله از بافت‌های شاخص کشور محسوب می‌شود؛ می‌توان گفت وجود مجموعه اداری امیرکبیر و بخشی از رینگ حفاظتی این منطقه را به لحاظ موقعیت شاخص کرده است.

در منطقه ۴ شهرداری اصفهان اتباع خارجی زندگی نمی‌کنند و به‌ندرت می‌توان حضور آن‌ها را در این منطقه مشاهده کرد؛ بیشتر اهالی این منطقه بومی هستند و از قدیم در این محلات ساکن بوده‌اند.

وصول حدود ۷۵ درصد از بودجه ۱۴۰۲

ایمنا: از نظر بودجه و اعتبارات در چه شرایطی قرار دارید؟

زمانی: بودجه این منطقه سال ۱۴۰۲ در گام نخست حدود ۸۳۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد که نسبت به سال قبل دو برابر افزایش پیدا کرده بود، این مبلغ سال گذشته ۴۷۰ میلیارد تومان بود و می‌توان گفت بودجه سال آینده این منطقه نسبت به سال گذشته سه برابر شده است، چراکه پروژه ۱۳۰۰ میلیاردی برای این منطقه در سال جدید تعریف شده است.

حدود ۳۰ درصد از این بودجه به هزینه‌های جاری و مستمر و ۷۰ درصد باقی‌مانده به پروژه‌های عمرانی، ترافیکی و خدمات شهری اختصاص پیدا می‌کند. تاکنون حدود ۷۵ درصد از بودجه سال جاری وصول شده است و بودجه پروژه‌های عمرانی نیز حدود ۸۰ درصد تخصیص یافته، تأمین اعتبار شده و در حال اجرا است.

در بحث بودجه‌های جاری و مستمر نیز اختلالی وجود نداشته و طبق روال در حال انجام است و به‌لحاظ رتبه بین مناطق اصفهان نیز در بحث تحقق بودجه پیشتاز بوده‌ایم؛ در واقع می‌توان گفت که ۹۵ درصد بودجه نقدی بوده و درجه خلوص آن بالا است.

احداث بخشی از رینگ حفاظتی پروژه شاخص منطقه ۴ است

ایمنا: پروژه‌های شاخص در این منطقه کدام است و تاکنون چه اقداماتی در این خصوص انجام شده است؟

زمانی: از پروژه‌های شاخص این منطقه که امیدواریم سال آینده تکمیل شود، یکی ادامه و تعریض رینگ حفاظتی از حدود کیلومتر ۷۲ تا ۷۷ در منطقه ۴ است که کلنگ آن در سال جاری زده شد و پروژه تا سال آینده ادامه خواهد داشت.

از دیگر پروژه‌های شاخص منطقه احداث تقاطع غیرهمسطح شهید فخری‌زاده بوده که این پروژه نیز بخشی از رینگ حفاظتی در این منطقه محسوب می‌شود، محدوده‌ای که از روشن‌دشت آغاز می‌شود و به سمت شرق و انرژی اتمی می‌رسد.

بخشی از بازآفرینی باغ غدیر و اقدامات عمرانی، محتوایی و فرهنگی آن در سال جاری انجام شده است و باقی‌مانده پروژه سال آینده ادامه خواهد داشت، البته مجموعه باغ غدیر حدود ۴۰ هکتار است و بودجه کلانی برای بازآفرینی لازم است، اما در حال حاضر اقدامات عمرانی از جمله بازسازی حوض و سنگ‌فرش پیاده‌روها، اصلاح روشنایی، رسیدگی به فضای سبز و انجام کارهای تاسیساتی این مجموعه در حال انجام است.

در حوزه محتوایی نیز اقداماتی در حال انجام است تا افراد به عنوان یک پارک معمولی به این مجموعه تفریحی نگاه نکنند، چراکه این محل، مجموعه‌ای فرهنگی و تفریحی است، از این‌رو در نظر داریم در آن به مضامینی چون غدیر و ولایت بپردازیم که امیدواریم تا تیرماه سال آینده این پروژه‌های مرتبط با غدیر در این مجموعه نیز به پایان برسد.

نورپردازی پل غدیر، توسعه و تکمیل مباحث عمرانی و فضای سبز کوه نخودی در شرق اصفهان برای استفاده شهروندان از این ظرفیت همچون مجموعه کوه صفه، احداث بلوار گل‌ها در محدوده روشن‌دشت با بودجه‌ای بالغ‌بر ۱۰۵ میلیارد تومان که تقریباً ۸۰ میلیارد تومان این پروژه مربوط به آزادسازی و ۲۵ میلیارد تومان آن به پروژه‌های عمرانی اختصاص داشت.

احداث خیابان ضلع شرقی کانال جی‌شیر به بهره‌برداری رسیده، اما هنوز به‌طور رسمی افتتاح نشده است، همچنین احداث مخازن آب در محله کردآباد و محدوده ارغوانیه که تکمیل شده و دو مخزن دیگر نیز در پارک محله کلمان و باغ غدیر در دست اقدام است.

در حوزه زیباسازی دو نماد شاخص در منطقه وجود دارد، یکی نماد میدان شهدای هسته‌ای در انتهای خیابان سلمان فارسی که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و نصب خواهد شد و دیگری نماد میدان شهدای کردآباد که نماد مقاومت است و تا پایان سال نصب خواهد شد.

تهیه شناسنامه شهدای محلات که در مرحله نهایی است و به زودی چاپ خواهد شد

آزادسازی و زیباسازی ۹۵ درصد خیابان بازارچه، احداث پارک زاینده‌رود در محله روشن‌دشت که فاز دوم آن در سال آینده اجرا خواهد شد، در حوزه محله‌محوری تملک و آزادسازی در محور ورودی محله کلمه‌خواران به مبلغ ۶۰ میلیارد تومان و در محله کردآباد، تملک و آزادسازی گلوگاه در میدان این محله انجام شده است.

برای توسعه پارک میدان کردآباد، ایجاد زمین ورزشی رو باز و توسعه فضای سبز در این محله اقدام شده است؛ از دیگر اقداماتی که در این محله اجرا و تا سال آینده تکمیل خواهد شد، آزادسازی ادامه خیابان علامه امینی است که به جنوب خیابان کردآباد و محله سوار دز منتهی می‌شود، سال آینده نیز در این حوزه تعریض محلاتی همچون زوان، روشن‌دشت و بخشی از خیابان رکن‌الدوله در دست اقدام خواهد بود.

ساماندهی و بهینه‌سازی سرویس‌های بهداشتی در حاشیه رودخانه زاینده‌رود، زیباسازی مادی‌های چشمه باقرخان، نیاصرم و فرشادی، دو پروژه مشارکتی فعال یکی نبش خیابان جی و دیگری در خیابان مهران که یکی از آن‌ها تجاری، اداری و دیگری مسکونی است، تولید کتاب برای ثبت هویت محلات (تاریخ شفاهی محلات قدیمی منطقه ۴ شهرداری اصفهان در قالب تولید ۱۲ کتاب)، تهیه شناسنامه شهدای محلات که در مرحله نهایی است و به زودی چاپ خواهد شد، شناسایی نخبگان محلات و خرید منزل پدری شهید ردانی‌پور برای تبدیل آن به موزه از جمله پروژه‌های در دست اقدام در این منطقه است.

بازآفرینی محتوایی باغ غدیر با مضامین ولایت/ توسعه کوه نخودی برای گردشگران در شرق اصفهان

ایمنا: در این منطقه با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

زمانی: خیابان همدانیان به دلیل اجماع چند مرکز مهم از جمله پایانه مسافربری جی، پمپ گاز، بازار روز کوثر ۵، باز گل و گیاه همدانیان، منازل مسکونی و مشاغل دیگر در آن دارای ترافیک سنگینی است که در مناسبت‌های خاص این خیابان را با مشکلات فراوانی مواجه می‌کند؛ برای رفع این مشکل اقدامات کوتاه‌مدتی در نظر گرفته شده، اما برای رفع اساسی این مشکل نیاز به بودجه کلان است تا برای جابه‌جایی پایانه‌ها یا بازار گل و گیاه از این خیابان به نقطه‌ای دیگر اقدام شود.

کدهای ارتفاعی این منطقه در مرکز مشکلی ندارد، اما هرچه به سمت شرق منطقه پیش می‌رویم و به محلات ضعیف‌تر چون کردآباد، پینارت یا کلمه‌خواران نزدیک شویم با این مشکل مواجه می‌شویم و کدهای ارتفاعی پایین است که درصدد هستیم در بازنگری طرح تفصیلی مقدماتی فراهم شود تا این کدها را در این محدوده از ۲ و ۳ به ۴ و ۵ برسانیم.

گفت‌وگو از: راضیه کشاورز

کد خبر 731923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.