آمار صعودی مشارکت

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه نهم اسفند ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ایران در آستانه سی‌وهشتمین جشن سیاسی» نوشت: مهلت تبلیغات نامزدهای انتخاباتی امروز به پایان می‌رسد، با این حال در فاصله دو روزه باقیمانده تا انتخابات این شور مشارکت و گفت‌وگو بر سر انتخاب نامزدهای اصلح است که در جمع شهروندان جریان دارد و مؤید درستی پیش‌بینی‌هایی هستند که از افزایش نسبی درصد مشارکت در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در ۱۱ اسفند حکایت دارد؛ انتخاباتی که سی‌وهشتمین جشن سیاسی و فرصت تعیین سرنوشت مردم ایران است. چنان‌که بر اساس آخرین نظرسنجی مرکز افکارسنجی صداوسیما که روز دوشنبه در سراسر کشور انجام شده، ۴۱.۵ درصد از شرکت‌کنندگان گفته‌اند که قطعاً در انتخابات شرکت خواهند کرد و ۲۹.۵ درصد هنوز تصمیم نگرفته‌اند. از میان افراد مردد درباره شرکت در انتخابات هم ۱۶.۳ درصد اعلام کرده‌اند که احتمالاً رأی می‌دهند؛ ۹.۱ درصد هنوز تصمیم نگرفته‌اند و ۴.۱ درصد هم گفته‌اند که احتمالاً شرکت نمی‌کنند.

مشخص است که شوق حضور در انتخابات برای رأی اولی‌ها حتی بیشتر از کسانی است که پیش‌تر تجربه بهره‌گیری از این حق قانونی و انجام تکلیف میهنی خود را داشته‌اند.

آمار صعودی مشارکت

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ثبت رشد اقتصادی ۶ درصدی دومین رکوردشکنی طی ۲ سال اخیر» نوشت: به گزارش کیهان، اقتصاد ایران برای عبور از مسیر
پرپیچ‌وخم دهه ۹۰ هزینه‌های زیادی پرداخت کرد. این دهه عمدتاً با استقرار دولت تدبیر و امید همراه بود و از آنجا که این دولت، رسالت خود را برقراری ارتباط با چند کشور غربی و اوج دستاورد خود را امضای برجام می‌دانست و وزیرانش اعتقاد داشتند که حتی یک قطره نفت هم نمی‌توانیم بفروشیم و حتی یک مسکن هم نباید بسازیم، بنابراین ماحصل اقتصاد ایران در این دهه، تورم‌های سالانه بالای ۴۰ درصد و نقطه به نقطه نزدیک به ۶۰ درصد و همین‌طور رشد اقتصادی نزدیک به صفر بود.

دولت سیزدهم در چنین شرایطی سکان اقتصاد را در دست گرفت و با وجود بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان اصل و فرع بدهی اوراق و بدهی ۵۴ هزار میلیارد تومانی به خزانه و بسیاری مشکلات دیگر، توانسته است طی دو سال اخیر، تا حدودی شتاب تورم را کم کند و از سوی دیگر، رشد اقتصادی مستمر و با اعدادی قابل قبول رقم بزند.

در همین زمینه سخنگوی اقتصادی دولت دیروز در بیستمین نشست خود در سال جاری با اشاره به آخرین گزارش مرکز آمار در خصوص وضعیت بخش حقیقی اقتصاد در پاییز امسال گفت: رشد اقتصادی در پاییز امسال با ثبت عدد ۵.۱ درصد با نفت و ۲.۵ درصد بدون احتساب نفت، ادامه‌دهنده روند مثبت رشد در فصول گذشته بوده است.

 خاندوزی اعلام کرد: در ۹ ماه سال جاری رشد اقتصادی با نفت مثبت ۶.۶ و بدون نفت چهار درصد بود و به این ترتیب در ۹ ماه امسال، دومین رکورد دولت سیزدهم در رشد اقتصادی مثبت شش از سال ۱۳۹۶ به بعد شکسته شد.

آمار صعودی مشارکت

روزنامه جوان در یادداشت سرمقاله امروز خود به قلم محمدجواد اخوان با تیتر «در این ساعات پایانی چه کنیم؟» نوشت: مهم‌ترین مسئله در هر انتخاباتی مشارکت گسترده و پرشور واجدان شرایط است و در انتخابات پیش‌رو به دلیل تلاشی که دشمن برای منصرف کردن مردم ایران از این مهم به کار بسته است، موضوع مشارکت به‌مراتب مهم‌تر است. طبیعی است که تکلیف ما دلسوزان ایران نسبت به مشارکت، صرفاً رأی دادن نیست بلکه «دعوت» دیگر هم‌وطنانمان به همراهی در این امر هم بر عهده ماست.

در این ساعات پایانی بخشی از مردم تصمیم خود را گرفته‌اند و رأی خواهند داد، اما برخی هنوز مردد هستند و تصمیم نگرفته‌اند. دلیل تردید اینان مهم است. تعدادی به دلیل نارضایتی از اوضاع معیشتی و اقتصادی و برخی هم به آن دلیل که هنوز اهمیت و فایده این انتخابات برایشان مبهم یا مجهول است، در تردید به سر می‌برند. باید با اینان صحبت کرد و واقعیت‌هایی که کمتر گفته‌شده، اعم از نیات دشمن در تضعیف انتخابات، کارکردهای مجلس و قوه مقننه، تأثیر انتخابات قوی بر امنیت ملی و قدرت ملی را برایشان بازگو کرد. ممکن است برخی از این مسائل در رسانه‌ها منتشر شده باشد، اما شنیده شدن آن از افراد مورد اعتماد و نزدیکان حتماً اثرگذارتر است. باید محتواهای مفید و آگاهی بخش را در اختیار همه این افراد قرار داد تا بتوانند به درکی دقیق‌تر از مسائل برسند و در فضایی منطقی برای خود تصمیم بگیرند.

آمار صعودی مشارکت

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «آمار صعودی مشارکت» را برگزید و نوشت: جدیدترین نظرسنجی‌های صورت‌گرفته از سوی مراکز معتبر افکارسنجی، حاکی از افزایش آمار مشارکت در انتخابات ۱۱ اسفند است.

به گزارش «وطن امروز»، با نزدیک شدن به موعد انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، مراکز افکارسنجی به صورت روزانه اقدام به انجام نظرسنجی می‌کنند. با توجه به اینکه از پنجشنبه، سوم اسفند تبلیغات انتخاباتی کاندیداها به صورت رسمی آغاز شده است، تغییر در داده‌های نظرسنجی‌ها به صورت ملموسی انجام می‌شود. با گرم شدن تنور انتخابات در حوزه‌های انتخابیه و جلب شدن توجه مردم به اخبار انتخابات، میل به مشارکت بیشتر شده و در نتایج نظرسنجی‌ها خود را نشان می‌دهد.

با پایان ماه بهمن و با توجه به اینکه از روز سوم اسفند تبلیغات رسمی کاندیداها آغاز شد، مراکز به صورت روزانه اقدام به برگزاری نظرسنجی درباره مشارکت در انتخابات ۱۱ اسفند کرده‌اند. نتیجه این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد طبق پیش‌بینی‌ها آمار مشارکت بیشتر شده است. به عنوان نمونه تازه‌ترین نظرسنجی صداوسیما که دوشنبه، هفتم اسفند در سراسر کشور انجام شد، حکایت از روند رو به رشد مشارکت در انتخابات دارد. بر اساس گزارشی که دیروز خبرگزاری فارس منتشر کرد، در این نظرسنجی ۴۱.۵ درصد از شرکت‌کنندگان گفته‌اند قطعاً در انتخابات شرکت خواهند کرد، ۲۹.۵ درصد مردد هستند و هنوز تصمیم نگرفته‌اند و ۲۹ درصد هم اعلام کرده‌اند قطعاً در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

آمار صعودی مشارکت

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دوباره آژانس، دوباره تهران» به بررسی گزارش فصلی آژانس در آستانه نشست شورای حکام پرداخت و نوشت: طبق روند مرسوم در آستانه نشست فصلی شورای حکام، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش خود درباره پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران را آماده کرده است. کمافی‌السابق برخی رسانه‌ها مدعی هستند که نسخه‌ای از گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران را رؤیت کرده‌اند. دراین‌باره خبرگزاری رویترز با استناد به مفاد گزارش مدعی است که همچنان اختلافات قدیمی بین ایران و بازرسان آژانس باقی است. بر اساس گزارش رویترز و بر مبنای آنچه در گزارش اخیر آژانس رؤیت کرده است، «ایران نزدیک به ۳۲ کیلوگرم از اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده خود را برای تولید حدود ۹۸ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۲۰ درصد، رقیق کرده است». به نوشته انتخاب، رویترز می‌گوید که تخمین زده می‌شود کل ذخایر اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده ایران با کاهش شش کیلو و ۸۰۰ گرم به ۱۲۱ کیلو و ۵۰۰ گرم رسیده باشد. درعین‌حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی‌شده ایران با افزایش ۱۰۳۸.۷ کیلوگرمی از زمان گزارش قبلی به ۵۵۲۵.۵ کیلوگرم رسیده است. در این گزارش همچنین آمده است که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی‌شده ایران با خلوص ۲۰ درصد با افزایشی به ۷۱۲.۲ کیلوگرم رسیده است.

آمار صعودی مشارکت

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «ارزندگی بورس با متر جدید» را برگزید و نوشت: بررسی نسبت کلیدی «قیمت به سود» در بازار سهام با توجه به طرح سپرده ۳۰ درصدی، حاوی نکات جدیدی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد نسبت P/E تعادلی آینده‌نگر، با فرض نرخ جدید بازار پول و بدون توجه به دارایی‌های غیرعملیاتی، در محدوده ۴.۵و احد برآورد می‌شود. این در حالی است که روند ۱۵ ساله شاخص کلیدی بورسی در محدوده ۵ تا ۸ واحد بوده است. با این پیش‌فرض، شاخص ارزندگی بازار در کمترین مقدار تاریخی خود قرار دارد؛ به این معنا که سهام شرکت‌های بازار کاملاً ارزنده است. این در حالی است که از ابتدای سال جاری، دو عامل تغییر نرخ خوراک گاز و افزایش نرخ صرف ریسک، سبب جاماندگی بورس از سایر بازارها شد. در ۱۱ روز گذشته، بیش از ۲.۴ هزار میلیارد تومان خروج پول حقیقی ثبت شده و تصمیم‌هایی مانند تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها، لغو عرضه اولیه‌ها و محدود کردن بازارگردان‌ها برای فروش بی‌نتیجه مانده است. فعالان بازار معتقدند ثبات در تصمیم‌گیری و پیش‌بینی‌پذیر کردن بازار سرمایه، در بازگشت اعتماد به بورس مؤثر خواهد بود.

آمار صعودی مشارکت

کد خبر 731491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.