بازی تحریم و مشارکت

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه هشتم اسفند ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مهر پایان بر «دهه از دست رفته»» به رشد اقتصادی ۵.۱ درصدی در پاییز امسال پرداخت و نوشت: تسهیل مسیر رشد اقتصادی و رونق تولید در بخش‌های مختلف فعالیت‌های اقتصادی کشور، یکی از محورهای برنامه‌های دولت سیزدهم از ابتدای خود بوده است و می‌توان رشد اقتصادی را به‌عنوان یکی از شاخص‌های ارزیابی عملکرد دولت در تحقق این هدف در نظر گرفت؛ بر اساس آخرین آمار منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی در پاییز امسال نیز با تداوم روند مثبت دو سال گذشته، با ثبت رشد اقتصادی ۵.۱ درصد، رقمی بالاتر از میزان رشد اقتصادی پاییز سال ۱۴۰۱ را به ثبت رساند. در تمامی فصول ۲ سال‌جاری، رشد اقتصادی همواره مثبت بوده و توجه ویژه دولت به رونق فعالیت‌های تولیدی در بخش‌های مختلف اعم از نفت و گاز، صنعت و معادن، خدمات ساختمان و کشاورزی منجر به تداوم رشد اقتصادی طی عمر دولت سیزدهم شده است، همچنین در فصول بهار و تابستان سال‌جاری نیز به ترتیب با ثبت رشد اقتصادی ۷.۹ و ۷.۱ درصد و تحقق رشد ۵.۱ درصدی در پاییز سال جاری می‌توان انتظار ثبت رشد اقتصادی مطلوبی در انتهای سال ۱۴۰۲ داشت.

بازی تحریم و مشارکت

روزنامه کیهان در یادداشت روز خود با تیتر «انتخاب با ماست» نوشت: عملکرد مجلس یازدهم با همه نقاط قوت و ضعفش اکنون پیش چشم ماست. این مجلس قوانین مهمی را به تصویب رساند که هرکدام به شرحی مجزا احتیاج دارند؛ مواردی مثل: قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت، قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، قانون شفافیت تسهیلات کلان بانکی، قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی، قانون مالیات بر خانه‌های خالی، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و… این مجلس علاوه‌بر این قوانین، مصوبات قابل توجهی نیز در حوزه برنامه و بودجه داشته است: افزایش حقوق سربازان، افزایش مستمری مددجویان، افزایش وام و به خصوص وام ازدواج و… با این حال کاملاً طبیعی است که این مجلس نیز نتوانسته باشد برخی طرح‌ها و قوانین را به ثمر برساند و یا برای برخی مشکلات چاره‌اندیشی کند. برای رفع این کاستی‌ها فقط یک راه وجود دارد و آن حضور پای صندوق‌های رأی در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ است. ما به نمایندگانی احتیاج داریم که بتوانند نقاط قوت این مجلس را حفظ و نقاط ضعفش را برطرف کنند. ما فرصتی خوب در اختیار داریم تا در چهلمین انتخابات جمهوری اسلامی با رأی‌مان، کیفیت جهان پیرامون‌مان را بهبود بخشیم؛ انتخاب با ماست.

بازی تحریم و مشارکت

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اقلیت تندرو اصلاحات رسماً خصم ملت شد» نوشت: جبهه اصلاحات که به دست اقلیت تندرو اداره می‌شود، در تقابل با اکثریت مشارکت‌جو و پس از آنکه رهبر انقلاب اعلام کردند هرکس انتخابات را تحریم کند حرکت خصمانه و مخالفت با اسلام کرده است، در بیانیه‌های پی‌درپی رسماً انتخابات را تحریم و اعلام کردند فهرستی نخواهند داد. باید دید این‌ها که خود را پیرو واقعی امام می‌دانند، چگونه مهم‌ترین حرف امام را زمین می‌گذارند؟! این اقدام تکلیف کشور و مردم را با آنان روشن کرد. خصم اسلام و انقلاب و مردم و خصم امام، پشت مرزها قرار می‌گیرد.

پروژه بخش رادیکال جبهه اصلاحات، نه صرفاً عدم مشارکت در انتخابات، بلکه تلاش برای کاهش مشارکت در انتخابات است. از نظر آنان، با این رفتار نابهنجار سیاسی نظام مورد تنبیه قرار می‌گیرد و آن‌ها امیدوار هستند پس از این تنبیه، نظام تن به خواسته‌های فراقانونی آن‌ها بدهد. تجربه ثابت کرده است که قهر سیاسی و اعتصاب انتخاباتی مسیری نیست که نظام را وادار به تن دادن به بدعت‌های غیرقانونی کند، اما تندروها تصور می‌کنند به خواسته خود می‌رسند و کمتر از گذشته ناکام خود عبرت می‌گیرند.

حدود دو هفته پیش بود که دبیرخانه حزب اتحاد ملت بخش رادیکال جبهه اصلاحات با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در انتخابات پیش رو نه کاندیدا دارد و نه از کاندیدایی حمایت می‌کند. از آنجایی که این اطلاعیه خطاب به اعضای این حزب در سراسر کشور صادر شده بود و در آن تأکید شده بود که «این موضع در اظهار نظرها، تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات در همه ارکان و شعب لازم‌الرعایه است»، در واقع دستور ممنوعیت فعالیت انتخاباتی اعضای این حزب، حتی در حد اظهار نظر به‌شمار می‌رفت.

بازی تحریم و مشارکت

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با نگاهی متفاوت به استراتژی احزاب جریان دوم خرداد برای انتخابات ۱۱ اسفند تیتر «بازی تحریم و مشارکت» را برگزید و نوشت: بیانیه ۱۱۰ اصلاح‌طلب که به بیانیه روزنه‌گشاها مشهور شده، برخلاف ژست ابتدایی جبهه اصلاحات در تحریم انتخابات بوده است. اختلاف دیدگاه احزاب کارگزاران، اعتماد ملی و ندای ایرانیان با طیف‌های رادیکال این جریان در پی تغییر رئیس جبهه اصلاحات و جایگزینی آذر منصوری به جای بهزاد نبوی مطرح شد. همان زمان در درون جریان اصلاح‌طلب، این جابه‌جایی را نشان‌دهنده تمایل سران اصلاحات به تندروی و میدان دادن به عناصر رادیکال تفسیر کردند. به همین دلیل هنگام انتشار بیانیه روزنه‌گشاها، نخستین تحلیلی که مطرح شد این بود که این حزب‌ها به واسطه اختلاف دیدگاه عمیق با عناصر تندرو، تصمیم گرفته‌اند انحصار رادیکال‌ها در جریان اصلاحات را از بین ببرند یا دست‌کم در این مقطع خودشان از ذیل این انحصار خارج شوند.

با این وجود به مرور نشانه‌هایی آشکار شده که می‌گوید یا برخی طیف‌های رادیکال اصلاحات تا حدی از مواضع خود عدول کرده‌اند و نسبت به مشارکت محدود در انتخابات متمایل شده‌اند یا اینکه از ابتدا این طراحی به صورتی غیر محسوس ولو بدون اطلاع برخی افراد دخیل در این موضوع، در دستور کار بوده است. به عنوان نمونه پس از انتشار بیانیه روزنه‌گشاها، سعید حجاریان از سران طیف‌های رادیکال اصلاح‌طلبان، اگرچه نسبت به بیانیه روزنه‌گشاها با گلایه صحبت کرد، اما در ادامه تصریح کرد که او از فعالیت انتخاباتی و رقابت کاندیداهای اصلاح‌طلب در برخی حوزه‌ها البته بدون ذکر عنوان جبهه اصلاحات استقبال می‌کند. حجاریان البته تاکید کرد که اصلاح‌طلبان نباید در تهران فهرست انتخاباتی بدهند و دلیل مخالفت حجاریان با ارائه فهرست اصلاح‌طلبان در تهران، اطمینان او از شکست آن‌ها و عدم اعتماد مردم به اصلاح‌طلبان است.

بازی تحریم و مشارکت

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ریخت‌وپاش انرژی» نوشت: ایران سالانه و در مجموع ۱۷۰ میلیارد دلار انرژی مصرف می‌کند اما تولید ناخالص داخلی در ازای مصرف این همه انرژی ناچیز است. هاشم اورعی، رئیس اتحادیه انجمن‌های انرژی ایران با اعلام این موضوع در یک نشست خبری در پژوهشکده انرژی دانشگاه امیرکبیر گفت: ما در سال ۶۵۰ میلیون بشکه فراورده‌های نفتی به ارزش ۵۸ میلیارد دلار در کشور مصرف می‌کنیم. در واقع بر اساس ارزش حرارتی، به‌طور متوسط معادل هفت میلیون بشکه انرژی مصرف می‌کنیم؛ به طوری که ما چهارمین مصرف کننده گاز جهان هستیم و رتبه ما در مصرف نفت جهان، رتبه دوازدهم است. و اگر مصرف نفت و گاز را با هم در نظر بگیریم، در مصرف هیدروکربن رتبه ششم جهان را داریم که اگر در GDP هم رتبه ششم جهان را داشتیم مشکلی نداشتیم اما اقتصاد ما تقریباً اقتصاد بیست‌وپنجم جهان است. بعید می‌دانم کشوری در دنیا وجود داشته باشد که درصد ارزش انرژی مصرفی‌اش در GDP آن قدر بالا باشد و این شاخص نشان می‌دهد که ما در بخش انرژی بد مصرف می‌کنیم.»

بازی تحریم و مشارکت

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر ««نه» کارشناسی به ارز میخکوب» نوشت: پژوهشکده پولی و بانکی در یک گزارش کارشناسی، سیاست‌های پولی مؤثر برای مهار تورم متناسب اقتصاد ایران را بررسی کرد. این گزارش در بخش توصیه‌های سیاستی خود، پیشنهادی کاربردی را برای اقتصاد ایران ارائه کرده که یکی از محورهای آن به بحث مدیریت نوسانات ارزی پرداخته است. این گزارش تاکید می‌کند: «کارکرد اصلی سیاست‌های ارزی در حوزه حمایت از تولید باید بر پیش‌بینی‌پذیر کردن نرخ ارز و جلوگیری از نوسانات شدید متمرکز باشد، عدم میخکوب کردن نرخ ارز و تعدیل به موقع نرخ ارز با توجه به تورم داخلی می‌تواند در کاهش احتمال بروز بحران‌های ارزی و ممانعت از ایجاد فضای سفته‌بازی در بازار ارز ثمربخش باشد.» این گزارش در این بخش بر نقش مخرب تحریم‌های اقتصادی بر ثبات پولی و مالی تاکید و توصیه می‌کند: «در کنار سیاست‌های ناظر برای کنترل تورم و ثبات ارزی، کاهش ریسک‌های سیاسی برای اثربخشی بهتر سیاست‌ها و مدیریت مناسب انتظارات آحاد اقتصادی دنبال شود.»

بازی تحریم و مشارکت

کد خبر 731199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.