رقابت داغ ۴ لیست انتخاباتی در تهران

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه هفتم اسفند ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رقابت داغ ۴ لیست انتخاباتی در تهران» نوشت: مرحله اصلی ماراتن انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از روز چهارشنبه با آغاز فرصت تبلیغات نامزدها آغاز شد.

فصل مهم دیگری که در انتخابات مجلس دوازدهم رقم خورد شکل‌گیری فهرست‌های انتخاباتی بود که به واسطه مشخص بودن رویکرد و گفتمان حاکم بر تشکل‌های حامی‌شان کار مردم در انتخاب نماینده مورد اعتمادشان را تسهیل می‌کند و برگزیدن فرد یا افرادی که مطالبات اقشار مختلف را مورد توجه قرار دهند ممکن می‌سازد.

معرفی فهرست‌ها در این دوره متفاوت از ادوار گذشته انجام شد. انتخابات مجلس دوازدهم این ویژگی را دارد که دولت مستقر از هیچ جریان مشخصی حمایت نمی‌کند و بر خلاف ادوار گذشته هیچ حزب دولت‌ساخته‌ای قرار نیست برای کسب سهمی از مجلس وارد رقابت شود. در این دوره از انتخابات همچنین از دوقطبی اصلاح‌طلب و اصولگرا که سبب می‌شد هر دو جریان در تجمیع نیروهای خود و برنده شدن در مقابل هم به فهرست واحد متوسل شوند خبری نیست.

به همین دلیل بر خلاف گذشته در این دوره اصولگرایان دست کم با سه فهرست عمده شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی، لیست ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (امنا)، لیست مشترک شورای ائتلاف انقلاب اسلامی (شانا) و جبهه پایداری در کنار دو فهرست جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت و لیست جبهه صبح ایران در مقابل تک فهرستی که با عنوان «صدای ملت» مورد حمایت احزاب اصلاح‌طلب و اعتدال گرا قرار دارد وارد گود شده‌اند.

رقابت داغ ۴ لیست انتخاباتی در تهران

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود به سخنان رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران کنگره ۲۴ هزار شهید خوزستان پرداخت و با تیتر «راه غلبه بر مشکلات تکیه بر جمهوریت و اسلامیت است» نوشت: حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر شنبه در دیدار دست‌اندرکاران کنگره ۲۴ هزار شهید استان خوزستان، حماسه و معجزه مردم خوزستان در دوران دفاع مقدس را نتیجه ترکیب همت مردمی و ایمان اسلامی دانستند و با اشاره به دقت نظر امام بزرگوار در انتخاب تعبیر «جمهوری اسلامی» گفتند: آنچه که باعث پایداری و پیشرفت نظام اسلامی و غلبه آن بر بسیاری از موانع و توطئه‌ها شد، جمع بین «اعتماد به جمهور مردم و اسلام» بود و در آینده نیز راه غلبه بر مشکلات استمرار همین تفکر است.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با اشاره به آشکار شدن دروغ بودن ادعاهای تمدن غربی درباره حقوق بشر و ریاکاری و نفاق غربی‌ها در ماجرای غزه افزودند: غربی‌ها که برای اعدام یک مجرم سر و صدا و هیاهو به راه می‌اندازند در برابر کشتار ۳۰ هزار انسان بی‌گناه در غزه چشم خود را بسته‌اند و آمریکا با وقاحت تمام و برای چندمین بار قطعنامه قطع بمباران غزه را وتو می‌کند.
ایشان تاکید کردند: این، چهره واقعی فرهنگ و تمدن و لیبرال دموکراسی غربی است که در ظاهر آن سیاستمداران اتو کشیده و لبخند بر لب قرار دارند اما در باطن، یک سگ هار و گرگ خونخوار است.

رقابت داغ ۴ لیست انتخاباتی در تهران

روزنامه جوان در یادداشت امروز خود به قلم غلامرضا صادقیان، با تیتر «اصلاح‌طلبان با لباس نو و ایده کهنه» نوشت: اصلاح‌طلبان که این روزها با یک اکثریت «روزنه‌گشا و میانه‌رو» با تبلیغات گسترده به میدان انتخابات آمده‌اند، خودشان را «مقابل اقتدارگرایان» معرفی می‌کنند. البته این وجه رسمی آنان است. در وجه غیررسمی و پشت‌صحنه، برخی از نویسندگان‌شان نظام را متهم به دیکتاتوری می‌کنند و این تبلیغات در این انتخابات بیشتر هم می‌شود. اما تناقض آشکار آنجاست که همزمان با دیکتاتوری دانستن نظام، از دعوت گسترده دیکتاتوری به مشارکت در انتخابات، ناخرسندند! و در تناقضی دیگر می‌گویند برای «روزنه‌گشایی» آمده‌ایم، آن‌هم پس از سه دهه حضور در قدرت در زمان‌های پس از جنگ! یکی دیگر از همین تناقض‌های کثیر آن است که این روزها به پیمایشی ملی که یک وزارتخانه همین دیکتاتوری منتشر کرده و به گمان آنان بسیاری از داده‌ها و نتایج آن علیه خود نظام است، با شور و اشتیاق و اعتماد و یقین. استناد می‌کنند!

با این همه، اکنون به میدان آمده‌اند، هرچند حرف اصلی‌شان در این سال‌ها این است که نظارت استصوابی اجازه حضور نفرات اصلی ما را به انتخابات نداده است؛ و دیگر اینکه در زمان حضور در قدرت هم نتوانستیم ایده‌های اصلی خود را به پیش ببریم. یکی از ادعاهای اصلاح‌طلبی در مقابل آنچه در بالا گفته شد، این است که می‌گویند: «مفاهیمی مثل دیکتاتوری و دموکراسی مدرجند و ذومراتب. اینکه مهندسی شود و بعد بگویند بیایید این هم انتخابات! چنین چیزی پذیرفته نیست.».

اما هربار که به ایشان گفته شود چرا می‌گوئید مهندسی شده‌اید، با آنکه سه‌چهارم قدرت را شما به دست گرفتید؟ و این چیزی نیست مگر اینکه ظاهراً یا مهندسش قلابی بوده است یا مهندس از خودتان است، حقیقتاً پاسخ درخوری از ایشان شنیده نمی‌شود.

رقابت داغ ۴ لیست انتخاباتی در تهران

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «میدان رأی اولی‌ها» را برگزید و نوشت: واپسین روزهای منتهی به انتخابات سپری می‌شود و یکی از سوال‌های اصلی جامعه این است: واکنش نسل جدید به فرآیند انتخابات به چه صورت است و مشارکت آنها چه میزان خواهد بود؟ از این جهت «سن رأی دادن در انتخابات مجلس» در ۳ ماه گذشته به سوال پرتکرار کاربران فضای مجازی تبدیل شده است. بر اساس گزارش وزارت کشور، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار رأی اولی می‌توانند در انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی و دوره ششم مجلس خبرگان رهبری شرکت کنند. اما این نسل با انتخابات چه رفتاری خواهد کرد؟ برای پاسخ به این پرسش نخست باید به ویژگی‌های نسلی رأی اولی‌ها اشاره کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، بر اساس گزارش تحلیلی یک مرکز مطالعاتی که در یک سال گذشته و پس از حوادث ۱۴۰۱ بر رفتارشناسی نسل جدید متمرکز شده و در مقالات و گفت‌وگوهای متعدد با جامعه‌شناسان و پژوهشگران، این حوزه را تحلیل کرده است، نسل جدید را باید با چنین ویژگی‌هایی شناخت:

۱- در تدارک یک طراحی فردی برای شخصیت خود است. ۲- حریم را می‌شناسد . ۳- به دنبال بروز توانمندی‌های خود است. ۴- تصویری از خودِ آرمانی‌اش ارائه می‌دهد. ۵- به دنبال قدرت‌نمایی و کار مشترک است. ۶- به دنبال بازتعریف مفاهیم است نه هنجارشکنی. ۷- به دنبال تغییر کلیشه‌هاست. ۸- می‌خواهد روایت‌های شخصی خود را خلق کند. ۹- به دنبال نقش‌آفرینی و اثرگذاری است. ۱۰- دارای زمینه گفت‌وگوی درون‌نسلی بسیار قوی است. ۱۱- عاملیت دارد و می‌خواهد از انفعال خارج شود. ۱۲- در برابر توصیه‌های دستوری مقاومت می‌کند. ۱۳- به دنبال مرئی شدن است. ۱۴- از الگوهای شبیه‌ساز فرار می‌کند. ۱۵- به دنبال تجربه و تصویرسازی است.

رقابت داغ ۴ لیست انتخاباتی در تهران

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیروزی ترامپ در خانه رقیب» نوشت: رئیس‌جمهور سابق آمریکا این بار توانست نیکی هیلی را در ایالت کارولینای جنوبی که زمانی فرماندار آن بود، شکست دهد تا گمانه‌ها برای کناره‌گیری هیلی از انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان افزایش یابد. برای بسیاری از نامزدها، شکست‌خوردن در زمین خانگی، یعنی ایالتی که نیکی هیلی در آن فرماندار بوده است، به‌منزله یک شرمساری بزرگ سیاسی تلقی می‌‎شود. به گزارش آسوشیتدپرس، ترامپ در سراسر ایالت کارولینای جنوبی، حتی در لکسینگتون که هیلی نماینده آن در مجلس قانون‌گذاری ایالتی بود، به‌راحتی از رقیبش پیشی گرفت. ترامپ که هم‌زمان برای چهار محاکمه به‌منظور رسیدگی به ۹۱ اتهام آماده می‌شود، با افزودن این برد به پیروزی‌های پیشین خود در ایالت‌های آیووا، نیوهمپشایر، نوادا و جزایر ویرجین، فشارها بر نیکی هیلی برای ترک رقابت‌ها را افزایش داده است. اما سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل با وجود ناکامی در زادگاهش، ایالتی که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ فرماندار آن بود، عقب ننشسته و خود را برای «سه‌شنبه بزرگ» که ۱۰ روز دیگر یعنی پنجم مارس است، آماده می‌کند. ترامپ در سخنرانی پایانی خود در محوطه نمایشگاه ایالت کارولینای جنوبی در کلمبیا، به هوادارانش گفت: «شور و حالی که اینجا می‌بینم، بی‌سابقه است.» رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت که کارزار او از حالا روی شکست جو بایدن متمرکز خواهد بود.

رقابت داغ ۴ لیست انتخاباتی در تهران

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شارژر قدرت ریال» به این پرسش پرداخت که چگونه می‌توان اعتبار پول ملی را مقابل رقبا حفظ کرد؟ و در پاسخ نوشت: رئیس‌کل بانک مرکزی چندی پیش با برشمردن برخی سازوکارها از چرخه‌های تضعیف ریال گله کرد و از دستگاه قضائی خواست با کسانی که در معاملات خود از ابزارهایی به غیر از ریال استفاده می‌کنند، به‌طور جدی برخورد کند. این اظهارات تأیید می‌کند که سیاست‌گذار تهدید بزرگ کنار گذاشته شدن ریال را به درستی تشخیص داده، اما ابزارش برای مقابله با این تهدید چیست؟ تجربه آزموده‌شده نشان می‌دهد رویکرد قهری بدون ایجاد انگیزه‌های اقتصادی، با شکست روبه‌رو خواهد شد. بررسی‌ها حاکی از آن است که عواملی چون تورم مزمن، سیاست‌های نامناسب مالیاتی، نرخ سود حقیقی منفی، فقدان اسکناس مناسب با معاملات، خروج سرمایه و انتظارات تورمی از کانال نوسانات ارزی موجب می‌شود تا ریال در موضع ضعف قرار بگیرد. در مقابل، آنچه می‌تواند این چرخه را متوقف کند، نخست اعتماد به سیاست‌گذار است و موضوع دیگر اینکه استفاده از ریال نسبت به سایر ابزارها نفع و سهولت بیشتری را نسبت به سایر رقبا نصیب آحاد اقتصادی کند. در سال‌های اخیر با وجود تورم افسارگسیخته، اسکناس مناسبی در دسترس عموم نبوده است؛ درحالی‌که همه کشورها سطح استانداردی را برای انجام معاملات با اسکناس مراعات می‌کنند. از منظر عموم، این امر به معنی رصد بیش از حد روی معاملات عادی روزانه تلقی می‌شود و همین مساله بر اعتماد عمومی اثر منفی می‌گذارد.

رقابت داغ ۴ لیست انتخاباتی در تهران

کد خبر 730921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.