۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۴
توصیه های اورژانسی در هوای سرد

رئیس اورژانس کرمان به ارائه توصیه های مهم برای پیشگیری از مسمومیت با گاز منواکسیدکربن و جلوگیری از لغزندگی در معابر با توجه به کاهش شدید دما و برودت هوا پرداخت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی، سید محمد صابری اظهار کرد: شهروندان به منظور پیشگیری از مسمومیت با گاز منواکسیدکربن از مسیرهای خروجی و تخلیه گازهای سمی مطمئن شوند و از اجاق آشپزخانه، زغال و چوب جهت گرمایش محیط مسکونی استفاده نکنند.

وی افزود: اگر نیاز به اضافه کردن وسیله گرمایشی در منزل دارید (به ویژه در مناطق ییلاقی و روستایی)، حتماً نصب آن توسط افراد باتجربه انجام شود و از مسیرهای خروجی و تخلیه گازهای سمی مطمئن شوید.

رئیس اورژانس کرمان با تأکید بر اینکه شعله وسایل گاز سوز باید به رنگ آبی باشد، تصریح کرد: رنگ‌های زرد و نارنجی یعنی گاز به صورت ناقص در حال سوخت بوده و گاز منوکسید کربن تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ، سوزش چشم، کاهش سطح هوشیاری، تشنج و کما از علائم مسمومیت با گاز منوکسیدکربن است که در نهایت می‌تواند به مرگ منجر شود، ادامه داد: در صورت بروز مسمومیت، در و پنجره را باز کرده و فرد مسموم را از محیط خارج و به فضای آزاد ببرید.

صابری خاطرنشان کرد: در صورت وقوع گازگرفتگی و مشاهده علائم آن با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته تا ضمن مشاوره تلفنی در صورت نیاز آمبولانس اعزام شود و با استفاده از حوله یا ملحفه، گاز را از طریق درب و پنجره‌ها خارج و هوای سالم را جایگزین کنید.

وی با اشاره به اینکه افرادی مانند سالمندان، کودکان و افراد دارای ناتوانی جسمی - حرکتی، مراقبت بیشتری نیاز دارند و بهتر است با حضور افراد دیگر در معابر تردد داشته باشند، گفت: اگر در این شرایط قصد سفر به مناطق سردسیر را دارید، حین رانندگی در بارش برف و مه گرفتگی، با چراغ مه‌شکن حرکت و از سوی بالای چراغ‌های خودرو استفاده کنید.

رئیس اورژانس کرمان بر توجه به نکات ایمنی پلیس راه و راهداری تأکید کرد و افزود: در صورت مواجهه با وزش باد شدید از تردد غیر ضروری و تردد یا توقف زیر سیم‌های برق و درختان خودداری کنید و مراقب تابلوهای ناپایدار مغازه‌ها و نیز ساختمان‌های در حال ساخت باشید.

کد خبر 730908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.