دست جنایت آمریکا

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه دوم اسفند ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دست جنایت آمریکا» به وتوی قطعنامه پیشنهادی برای آتش بس در غزه توسط آمریکا پرداخت و نوشت: آمریکا برای سومین بار در طول جنگ غزه، قطعنامه‌ای را که علیه تجاوزگری اسرائیل در غزه است، وتو کرد تا دیگر بار یاریگر صهیونیست‌ها در جنایات‌شان علیه مردم فلسطین باشد.

ایالات متحده در حالی قطعنامه پیشنهادی برقراری آتش‌بس فوری در غزه را که این بار از سوی الجزایر به نمایندگی از کشورهای گروه عربی در سازمان ملل ارائه شده بود، وتو کرد که ۱۳ عضو از ۱۵ عضو این شورا به آن رأی مثبت داده بودند. انگلیس نیز که در طول جنگ غزه، همواره از سیاست‌های آمریکا پیروی کرده است و از جمله اولین کشورهایی بود که به ائتلاف واشنگتن علیه اقدامات انصارالله یمن علیه اسرائیل در دریای سرخ پیوست، به این قطعنامه رأی ممتنع داد.

این در حالی است که طبق قوانین شورای امنیت، قطعنامه‌ای در این نهاد تصویب می‌شود که موافقت ۹ عضو غیردائم این شورا را داشته و همه اعضای دائم نیز با آن موافق باشند و به عبارتی هیچ‌کدام از اعضای دائم شامل آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و فرانسه آن را وتو نکرده باشند.

جدیدترین وتوی آمریکا در شورای امنیت در شرایطی انجام شده است که نگرانی‌های جهانی بابت وضعیت غزه به‌ویژه حمله زمینی احتمالی ارتش رژیم صهیونیستی به رفح در نقطه جوش قرار دارد.

دست جنایت آمریکا

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گام‌هایی که مجلس یازدهم برای بهبود شرایط اقتصادی برداشته است» نوشت: مجلس‌ها در دوران‌های مختلف، قوانین خرد و کلان مثبت زیادی تصویب کرده‌اند که به تسهیل زندگی مردم و پیشرفت کشور در بعضی بخش‌ها انجامیده است. مجلس یازدهم اما مطالبات فراموش شده مردم را بیشتر مد نظر قرار داده است.

نهضت مسکن‌سازی: هزینه اجاره مسکن، بیشترین سهم را در هزینه‌های مستأجران که اغلب از قشر کارگر، کارمند، معلم و امثالهم هستند دارد. نزدیک به نیمی از مردم ایران مستأجر هستند. بنابراین، تأمین مسکن، اولین اولویت معیشتی مجلس یازدهم و دولت سیزدهم است که برای حمایت از ساخت سالانه یک میلیون مسکن دنبال شد. با اجرایی شدن قانون جهش تولید و تأمین مسکن، طرح نهضت ملی مسکن شروع شد. با وجود کارشکنی‌ها در تحویل زمین‌های دولتی از سوی برخی دستگاه‌ها و سازمان‌ها همچنین بدعهدی بخش زیادی از نظام بانکی، تاکنون ساخت دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن آغاز شده و به طور متوسط، پیشرفت ۳۰ درصدی دارد. همچنین ۴۰۰ هزار واحد از جمله ۱۱۷ هزار مسکن مهر و ۲۸۳ هزار واحد روستایی، نوسازی بافت فرسوده و دیگر اجزای این قانون در دو سال اخیر، به مردم تحویل داده شده است.

پیگیری مطالبات بازنشستگان: پاسخ به مطالبه ۱۰ ساله بازنشستگان اولویت مجلس بوده است. اگر چه دولت با کمبود منابع مواجه بوده و هست، با این وجود همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، یکی از مطالبات مهم پیشکسوتان جامعه است. مجلس یازدهم در سال ۱۴۰۰ در یک اقدام مهم و ضد تبعیض با اختصاص ۹۰ هزار میلیارد تومان همسان‌سازی بازنشستگان تأمین اجتماعی و بازنشستگان کشوری را کلید زد و این طرح همچنان ادامه دارد.

دست جنایت آمریکا

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود تیتر «عقلانیت سیاسی پیشتاز تبلیغات انتخاباتی» را برگزید و نوشت: «عقلانیت» تا این جای کار پیشتاز تبلیغات انتخاباتی است. همین‌که نیروهای ائتلاف انقلاب خود را با صفت «عقلانیت انقلابی» معرفی می‌کنند و نیروهای اصلاح‌طلب نیز خود را «صدای عقلانیت مردم» می‌نامند، یعنی این صفت انسانی در مخاطبان بسیار رشد کرده و نامزدها نیز به‌خوبی آن را فهمیده‌اند که اگر می‌خواهند به صحنه بیایند باید با فرمان عقلانیت برانند و نشان دهند که عقلانیت واقعی چیست. قطعاً رشد سیاسی و سواد سیاسی مردم موجب شده این فضا در نامزدها ایجاد شود که صدای عقلانیت را بلند کنند. در مناظره‌های سیاسی که رسانه‌ها برگزار می‌کنند نیز امر انتخابات با عقلانیت سنجیده می‌شود. برای همین در یکی از این مناظره‌ها تلویحاً به کسی که سمبل اعوجاجات فکری است اشاره می‌شود و می‌گویند «امر سیاسی آن‌قدر مبتذل شده که آن کسی که کارش ماسون‌یابی از اعداد و اشکال بود، شده لیدر انتخاباتی!» و این خودش نشانه‌ای از اهمیت عقلانیت است که افراد دارای افکار شبه‌علمی و پریشان، اینچنین مورد خطاب و عتاب در مناظره‌های اساتید دانشگاه قرار می‌گیرند. یا برخی دیگر که زمانی در تمسخر قهرمان ملی ایرانیان حاج‌قاسم سلیمانی هشتگ می‌زدند و او را در مقایسه‌ای بی‌خردانه و جاهلانه و از سر عقده‌های سیاسی به دست‌بوسی رئیس‌جمهور وقت متهم می‌کردند، حالا جای‌شان در هیچ فهرستی نیست و از دایره توجه عقلانیت انقلابی و سیاسی بیرون انداخته شدند.

دست جنایت آمریکا

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اسرائیل بدتر از آپارتاید» به اظهارات تاریخی نماینده آفریقای جنوبی در دومین جلسه استماع دیوان بین‌المللی دادگستری درباره پیامدهای حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی در غزه پرداخت و نوشت: روز گذشته دیوان بین‌المللی دادگستری در شهر لاهه هلند دومین روز جلسات استماع خود را به عنوان بخشی از فرآیند یک هفته‌ای برگزار کرد که در آن نمایندگان ۵۲ کشور به ارائه استدلال شفاهی درباره پیامدهای حقوقی اشغال کرانه باختری و بخش شرقی قدس اشغالی توسط اسرائیل می‌پردازند.

در دومین روز جلسات علنی دیوان بین‌المللی دادگستری برای رسیدگی به جنایت‌های رژیم صهیونیستی، نمایندگان کشورهای مختلف با محکوم کردن جنایت‌های وحشیانه صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین خواستار پایان اشغالگری اسرائیل در اراضی فلسطینی شدند. این جلسات در چارچوب درخواست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای دریافت نظرات دادگاه بین‌المللی لاهه درباره تأثیرات فعالیت‌های اشغالگرانه رژیم اسرائیل از بیش از ۷۵ سال پیش تاکنون برگزار می‌شود. این جلسات علنی به مدت ۶ روز (تا هفتم اسفند) ادامه خواهد داشت.

به گزارش الجزیره، نماینده آفریقای جنوبی در این جلسه گفت: خشونت و حمله‌های اسرائیل به غزه با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد و این حمله‌ها بدتر از رژیم آپارتاید است. این اقدامات اسرائیل وضعیت فلسطینی‌ها را بدتر می‌کند و فلسطینی‌ها در کرانه باختری و قدس پشت دیوار آپارتاید محصور هستند. ما خواستار احقاق حق فلسطینی‌ها در تعیین سرنوشت‌شان هستیم و عاملان و مسؤولان جنایت‌های اسرائیل در نوار غزه باید محاکمه شوند.

دست جنایت آمریکا

روزنامه شرق در یادداشت امروز خود به قلم کامبیز نوروزی، حقوق‌دان با تیتر «انتخابات و بازشکستگی‌های مستمر نظم» نوشت: انتخابات علاوه بر ماهیت سیاسی، یک مفهوم حقوقی است که در زمره حقوق اساسی ملت قرار می‌گیرد. از طریق انتخابات است که حق حاکمیت ملی به اجرا درمی‌آید. یک انتخابات با حق انتخاب‌شدن و انتخاب‌کردن شکل می‌گیرد. تا اینجای بحث اختلافی نیست و تقریباً همگان بر آن اتفاق‌نظر دارند؛ مشکل از آنجا آغاز می‌شود که یک دسته معتقدند آنچه در این انتخابات می‌گذرد، منطبق بر قانون اساسی و قوانین عادی است و حقوق اساسی ملت محفوظ است. گروهی دیگر اما می‌گوید این انتخابات جایی برای حق انتخاب‌شدن و انتخاب‌کردن باقی نگذاشته است و ماهیت انتخابات ندارد. درست است اگر گفته شود در تمام ۴۰ سال گذشته این مجادله وجود داشته، اما شواهد حاکی از آن است که این بار بسیار گسترده‌تر و عمیق‌تر از گذشته است.

انتخابات برای آن برگزار می‌شود که ملت با رأی و اراده خود، کسانی را برای اداره امور کشور برگزینند. در این وضعیت دوپاره، بخشی از جامعه که احتمالاً اندک نباشند، بر این تصور هستند که نقشی در انتخابات ندارند و رأی و اراده آنها ارزشی ندارد تا در مسابقه انتخاباتی حاضر شوند. این مسابقه بازی آنها نیست، نتیجه هم ربطی به آن‌ها نخواهد داشت. این بخش از جامعه هیچ احساس تعلقی به برگزیدگان و کارهای آنها پیدا نمی‌کند.

دست جنایت آمریکا

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نشان‌داران امین‌الضرب ۱۴۰۲» به هشتمین دوره مراسم اعطای لوح، نشان و تندیس امین‏‏‏‏‌الضرب‬ پرداخت و نوشت: هشتمین دوره مراسم اعطای لوح، نشان و تندیس امین‏‏‏‏‌الضرب روز سه‌شنبه با حضور فعالان بخش خصوصی، کارآفرینان، اساتید اقتصاد و اعضای اتاق‌های بازرگانی در تالار وحدت تهران برگزار شد. در این مراسم از خدمات کارآفرینانی که عمر خود را مصروف اعتلای کشور کرده‌اند با اعطای لوح و نشان تقدیر شد.

هایده شیرزادی، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه، به پاسداشت ۲۳ سال فعالیت در حوزه بازیافت و تولید کمپوست و حفظ محیط‌زیست کشور، مسعود صرامی، بنیان‌گذار شهرک سلامت و سیتی‌سنتر اصفهان، محمد موسوی، بنیان‌گذار گروه بهداشتی فیروز، محمد اسماعیل قدس، رئیس هیأت‌مدیره شرکت صنایع غذایی دلپذیر، رسول بیوک، بنیان‌گذار شرکت داداش‌برادر (آیدین)، مجید راهب، بنیان‌گذار شرکت تولید گلاب ایران و ربیع و فریدون مهبودی، بنیان‌گذار چندین مجموعه تولید دارو از جمله شرکت سیناژن، ۷ کارآفرینی بودند که برنده نشان و لوح امین‌الضرب شدند.

همچنین در این مراسم دکتر مسعود نیلی، استاد اقتصاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، به‌خاطر چهار دهه تلاش در عرصه آموزش و سیاست‌گذاری اقتصادی و مسعود خوانساری، مدیر برتر بخش‌خصوصی و رئیس اتاق بازرگانی تهران در دوره‌های هشتم و نهم و بنیان‌گذار مراسم کارآفرینی امین‌الضرب، نشان و لوح امین‌الضرب را دریافت کردند.

دست جنایت آمریکا

کد خبر 729870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.