عوامل زمینه‌ساز ابتلا به سرطان سر و گردن چیست؟

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران عوامل زمینه‌ساز ابتلا به سرطان سر و گردن را تشریح کرد.

پوریا عادلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به سرطان سر و گردن اظهار کرد: شایع‌ترین پاتولوژی سرطان‌های سر و گردن SCC است که بیشتر در مردان با سن بالا و دارای سابقه مصرف الکل و تنباکو دیده می‌شود، البته طی سال‌های اخیر در زنان نیز با افزایش موارد ابتلاء به این نوع سرطان مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه داشتن وضعیت تغذیه‌ای نامناسب و وضعیت بد بهداشتی دهان و دندان علاوه بر موارد ذکر شده از دیگر عوامل زمینه‌ساز برای ابتلاء به سرطان سر و گردن به‌شمار می‌رود، افزود: ویروس HPV نیز علاوه بر سرطان سرویکس (سرطان دهانه رحم) می‌تواند فاکتور خطر ابتلاء به سرطان‌های سر و گردن نیز محسوب شود.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران با اشاره به استفاده از دو روش جراحی و رادیوتراپی برای درمان بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن تصریح کرد: جراحی و رادیوتراپی تنها درمان‌های موجود برای کارسینوماهای سر و گردن هستند و شیمی‌درمانی تنها در ترکیب با رادیوتراپی به صورت همزمان یا در موارد عود و مراحل پیشرفته بیماری می‌تواند نتیجه‌بخش باشد.

عادلی با اشاره به روش‌های درمانی این نوع سرطان ادامه داد: جراحی و رادیوتراپی به عنوان اولین گام‌های درمانی، هر یک دارای مزیت‌هایی نسبت به دیگری است که پزشک معالج با توجه به شرایط بیمار برای انتخاب این روش درمانی تصمیم‌گیری خواهد کرد، البته ممکن است در بسیاری از بیماران از هر دو روش به تناوب استفاده شود.

وی گفت: رادیوتراپی بیماران سر و گردن با توجه به محل و اندازه ضایعه ممکن است به روش EBRT یا BT انجام شود، همچنین EBRT نیز به دو روش کانفورمال یا IMRT انجام می‌شود که هر دو روش دارای برتری‌هایی نسبت به دیگری هستند و با توجه به در نظر گرفتن تمام شرایط بیمار ، روش درمانی مناسب توسط متخصصان رادیوتراپی آنکولوژی تعیین خواهد شد.

کد خبر 729868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.