کوهنوردی در شرایط بد آب و هوا اشتباه است

سخنگو و رئیس اداره ارتباطات سازمان‌آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه صعود نکردن از کوه، قسمتی از صعود است، گفت: این اصطلاحی میان کوهنوردان است، زیرا در شرایط بد آب و هوا و هنگامی که روز در ساعات پایانی قرار دارد، باید از کوهنوردی و صعود صرف‌نظر شود.

محمد شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با توجه به تعداد حوادثی که تاکنون در سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی گزارش شده است و مسئولان حوزه نجات کوهستان از ایستگاه‌های مربوطه اعزام شده‌اند، نیاز به بیان بعضی از نکات ایمنی احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه صعود نکردن از کوه، قسمتی از صعود است، افزود: این اصطلاحی میان کوهنوردان است، زیرا در شرایط بد آب و هوا و هنگامی که روز در ساعات پایانی قرار دارد، باید از کوهنوردی و صعود صرف‌نظر شود.

سخنگو و رئیس اداره ارتباطات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به توصیه‌های کوهنوردی تصریح کرد: کوهنوردان هیچ صعودی را به‌تنهایی انجام ندهند و به‌صورت گروهی صعود کنند، حتی کوه‌هایی که برای صعود آسان به نظر می‌رسد، ممکن است در مسیر، کوهنورد را دچار چالش کند.

شریعتی ادامه داد: افراد مبتدی و نیمه حرفه‌ای نیز باید از مسیرهایی که برای صعود آن‌ها مشخص شده، استفاده کنند، زیرا مسیرهای جایگزین، سخت‌تر و حرفه‌ای‌تر نیاز به گذراندن کارگاه‌های صعود و فرود دارد و فقط افرادی که آموزش‌های لازم را در این زمینه دیده‌اند می‌توانند از این مسیرها عبور کنند.

وی بیان کرد: از دیگر توصیه‌های سازمان آتش‌نشانی به کوهنوردان این است که صعود و فرود آن‌ها به ساعات پایانی روز ختم نشود.

شریعتی با بیان‌اینکه تفاوت دما روز و شب زیاد است و این موضوع در کوه بیشتر احساس می‌شود، اضافه کرد: به کوهنوردان توصیه می‌شود از وسایل گرمایشی و پوشش مناسب برای صعود استفاده کنند.

وی خاطر نشان کرد: کوه‌نوردان باید وسایل کمک‌های اولیه جزئی، مقدار کمی نوشیدنی و تغذیه مناسب را با خود همراه کنند.

شریعتی خاطر نشان کرد: در صورتی که کوهنوردان دچار حادثه شدند، باید در موقعیتی که هستند، استقرار پیدا کنند و سعی در جابه‌جایی خود نداشته باشند و اگر در کوه‌هایی که در محدوده شهری است، سانحه‌ای رخ دهد با سامانه ۱۲۵ تماس بگیرند و آدرس دقیق، نشانه‌هایی که از بالا مشاهده می‌شود و مسیرهای مورد نظر را اعلام کنند تا تیم‌های امداد و نجات کوهستان با وسایل تخصصی کمک کنند.

وی ادامه داد: حتی اگر کوهنوردی در موقعیتی قرار بگیرد که توانایی صعود یا فرود نداشته باشد نیز می‌تواند طی تماس با سامانه ۱۲۵ از مأموران این حوزه درخواست کمک کند.

شریعتی بیان کرد: مأموران در سازمان هلال احمر نیز آموزش‌های لازم را برای کمک به کوهنوردان دیده‌اند به همین دلیل می‌توانند به کوهنوردانی که به کوه‌های خارج از شهر می‌روند نیز یاری برسانند.

وی اضافه کرد: توجه به این توصیه‌ها برای کوهنوردان بسیار مهم است، زیرا ممکن است وقوع بعضی حوادث منجر به آسیب دیدگی، سقوط و مرگ این افراد شود.

کد خبر 729803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.