۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
نهالستان‌ها هوشمند می‌شود؟

با توجه به لزوم مدیریت و استفاده صحیح از منابع آبی، طرح هوشمندسازی نهالستان‌ها مد نظر قرار گرفته است و مدیریت آبیاری بهینه، رشد مناسب نهال‌ها، افزایش بهره‌وری، کیفیت نهال تولید شده و استفاده بهینه از منابع غذایی خاک، از مزیت‌های استفاده از فناوری‌های هوشمند در این راستا به‌شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، استفاده از فناوری‌های هوشمند آبیاری در نهالستان‌ها با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، به منظور مدیریت منابع آبی در اسفند سال ۱۴۰۰ مطرح شد و با توجه به اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و ضرورت افزایش تولید نهال، می‌طلبد که نهالستان‌ها فعال‌تر و به فناوری‌های نوین و هوشمند آبیاری مجهز شوند.

به دلیل محدودیت منابع آبی در کشور و چالش‌های مربوط به آن لازم است در عرصه مدیریت منابع آبی در نهالستان‌های کشور بازنگری و بازبینی صورت گیرد، طبق اعلام رئیس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، در طرح استفاده از فناوری‌های هوشمند در نهالستان‌ها از چند فناوری از جمله اینترنت اشیا در کنار سایر فناوری‌های کاربردی استفاده می‌شود.

جزئیات هوشمندسازی نهالستان‌ها

حمیدرضا سلیمانی، رئیس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، با اشاره به موضوع هوشمندسازی نهالستان‌ها اظهار کرد: با آغاز اجرای این طرح یک میلیارد اصله نهال، تولید نهال در نهالستان‌ها در دستور کار قرار گرفت و در این شرایط یکی از موضوعاتی که ما به دنبال تحقق آن بوده‌ایم، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه بوده است.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات بسیار مهم در نهالستان‌ها «آبیاری» است، افزود: هوشمندسازی آبیاری منوط به این است که ما بتوانیم آب مورد نیاز را بر حسب نیاز گیاه در زمان مناسب با توجه به فصول مختلف سال در اختیار آن قرار دهیم، بر همین اساس از ظرفیت هوشمندسازی استفاده می‌کنیم، سال‌ها است از این ظرفیت در بخش‌های مختلف کشاورزی به‌ویژه کشت گلخانه‌ای بهره می‌بریم، اما در نهالستان‌های بخش منابع طبیعی از آن استفاده نشده است، بنابراین با چند شرکت در حال رایزنی هستیم و در نهایت اولین پروژه پایلوت خود را در نهالستان بزرگ کرج با همکاری یکی از این شرکت‌ها آغاز کرده‌ایم.

رئیس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور درباره چگونگی هوشمندسازی نهالستان‌ها تصریح کرد: شرایط اقلیمی هوا و خاک اندازه‌گیری می‌شود، به عنوان مثال در محیطی که بذر کاشته شده و نهال قرار گرفته است بر اساس داده‌های ثبت شده از وضعیت اقلیمی و هواشناسی، آب مورد نیاز از منابع آبی در اختیار نهالستان‌ها قرار می‌گیرد، البته عمده آب مصرفی در نهالستان‌ها از چاه تأمین می‌شود و بر اساس نیاز واقعی گیاه در اختیار آن قرار می‌گیرد.

وی به این پرسش که آیا آب چاه‌ها برای رفع نیاز آبی نهالستان‌ها کافی است، پاسخ مثبت داد و گفت: مناطق خشک و نیمه‌خشک کشور نیازمند مدیریت صحیح منابع آبی است تا آب موجود بتواند نیاز نهالستان را تأمین کند و به همین علت هوشمندسازی نهالستان‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم.

نهالستان‌ها هوشمند می‌شود؟

دستیابی به نتیجه مطلوب منوط به افزایش هماهنگی‌ها است

سلیمانی اضافه کرد: در سال جاری دو پروژه دیگر برای همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیانی که از فناوری‌های بومی استفاده می‌کنند، در دو استان سمنان و خراسان رضوی تعریف کرده‌ایم و زیرساخت‌های آن در یکی از نهالستان‌های شهرستان مشهد و یکی از نهالستان‌های سمنان فراهم شده است و اکنون نیاز به تزریق اعتبار دارد.

وی اضافه کرد: در تلاش هستیم با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان هر استان، اقدام به هوشمندسازی نهالستان‌ها کنیم، علاوه بر آن قرار است در ابتدای کار از چند شرکت دانش‌بنیان استفاده کنیم که این مجموعه‌ها به‌نوعی با یکدیگر رقابت کنند.

رئیس مرکز نوآوری و فناوری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اقدامات انجام شده برای رفع چالش‌های مالی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: نظام اداری و اجرایی کشور در بسیاری سازمان‌ها از جمله سازمان منابع طبیعی برای عقد قرارداد با یک مجموعه اجرایی باید در چارچوب نظام اداری دولت عمل کند، این در حالی است که شرکت‌های دانش‌بنیان، خارج از این موضوع و قاعده هستند و همین موضوع روند پیشرفت کار را کند می‌کند، البته معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای رفع موانع گام‌های خیلی خوبی برداشته است، اما دستیابی به نتیجه مطلوب منوط به افزایش هماهنگی‌ها است.

سلیمانی ادامه داد: بخشنامه‌هایی نیز در این راستا صادر شده است و حتی قوانینی وجود دارد، اما بعضی مراجع مربوطه از این قوانین یا اطلاع ندارند یا آن‌ها را به نوعی در تضاد با نظام اجرایی و اداری کشور می‌بینند و به آن تن نمی‌دهند، بنابراین این مشکل باید از مراجع بالاتر اصلاح شود، به منظور استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان باید مسیر هموار شود و تضادها و تداخل‌هایی که تا حدودی وجود دارد برطرف و زمینه کار آسان شود و با سرعت بیشتری حرکت کند.

نهالستان‌ها هوشمند می‌شود؟

راه‌اندازی سامانه برای مدیریت هوشمند نهالستان‌ها و کسب و کار زراعت چوب

دهم دی نیز کامران پورمقدم، مجری طرح ملی زراعت چوب وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های ما طراحی سامانه برای هوشمندسازی تولید نهال در نهالستان‌های بخش دولتی و خصوصی و کسب‌وکارهای زراعت چوب است.

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی سامانه کسب و کار زراعت چوب، همه بخش‌ها می‌توانند نهال یا چوب مورد نیاز خود را از این سامانه تهیه کنند، افزود: از طریق این سامانه می‌توان مجموعه کسب‌وکارهایی مربوط به چوب، مواد اولیه چوبی، زراعت چوب و توزیع را به‌طور ویژه مدیریت کرد.

مجری طرح ملی زراعت چوب وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: با توجه به اینکه مصرف‌کنندگان دسترسی مستقیم به تولیدکنندگان چوب ندارند، ما به دنبال آن هستیم که با سامانه کسب و کار زراعت چوب، تولیدکننده و مصرف‌کننده را به‌هم متصل و دست واسطه‌ها را کوتاه کنیم.

پورمقدم گفت: واسطه‌هایی هستند که تأمین چوب را انجام می‌دهند و از این‌رو قیمت و حتی مبالغی که برای تأمین مواد اولیه چوبی پرداخت می‌شود، غیرواقعی است، با راه‌اندازی سامانه‌های در حوزه زراعت چوب، ارتباط انجمن‌های صنفی چوب در بخش تولید و مصرف صورت می‌گیرد و بخش تولید چوب تقویت می‌شود و مصرف‌کننده نیز با قیمت منطقی چوب را تهیه می‌کند.

وی از کاهش دوره تولید چوب خبر داد و اضافه کرد: در گذشته حداقل ۱۰ سال برای آنکه یک سطح زیرکشت به محصول‌دهی برسد، زمان نیاز بود، اما با تکنیک‌ها و شیوه‌های به‌زراعی که در طرح زراعت چوب پیش‌بینی شده است، دوره بهره‌برداری کوتاه‌تر می‌شود و به چهار تا پنج سال کاهش می‌یابد.

کد خبر 729647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.