۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
علائم کمبود پتاسیم چیست؟

کمبود پتاسیم باعث بروز اسپاسم عضلانی، یبوست، ضربان قلب نامنظم، افزایش حساسیت به سدیم، فشار خون بالا و بی‌حسی اعضای بدن می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، پتاسیم به عنوان یک الکترولیت ضروری، تعادل مایعات را تنظیم می‌کند، از تکانه‌های عصبی پشتیبانی می‌کند و انقباضات مناسب عضلات را تضمین می‌کند، پتاسیم انتقال مواد مغذی در غشای سلولی را تسهیل می‌کند و عملکرد کلی سلول را ارتقا می‌دهد، نقش آن در حفظ تعادل pH و حمایت از عملکرد کلیه بر اهمیت آن در جلوگیری از بروز عدم تعادل اسید و باز در بدن تاکید می‌کند؛ در ادامه به بررسی علائم کمبود پتاسیم می‌پردازیم:

گرفتگی و اسپاسم عضلانی

کمبود پتاسیم اغلب با گرفتگی و اسپاسم عضلانی به ویژه حین فعالیت بدنی همراه است، پتاسیم انقباضات عضلانی را تنظیم می‌کند و کمبود این الکترولیت می‌تواند منجر به حرکات غیرارادی عضلات شود.

یبوست

پتاسیم نقش مهمی در حفظ عملکرد مناسب عضلات سراسر بدن از جمله دستگاه گوارش دارد، کمبود این ماده ضروری می‌تواند منجر به بروز اختلالات در انقباضات ماهیچه‌ای در روده و در نتیجه یبوست شود.

ضربان قلب نامنظم

پتاسیم برای حفظ هدایت الکتریکی قلب حیاتی است، سطوح ناکافی پتاسیم می‌تواند ریتم طبیعی ضربان قلب را مختلف کند و باعث بروز آریتمی یا ضربان قلب نامنظم شود.

افزایش حساسیت به سدیم

پتاسیم و سدیم در کنار یکدیگر برای حفظ تعادل مایعات در داخل و اطراف سلول‌ها کار می‌کنند، زمانی که سطح پتاسیم پایین باشد، سلول‌ها ممکن است به اثرات سدیم حساس‌تر شوند و به طور بالقوه منجر به افزایش احتباس مایعات شود؛ در صورتی که متوجه تورم ناگهانی یا غیرقابل توضیح شدید، می‌تواند نشانه‌ای از فقدان تعادل الکترولیت‌ها باشد.

فشار خون بالا

پتاسیم با متعادل کردن سطح سدیم در بدن، نقش مهمی در تنظیم فشار خون برعهده دارد؛ کمبود پتاسیم ممکن است به احتباس سدیم کمک کند و فشار خون را افزایش دهد.

گزگز شدن یا بی‌حسی اعضای بدن

سطوح ناکافی پتاسیم می‌تواند بر عملکرد اعصاب تأثیر بگذارد و منجر به بروز احساس سوزن‌سوزن شدن یا بی‌حسی شود؛ بنابراین در صورتی که این علائم را احساس کردید، ممکن است نشانه‌ای از این باشد که بدن برای سلامت اعصاب به پتاسیم بیشتری نیاز دارد.

کد خبر 729612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.