توسعه آبیاری با پساب شهری در فضای سبز قم

مدیرعامل سازمان سیما و منظر شهرداری قم گفت: با توجه به فقر منابع آب زیرزمینی در منطقه چهار و هشت، پروژه استفاده از پساب آغاز شد و اقدام به اخذ مشاور کردیم.

پیام جوادیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم اظهار کرد: استفاده از پساب یکی از برنامه‌های کلان سازمان سیما و منظر برای استفاده پایدار فضای سبز شهر و کمربند سبز شهری است.

وی افزود: طی دو سال گذشته علاوه بر تخصیص ۴ و نیم میلیون مترمکعب پساب که توسط آب منطقه‌ای صورت گرفته، حدود ۳۰ لیتر در ثانیه در بوستان رضوان تصفیه ثانویه انجام‌شده و ۱۱۷ هکتار از اراضی بوستان رضوان تحت پوشش آبیاری با پساب قرارگرفته است.

مدیرعامل سازمان سیما منظر شهرداری قم خاطرنشان کرد: حدود هفت تا ۱۰ لیتر در ثانیه در تصفیه‌خانه بلوار امام علی (ع) واقع در پردیسان در حال برداشت و تصفیه و برای آبیاری کمربند سبز پردیسان استفاده می‌شود.

جوادیان تصریح کرد: انتقال پساب از تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب به تصفیه‌خانه ثانویه در بوستان رضوان حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و با بهره‌برداری آن حدود ۱۰۰ لیتر در ثانیه پساب به بوستان رضوان منتقل می‌شود و سپس در بوستان تصفیه ثانویه شده و علاوه بر بوستان رضوان به ۲۹۰ هکتار از اراضی بوستان ولایت و اراضی جاده قم تهران منتقل می‌شود.

وی عنوان کرد: با توسعه استفاده از پساب در بوستان بزرگ ولایت، منابع آب خامی که در حال تأمین آب بوستان ولایت و اراضی جاده قم تهران هستند، آزادسازی شده و می‌تواند صرف جداسازی تأمین نیاز آب فضای سبز منطقه سه و توقف استفاده از آب شرب در این منطقه شود.

مدیرعامل سازمان سیما منظر شهرداری قم گفت: با توجه به فقر منابع آب زیرزمینی در منطقه چهار و هشت، پروژه استفاده از پساب آغاز شد و اقدام به اخذ مشاور کردیم و انتقال پساب تصفیه‌شده به بوستان مرجعیت و پردیسان کلید خورد. حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای سال آینده در نظر گرفته‌شده که با این بودجه فاز نخست پروژه تکمیل می‌شود.

جوادیان افزود: با استفاده از پساب می‌توان منابع آب خام و چاه‌هایی که در حال بهره‌برداری برای آبیاری فضای سبز هستند را با آب شربی که در محدوده شهری صرف می‌شود، جایگزین کرد.

کد خبر 728821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.