بیماری‌های غیرواگیر عامل ۸۰ درصد مرگ و میرها / جذب ۲ هزار کارشناس تغذیه در سیستم‌ بهداشت

نخستین کنگره بین‌المللی انجمن علمی تغذیه ایران از بیست‌وپنجم بهمن در سالن دانشگاه علومپزشکی اصفهان به مدت سه روز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره بین المللی انجمن علمی تغذیه ایران، انجمن علمی تغذیه ایران از بیست‌وپنجم بهمن از سوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با مشارکت انجمن علمی تغذیه ایران به مدت سه روز در هشت سالن و تالار دانشگاه برگزار و در این کنگره از سه پیشکسوت حوزه تغذیه و سه چهره کارشناس و متخصص تغذیه در بخش پوستر برتر، مقاله سخنرانی برتر و یک ایده برتر تجلیل شد.

غلامرضا عسگری، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: نظر به شیوع بالای بیماری‌های غیر واگیر در کشور و بار اقتصادی ناشی از این بیماری‌ها به نظام سلامت کشور و نقش عمده عوامل تغذیه‌ای و امنیت غذایی پایدار در پیشگیری از این بیماری‌ها و مشکلات موجود در مباحث آموزشی، پژوهشی و بهداشتی برای حل این مشکلات و با توجه به تصویب سند دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه در کشور پیشنهاد می‌شود دفتر بهبود تغذیه راهکارهای اجرایی این سند را با همکاری دانشگاه‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط پیگیری کند.

وی افزود: اجرای سند آمایش رشته علوم تغذیه به طور دقیق توسط بورد رشته پیگیری شود و پیشنهاد می‌شود با توجه به مشکلات عدیده‌ای در زمینه ارائه خدمات تغذیه‌ای در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی در کشور از ورود دانش آموختگان غیرتغذیه‌ای جهت ارائه خدمات مذکور جلوگیری به عمل آید.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: جهت ساماندهی خدمات مذکور نیاز است دفاتر مستقل جهت تغذیه بالینی و تغذیه جامعه وزارت بهداشت ارتقای ساختار داده شود، نظر به بار مالی هزینه‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر و نقش خدمات تغذیه‌ای در کاهش این هزینه‌ها پیشنهاد می‌شود جهت افزایش دسترسی آحاد مردم به خدمات تغذیه این خدمات تحت پوشش بیمه پایه قرار گیرند.

عسگری تصریح کرد: با توجه به نقشه پژوهش‌های تغذیه و فناوری‌های مربوطه در پیشرفت حوزه سلامت کشور از جمله پایش‌های ملی تغذیه در کشور پیشنهاد می‌شود بستر مناسب این زمینه‌ها در مؤسسه نیماد مؤسسه تحقیقات سلامت کشور و دانشگاه‌های علوم پزشکی فراهم شود.

وی گفت: تولید غذاهای فراسودمند و سلامت محور با هدف کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و اجرایی (تولید صنعتی) مورد توجه و اولویت قرار گیرد و پیشنهاد می‌شود دومین کنگره انجمن علمی تغذیه ایران در یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران برگزار شود که شرکت کنندگان خواستار برگزاری دومین کنگره در اصفهان شدند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: به منظور دستیابی به اهداف مشترک خود زمینه بهبود وضعیت تغذیه و سلامت جامعه همکاری و ارتباط فعال با تمام نهادها سازمان‌ها و افراد مرتبط با جدیت ادامه یابد و امید است پایان این رویداد علمی شروع نوید بخشی برای ارتقای علم تغذیه در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی و خدمت‌رسانی باشد.

بیماری‌های غیرواگیر عامل ۸۰ درصد مرگ و میرها / جذب ۲ هزار کارشناس تغذیه در سیستم‌ بهداشت

بیماری‌های غیرواگیر عامل ۸۰ درصد مرگ و میرها

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، در مراسم اختتامیه کنگره با اشاره به تغذیه و برنامه سلامت خانواده کنگره اظهار کرد: اقدامات خوبی ظرف دو سال گذشته در حوزه تغذیه صورت گرفته است از جمله سند امنیت غذایی، سندی که در حوزه تولید فناوری، مصرف و استفاده از فناوری جدید و ترا ریخته تهیه شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰ سال برنامه‌ای تحت عنوان پزشک خانواده و نظام ارجاع مطرح شده است، افزود: اگر تا پایان سال آینده اجرای این طرح پوشش کامل داده شود به شعار پیشگیری مقدم بر درمان جامعه عمل پوشانده شده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: اجرای کامل نظام ارجاع کار بسیار سختی است و نیاز به حمایت جامع و کامل دولت را دارد و نظارت بر سلامتی غذا و جلوگیری از مبادی غیر رسمی را از وظایف اصلی معاونت غذا و دارو اعلام است.

فرشیدی گفت: سند غذای مناسب یا سبد غذای مطلوب وظیفه وزارت بهداشت است، به عنوان مثال باید میزان مصرف نمک و سبزیجات را استانداردسازی کنیم، در حوزه تغذیه کم کاری‌های بسیاری صورت گرفته به طوری که هنوز کودکان مواد غذایی ناسالم را جایگزین مصرف شیر و لبنیات کرده‌اند.

وی ادامه داد: اصلاح تغذیه و فعالیت فیزیکی دو عامل پیشگیری از چاقی است و اگر امروز تغییری در آمار چاقی دیده نشده به خاطر کم کاری در حوزه تغذیه است، تغییر ذائقه مردم طی سالیان گذشته به خاطر تبلیغات گسترده‌ای برای مواد غذایی نامناسب در فضای مجازی صورت گرفته است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گفت: حضور پرشور دانشجویان و اساتید و نخبگان تغذیه در این کنگره جای تبریک و استقبال بالای شرکت کنندگان از این کنگره نشان از سطح بالای علمی مباحث کنگره دارد.

بیماری‌های غیرواگیر عامل ۸۰ درصد مرگ و میرها / جذب ۲ هزار کارشناس تغذیه در سیستم‌ بهداشت

علم تغذیه در کنار دارو و درمان مؤثر بیماری‌ها قرار بگیرد

فریبرز خوروش، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار کرد: اصلاح تغذیه در کاهش عوارض بیماری‌ها و پیشگیری نقش دارد و ارتباط بین رشته‌ای ما بین رشته‌های بالینی و رشته تغذیه از بعد علمی و بالینی شکل گرفته است.

وی افزود: بهبود بیماری‌های با یک تا دو ویزیت تغذیه امکان‌پذیر نیست و نیاز به استمرار ویزیت توسط متخصصان و نخستین کنگره بین‌المللی انجمن علمی تغذیه ایران یکی از بزرگترین کنگره‌های علمی در کشور است.

جذب ۲ هزار کارشناس تغذیه در سیستم‌های بهداشت و درمان

احمد اسماعیل‌زاده، مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در خصوص امنیت تغذیه‌ای پایدار برای رویارویی با سوءتغذیه و بیماری‌های غیرواگیر اظهار کرد: پیدایش سو تغذیه به دو عامل محرومیت و استفاده نکردن از وجود کارشناسان تغذیه در سیستم‌های بهداشتی و درمانی باز می‌گردد، اگر چه یکی از ابتکارات دولت‌های گذشته جذب ۲ هزار کارشناس تغذیه در سیستم بهداشتی و درمان بوده که یک اتفاق بسیار بزرگ است.

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی خواستار ادغام خدمات تغذیه‌ای در phc شده‌اند و ایران جزو معدود کشورهایی است که اقدام به این کار کرده است، اجرای این طرح یک خدمت بزرگ و فرصت دسترسی به خدمات تغذیه در مراکز بهداشتی ایجاد می‌کند، هر چند نقص‌های وجود دارد و تعداد کارشناسان تغذیه به حد کافی نیست که به دنبال افزایش جذب کارشناسان تغذیه در سیستم هستیم.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از ارتباط نزدیک ناامنی غذایی و افزایش بار بیماری‌های مزمن و غیر واگیردار خبر داد و خاطرنشان کرد: آمارها نشان داده است که ۵۲ درصد خانواده‌هایی که ناامنی شدید غذایی دارند در قیاس با خانواده‌های که امنیت غذایی دارند بروز بیماری‌های مزمن شایع‌تر هست، شاهد آمار ۴.۸ درصدی لاغری در جامعه بر اساس سامانه سیب هستیم که با درصد خطایی می‌توان به آن اکتفا کرد.

کد خبر 728601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.