فرمول تنظیم جمعیت

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه بیست‌وششم بهمن ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انتقام دشمن از حضور مردم» نوشت: حضور پرشور مردم ایران در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن، طبق معمول موجب عصبانیت دشمنان کشورمان شده است. ایجاد ناامنی و خرابکاری در کشور، هدفی است که گروه‌های ضدایرانی و سرویس‌های اطلاعاتی متخاصم در چند سال گذشته دنبال کرده‌اند. ساعت ۱۲:۵۰ بامداد روز چهارشنبه ۲ خط گاز سراسری و اصلی در محور بروجن-گندمان (محدوده گردنه حلوایی) در استان چهارمحال و بختیاری که کار انتقال گاز از جنوب به شمال کشور را انجام می‌دهد دچار انفجار و آتش‌سوزی شد.

دقایقی پس از وقوع آتش‌سوزی، آتش‌نشانان، نیروهای امدادی، پلیس و عوامل فنی در محل حادثه حضور یافتند و پس از گذشت چند ساعت از ماجرا، آتش‌سوزی مهار شد.

در اثر این حادثه، برق و گاز شهرهای گندمان، بروجن و فرادُنبه استان چهارمحال‌وبختیاری دچار قطعی شد اما بلافاصله، گاز به شبکه گازرسانی تزریق شد تا مردم منطقه مشکل قطعی گاز نداشته باشند. در همین راستا فتاح کرمی فرماندار بروجن با اشاره به مهار آتش گفت: از ساعت ۶ صبح نیروهای تعمیرات شرکت گاز خطوط منطقه ۲ در محل حادثه مستقر شدند تا تعمیرات انجام شود و برای انتقال گاز مشکل به وجود نیاید.

فرمول تنظیم جمعیت

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نیروی دریایی آمریکا در حال غرق شدن در خاورمیانه است» نوشت: نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه در سال‌های اخیر بارها مورد حمله قرار گرفته‌اند. از چند روز پس از هفتم اکتبر (۱۵ مهر)، نیروهای آمریکایی بیش از ۱۶۰ بار توسط نیروهای مقاومت عراق مورد حمله قرار گرفته‌اند که به زخمی شدن حدود ۸۰ سرباز آمریکایی منجر شد. این آمار البته پیش از حمله مشهور به برج ۲۲ است که در آنجا ۴۰ سرباز دیگر آمریکایی مجروح شدند و سه سرباز نیز کشته شدند. به نظر می‌رسد این اتفاقات درخواست‌ها برای خروج سریع‌تر آمریکا از منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) را بیشتر کرده است. هفته‌نامه آمریکایی تایم در گزارشی نوشت که حضور طولانی‌مدت نیروی دریایی آمریکا در منطقه خاورمیانه، موجب تحلیل‌رفتن منابع و آمادگی نظامی این کشور در مواجهه با چالش‌های بزرگ‌تر مانند تقابل با چین شده است؛ نیروی دریایی آمریکا با هدف دستیابی به یک هدف دست‌نیافتنی، همچنان در حال غرق‌شدن در خاورمیانه است. «هایمن ریکووِر»، دریاسالار شناخته‌شده نیروی دریایی آمریکا در سال ۱۹۸۲ در برابر کنگره این کشور شهادت داد که در جنگ مستقیم با روسیه، ناوهای هواپیمابر آمریکا تنها ۴۸ ساعت دوام می‌آورند. همچنین یکی از نگرانی‌های عمده کارشناسان، آسیب‌پذیری ناوهای هواپیمابر آمریکا در مناطق باریک، مانند خلیج‌فارس است. در حمله به انصارالله یمن از ۸۰ موشک نقطه‌زن تاماهاک استفاده شد؛ یعنی بیش از نیمی از ظرفیت تولید سالانه آنها در آمریکا؛ این نشان‌دهنده هزینه گزافی است که آمریکا در نتیجه حضور طولانی‌مدت خود در منطقه متحمل می‌شود.

فرمول تنظیم جمعیت

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود تیتر «آب شیرین شرق» را برگزید و نوشت: زاهدان در شمال استان پهناور سیستان و بلوچستان قبل از عید امسال طعم صد هزار متر مکعب آب شیرین‌سازی‌شده را که در لوله‌هایی با قطر قابل‌عبور برای یک کامیون جاری می‌شود، می‌چشد و تغییرات بزرگ را با بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن خشکی جهان حس خواهد کرد. تغییرات اقلیمی کره سبز که ریشه در مدرنیته و سبک کار کشورهایی مثل آمریکا و چین و هند و اروپایی‌ها دارد، بیشترین ضربه‌اش به کشورهای نیمه‌خشک مثل ایران خورد. این تغییرات اقلیمی چیزی نیست که به انتظار شانس و بخت و آینده نامعلوم آن نشست. باید تغییرات بزرگ را شروع کرد و یکی از آن‌ها تغییر در استحصال آب است. آب پایدار که با شیرین‌سازی آب‌های شور زیرزمینی یا آب دریا به دست می‌آید، در کنار تغییر شیوه مصرف آب‌های کشاورزی و کامل‌کردن نظام آبخیزداری کشور، نجات بخش است. طرح‌های بزرگ در اقصی‌نقاط کشور در دست ساخت و بهره‌برداری است و دشمن سرگرم خرابکاری! اما مردم آورده را می‌بینند و خود قضاوت خواهند کرد.

فرمول تنظیم جمعیت

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ضربه کاری نصرالله» به حمله بی‌سابقه حزب الله لبنان به پایگاه‌های رژیم صهیونیستی در شهر صفد پرداخت و نوشت: حمله موشکی روز گذشته حزب‌الله لبنان به شهر «صفد» که در ۵۰ کیلومتری مرزهای شمالی فلسطین اشغالی قرار دارد، معادله جدیدی را در نبردها بین رژیم صهیونیستی و لبنان ایجاد کرد؛ معادله‌ای که حجم بازدارندگی مقاومت لبنان برای پایان جنگ در غزه را نشان می‌دهد و «نه» بزرگی به طرح‌های آمریکا و فرانسه برای پایان درگیری‌ها در مرزهای شمال فلسطین اشغالی است.

سخنگوی اورژانس و امدادرسانی رژیم صهیونیستی روز گذشته دراین‌باره گزارش داد در پی حملات موشکی به صفد و اطراف آن یک نظامی زن کشته و هشت صهیونیست دیگر زخمی شده و به بیمارستان منتقل شدند. در این باره منابع کشته شدن یک صهیونیست را تأیید کرده و از کشف جسد وی در یکی از مواضع هدف قرار گرفته شده خبر دادند. در این راستا بیمارستان «زیو» در صفد تاکید کرد: ۸ مجروح به مرکز پزشکی منتقل شدند که حال یکی از آنها وخیم است. شبکه ۱۴ رژیم صهیونیستی هم خبر داد در این حمله حدود ۱۰ موشک شلیک شد و چند موضع نظامی رژیم اشغالگر هدف قرار گرفت. شبکه الجزیره نیز در این باره گزارش داد آژیرهای خطر در چند شهر و شهرک از جمله شهر «صفد» در الجلیل علیا و «نطوعا» در الجلیل غربی به صدا درآمده است.

فرمول تنظیم جمعیت

روزنامه شرق در یادداشت امروز خود به قلم سیدمصطفی هاشمی‌طبا با تیتر «ایران قوی» نوشت: می‌توان تفاوت راهپیمایی امسال را با راهپیمایی سال‌های گذشته در امر سخت‌افزاری آن یعنی افزایش پرچم‌ها، پلاکاردها و تجهیزات راهپیمایی مشاهده کرد و نیز شعار راهپیمایی امسال که «ایران قوی» بود.

متأسفانه در داخل کشور ما برخی توانمندی و قوی‌بودن را در داشتن قوای نظامی قدرتمند و داشتن تجهیزات جنگی همچون تجهیزات زمینی نظامی، موشک، پهپاد و نظایر آن می‌دانند که صدالبته داشتن آن‌ها ضروری و نداشتن آن خسران است. شایان توجه آنکه همین افراد، قدرت‌های فائقه دارای چنین تسلیحات و حتی تسلیحات اتمی را رو به زوال می‌دانند. اگر آن‌ها رو به زوال هستند، ما هم اگر صرفاً توانمند نظامی شویم، رو به زوال خواهیم بود. مگر آمریکا قدرت درجه‌یک نظامی نیست، پس چگونه آن را رو به زوال توصیف می‌کنیم؟

البته اندیشیدن به زوال این قدرت‌ها چندان هم بی‌شاهد نیست. مگر اتحاد جماهیر شوروی نبود که با آن‌همه تجهیزات نظامی و ارتش قدرتمند فروپاشید و امروز روسیه وارث شوروی دچار مشکلات فراوان است. پس باید قدرتمندی را در مؤلفه‌های مختلف مشاهده کرد و برای همه مؤلفه‌ها برنامه‌ریزی کرد تا «ایران قوی» شکل بگیرد؛ والا از «ایران قوی» تنها لفظ و سخن باقی می‌ماند.

فرمول تنظیم جمعیت

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فرمول تنظیم جمعیت» به این سوال پرداخت که چرا سیاست «تک‌فرزندی» در چین شکست خورد؟ و با بیان درس‌های جهانی برای ایران نوشت: سیاست تک‌فرزندی از سال ۱۹۸۰ در کشور چین اعمال شد تا نرخ رشد جمعیت این کشور را تنظیم کند؛ با این حال برخی عوامل همچون تغییر ترجیحات مردم با افزایش رفاه، افزایش شهرنشینی در چین و کاهش تعداد زنان در چین باعث کاهش بیش از حد رشد جمعیت شده و اکنون هزینه زیادی برای تنظیم جمعیت چین مورد نیاز است. به‌طور کلی، تنظیم جمعیت کاری پیچیده است و سیاستگذاری جمعیتی با استفاده از یک مدل ریاضی امکان‌پذیر نیست. در ایران نیز دغدغه کاهش جمعیت و نرخ باروری وجود دارد و سیاست‌های تشویقی مختلفی در قالب اعطای تسهیلات و یارانه‌ها در کشور اعمال شده است. اما آمارها نشان می‌دهد که این سیاست‌ها نتوانسته به شکل معناداری ترجیحات مردم را تغییر دهد. می‌توان گفت فاکتورهای اقتصاد کلان و بهبود کیفیت زندگی، بیشتر می‌تواند بر میزان رشد جمعیت اثرگذار باشد. همچنین در کشورهای توسعه‌یافته سیاست‌های صحیح مهاجرتی به‌عنوان راهکاری برای تنظیم جمعیت در نظر گرفته می‌شود.

فرمول تنظیم جمعیت

کد خبر 728374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.