بازدارندگی ۱۷۰۰ کیلومتری از دریا

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه بیست‌وپنجم بهمن ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازدارندگی ۱۷۰۰ کیلومتری از دریا» به شلیک موشک بالستیک از ناو شهید مهدوی برای اولین بار پرداخت و نوشت: اسفند ماه سال ۱۴۰۱ بود که ناو اقیانوس‌پیمای شهید مهدوی به همراه تعدادی شناورهای موشک‌انداز، به نیروی دریایی سپاه الحاق شد. در کنار نیروی راهبردی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که وظیفه تأمین منافع کشورمان در آب‌های آزاد و دور دست را دارد، نیروی دریایی سپاه نیز با ناو شهید مهدوی می‌تواند با قدرت بالایی در آب‌های آزاد حاضر شود. ناو شهید مهدوی با قابلیت حمل بالگرد و پهپاد، موشک و قایق تندرو مانند یک پایگاه متحرک دریایی عمل می‌کند که می‌تواند با هر تهدیدی علیه منافع جمهوری اسلامی ایران مقابله کند. در چنین شرایطی، نیروی دریایی سپاه روز گذشته هم‌زمان با میلاد امام حسین (ع) و روز پاسدار، از شلیک موشک بالستیک از ناو اقیانوس‌پیمای شهید نادر مهدوی، رونمایی کرد تا قابلیت‌های رزمی این ناو را در مقابل دیدگان دوستان و دشمنان ملت ایران قرار دهد.

در روزهای اخیر، نیروی دریایی سپاه پاسداران توانست برای نخستین‌بار شناور شهید مهدوی را به موشک‌های بالستیک دوربرد خانواده فاتح با برد حداقل ۱۷۰۰ کیلومتری تجهیز کند. شلیک موشک‌های بالستیک خانواده فاتح از روی شناور شهید مهدوی نیروی دریایی سپاه پاسداران از دریای عمان انجام شد و هدف این شلیک نقطه‌ای در کویر مرکزی ایران بوده است که این موشک‌ها با ضلع دو متری اهدافشان را مورد اصابت قرار دادند.

بازدارندگی ۱۷۰۰ کیلومتری از دریا

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود به سخنرانی دبیرکل حزب الله لبنان پرداخت و با تیتر «سید حسن نصرالله: آماده آوارگی ۲ میلیون صهیونیست باشید» نوشت: دبیرکل حزب‌الله لبنان، در سخنانی به مناسبت روز جانباز گفت: هرکس ما را به گسترش جنگ تهدید کند ما نیز او را به گسترش جنگ تهدید خواهیم کرد و هرکس تصور کند مقاومت در لبنان حتی یک لحظه احساس ترس یا سردرگمی می‌کند؛ سخت در اشتباه است و باید در محاسبات خود تجدیدنظر کند. مقاومت امروز مصمم‌تر و قوی‌تر از هر زمان دیگری برای مقابله با دشمن در هر سطحی از رویارویی و درگیری قرار دارد. اگر ما بخواهیم پاسخ بدهیم بیش از ۱۰۰ هزار صهیونیست به سرزمین‌های اشغالی برنمی‌گردند و باید برای ۲ میلیون آواره آماده باشند و مدارس و بیمارستان‌ها را برای آوارگان خود آماده کنند. مقاومت امروز در رویارویی با دشمن در هر سطحی، از گذشته مطمئن‌تر و مصمم‌تر است.

بازدارندگی ۱۷۰۰ کیلومتری از دریا

روزنامه جوان در یادداشت امروز خود که به قلم ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه نوشته شده با تیتر «جمهوری اسلامی ایران و خواب‌های آشفته آمریکا» نوشت: آبرام پیلی، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با انتشار ویدئویی در صفحه مربوط به نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در شبکه اجتماعی ایکس، مطالبی را مطرح کرده که بیانگر چیزی جز تعمد وی در قلب واقعیت و سیاه‌نمایی علیه جمهوری اسلامی ایران نیست. تردیدی نیست که ترویج اطلاعات نادرست، تلاش برای ایران‌هراسی و درک نادرست آمریکا از تحولات منطقه غرب آسیا، ریشه بیشتر مشکلات موجود در این منطقه است.

دولت آمریکا سابقه‌ای سیاه در فریب افکار عمومی و سوءاستفاده از مفاهیم ارزشمندی همچون دموکراسی، حقوق بشر و صلح دارد و عقده گشایی «پیلی» در خصوص انقلاب اسلامی ایران و توهمات وی ارزش پاسخگویی ندارد چراکه امریکایی‌ها اساساً گوش شنوا و انگیزه‌ای برای درک و فهم حقایق و درس گرفتن از اشتباهات خود ندارند، در عین حال، از منظر تبیین حقایق، مواردی را یادآور می‌شوم:

۱- جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظامِ برآمده از اراده، خواست و انقلاب مردم ایران در سال ۱۳۵۷، در طول نزدیک به نیم قرن از حیات خود، همواره صندوق رأی را مبنای حرکت سیاسی کشور در حوزه‌های مختلف قرار داده است. برگزاری بیش از ۴۰ انتخابات در طول ۴۵ سال از عمر این نظام، بهترین گواه بر وفاداری و پایبندی نظام به رأی مردم است. «جمهوری اسلامی ایران» همان‌گونه که در سال ۱۳۵۸ با تأیید ۹۸ درصد آرای مأخوذه، مشروعیت خود را به دست آورده، همچنان مفتخر است که به حکم قانون اساسی، جمهوریت نظام را رکن لایتغیر خود می‌داند.

بازدارندگی ۱۷۰۰ کیلومتری از دریا

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بن‌بست حقوق‌بشر در رفح» نوشت: روزنامه الاخبار لبنان طرحی را فاش کرد که منجر به نابودی غزه توسط اسرائیل می‌شود؛ طرحی که برخی کشورهای عربی هم در آن سهیم هستند. حمله احتمالی زمینی به رفح واکنش‌های زیادی در سطح منطقه و جهان داشته و سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای مختلف درباره عواقب فجیع آن هشدار داده و خواستار انجام اقدام فوری برای مقابله با آن شده‌اند.

هم‌زمان با این تهدیدات، صهیونیست‌ها حملات هوایی خود علیه رفح را به شکل وحشیانه‌ای تشدید کرده‌اند که در جدیدترین مورد آن بامداد دیروز صدها نفر در تجاوز اشغالگران به رفح شهید و زخمی شدند. در همین زمینه «ابراهیم امین» تحلیلگر شناخته‌شده لبنانی و سردبیر روزنامه الاخبار در مقاله جدید خود به جزئیات توطئه آوارگی مردم رفح اشاره کرد و نوشت: به نظر نمی‌رسد اعلام آمادگی رژیم صهیونیستی برای انجام عملیات نظامی بزرگ در منطقه رفح واقع در جنوب نوار غزه، طرحی باشد که طی چند روز گذشته تدوین شده یا اینکه نتیجه اختلافات موجود بین دولت آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر باشد.

رژیم صهیونیستی کار روی این طرح را از چندی پیش آغاز کرد و اینکه اکنون آمادگی خود را برای عملیات زمینی در رفح اعلام کرده، درواقع به معنای سوت آغاز اجرای توطئه‌ای بزرگ‌تر است. در این میان مشکل اصلی اسرائیل، اردوگاه‌هایی است که یک میلیون و ۴۰۰ هزار آواره فلسطینی را در خود جای داده است اما درباره برنامه‌های عملیاتی مربوط به آوارگان در رفح نیز باید گفت این برنامه‌ها قبلاً با همکاری و هماهنگی کامل با آمریکا و مصر و طرف‌های دیگر طراحی شده است.

بازدارندگی ۱۷۰۰ کیلومتری از دریا

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «نون‌بُری قاچاق» را برگزید و نوشت: «روزگار صنایع لوازم خانگی سخت و بغرنج می‌گذرد. بهای مواد اولیه صنعت از سال ۱۳۹۷ تاکنون جهش درخورملاحظه‌ای داشته است؛ به‌طوری‌که بهای ورق سرد ۹ برابر، ورق آلومینیوم هشت برابر، کاتد مس بیشتر از هفت برابر و مواد پتروشیمی و پلیمری هم حدود هفت برابر شده است. به‌جز این نرخ ارز از آن زمان تاکنون به‌شدت نوسان قیمت داشته و هزینه حمل‌ونقل، انرژی و دستمزد کارگران را هم باید به این فهرست عریض و طویل اضافه کرد. قیمت مواد اولیه صنعت لوازم خانگی در ایران بین ۱۶ تا ۴۰ درصد بالاتر از میانگین جهانی است.»

این چکیده‌ای از مشکلات تولید لوازم خانگی به نقل از رؤسای سه تشکل صنفی این بخش است. آن‌ها در ادامه تأکید می‌کنند که «افزایش هزینه‌های تولید از یک‌سو و گرفتاری تأمین مواد اولیه از سوی دیگر تولیدکنندگان را زیر فشار گذاشته است و تولیدکنندگان این روزها برای واردات مواد اولیه خود با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند. به‌طوری که میانگین زمان تخصیص ارز واردات مواد اولیه بیشتر ۸۰ روز است و پروسه واردات قطعات و مواد اولیه بیش از چهار ماه طول می‌کشد». فعالان صنعت لوازم خانگی تأکید می‌کنند که «‌در حالی که تولیدکنندگان لوازم خانگی زیر فشار هستند، قاچاق لوازم خانگی در بازار کشور آزاردهنده است و قاچاقچیان، سوخت زیر سه هزار تومان را از کشور خارج می‌کنند و در خارج از کشور به قیمت بالای ۴۰ هزار تومان می‌فروشند و با این پول لوازم خانگی به کشور وارد می‌کنند و همین موضوع قدرت رقابت را از تولیدکنندگان سلب کرده است.»

بازدارندگی ۱۷۰۰ کیلومتری از دریا

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مهار قیمت‌ها در کوتاه‌مدت منوط به ثبات نرخ ارز است» به صحبت‌های سخنگوی اقتصادی دولت پرداخت و نوشت: سیداحسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت روز گذشته در نشست خبری خود در پاسخ به نمره اقتصادی دولت سیزدهم ضمن اشاره به اهدافی که در این مدت محقق شده است، تاکید کرد: بهترین قاضی درباره عملکرد اقتصادی دولت مردم هستند و امیدواریم در پایان کار نمره قابل قبولی از آن‌ها دریافت کنیم.

خاندوزی همچنین در رابطه با نوسانات اخیر نرخ ارز گفت: تأیید می‌کنم هم سیاست دولت و هم تدابیر بانک مرکزی متمرکز بر کاهش نوسانات و بازگشت ثبات به بازار ارز است. بانک‌مرکزی از تمام ظرفیت قانونی خود برای این کار استفاده کرده است تا التهاب و هیجانی را که در ۲۰ روز اخیر در بازار بود، کنترل کند. به گفته او دلیل این موضوع این است که هدف مهار تورم کشور در کوتاه‌مدت مستلزم ثبات در بازار ارز است و هرگونه نوسان در بازار ارز این تحقق این هدف را مشکل خواهد کرد.

یکی دیگر از مواردی که خاندوزی در نشست خبری روز گذشته به آن اشاره کرد، عبور ترانزیت خارجی کشور از مرز ۱۴.۲ میلیون تن در پایان دی‌ماه بود که به گفته او نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش ترانزیت را نشان می‌دهد. او در این رابطه ادامه داد: این عدد بالاترین رکوردی است که طی دهه‌های اخیر داشتیم و امیدواریم تا پایان سال به ۱۶ میلیون تن برسد.

بازدارندگی ۱۷۰۰ کیلومتری از دریا

کد خبر 728077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.