جزئیات دریافت یارانه مواد غذایی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه بیست‌وچهارم بهمن ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رفح به خون نشست» نوشت: با کلید خوردن موضوع حمله صهیونیست‌ها به شهر رفح، عملاً توجه رسانه‌های جهانی و سیاستمداران کشورهای مختلف به جنوبی‌ترین قسمت نوار غزه دوخته شده است. همزمان رژیم اشغالگر هم دور بی‌سابقه‌ای از حملات هوایی را به این شهر (رفح) در دستور کار قرار داده است. در همین راستا بامداد دیروز دوشنبه شبکه الجزیره از بمباران بی‌سابقه شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی و شهادت و زخمی‌شدن صدها نفر خبر داد.

به گزارش الجزیره، همزمان با حملات هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به مناطقی از رفح، درگیری‌های شدیدی نیز در نزدیکی بیمارستان کویتی در همین منطقه شکل گرفته بود. المیادین نیز گزارش داده درگیری شدیدی میان نیروهای مقاومت و نظامیان رژیم صهیونیستی در شمال غرب رفح در جریان بوده است. الجزیره در یک آماردهی، گزارش داده در پی حملات رژیم صهیونیستی به منازل و مساجد در رفح، ۶۳ نفر از جمله کودکان شهید و ده‌ها نفر دیگر مجروح شده‌اند. برخی رسانه‌ها هم با استناد به منابع فلسطینی گزارش داده‌اند، شمار شهدای رفح به بیش از ۱۱۰ نفر رسیده است. این در حالی است که مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین نیز شمار شهدای جنگ غزه را ۲۸ هزار و ۳۴۰ نفر اعلام کرده است. جنبش حماس هم دیروز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، دولت آمریکا و جو بایدن، شخصاً با دولت اشغالگر مسئول کامل کشتار در رفح هستند. حماس در ادامه بیانیه خود اظهار کرد، حمله بامداد دوشنبه ارتش اشغالگر به رفح ادامه نسل‌کشی‌ای است که علیه ملت ما به راه انداخته‌اند.

جزئیات دریافت یارانه مواد غذایی

روزنامه کیهان در یادداشت امروز خود با تیتر «شباهت‌های زلنسکی و نتانیاهو» نوشت: واقعیت این است که آمریکا در هر دوی این جبهه‌های جنگ حاضر است آن هم مستقیماً و تا آنجا که توانسته از جبهه طرف خود حمایت‌های تسلیحاتی، مالی، سیاسی، اطلاعاتی و مستشاری کرده است از آن سو به شرکت‌های تسلیحاتی‌اش هم رونقی داده است! گزارش‌های متعددی از حضور مستشاران آمریکایی و اروپایی در اوکراین و «اسرائیل» منتشر شده است که همگی نشان می‌دهند، کنترل امور در این دو، نه در دستان نتانیاهو یا زلنسکی که در دستان آمریکایی‌هاست. ۲۰۰ میلیارد دلار، رقمی است که رسمی‌ها، درباره کمک‌هایِ فقط مالیِ آمریکا به زلنسکی به زبان رانده‌اند. آخرین بسته کمکی اروپا به اوکراین نیز ۵۰ میلیارد دلار بوده که کمتر از دو هفته پیش تصویب شد. اکنون نیز در کنگره آمریکا طرح تصویب یک کمک ۱۱۸ میلیارد دلاری دیگر به اوکراین و رژیم صهیونیستی در حال بررسی است. اما نتیجه این همه حمایت و سرازیر کردن دلار و سلاح چه بوده است؟

نتیجه این شده است که، هم اوکراین و هم رژیم صهیونیستی می‌گویند، بدترین شرایط تاریخ خود را تجربه می‌کنند. هر دو در جبهه‌های جنگ، تلفات بسیار سنگین و بی‌سابقه‌ای داده‌اند و اختلافات داخلی‌شان نیز آن‌قدر زیاد است که به تنهایی می‌تواند، رژیمی را زمین بزند. هم رژیم صهیونیستی و هم اوکراین، در کنار ضرباتی که در میادین جنگ می‌خورند، از درون دچار شکاف‌های کُشنده‌اند؛ شکاف‌هایی که به اعتقاد بسیاری، بعضاً حتی می‌تواند کُشنده‌تر از ضرباتی باشد که از حریف در میادین جنگ می‌خوردند.

جزئیات دریافت یارانه مواد غذایی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «روی ماه حجاب در فجر ۴۲» با اشاره به مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر نوشت: آئین اختتامیه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر در حالی با معرفی برگزیدگانش به پایان رسید که رئیس سازمان سینمایی در اقدامی هوشمندانه و شایسته کوشید تا حدودی اتفاق بد مراسم افتتاحیه را با همراه آوردن دو دختر محجبه خردسال و نوجوانش به روی سن و بوسیدن حجاب آن‌ها جبران کند.

تقدیر بی‌مورد از فیلمسازی، چون پرویز شیخ‌طادی در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر که با قدرنشناسی این فیلمساز موجب ایجاد حاشیه‌ای نامطلوب برای این رویداد شد، عملکرد مدیران سازمان سینمایی و جشنواره فجر را به شدت زیر سوال برد، اما محمد خزاعی سعی کرد با آوردن دخترانش به روی سن برنامه اختتامیه به سخنان غیرمنطقی شیخ‌طادی به‌گونه‌ای نمادین واکنش نشان دهد. خزاعی حمله به حجاب اسلامی از سوی فیلمسازی که عنوان ارزشی را یدک می‌کشید به شیوه خود آن فیلمساز پاسخ داد و در حرکتی نمادین از حجاب دفاع کرد. البته برخی سایت‌ها و کانال‌ها که نگاهی سیاسی به مسائل دارند، سعی کردند با برجسته کردن اشتباه لفظی خزاعی در خواندن یک دعای معروف به زبان عربی حرکت زیبای او در دفاع از حجاب را به حاشیه ببرند که تا حدودی هم موفق شدند، اما عجیب این بود که برخی رسانه‌های طیف حامی انقلاب اسلامی و دولت نیز در دام همین عملیات رسانه‌ای گرفتار شدند و به جای برجسته کردن تقدیر نمادین رئیس سازمان سینمایی از حجاب روی همان اشتباه لفظی مانور دادند. از اتفاقات خوب مراسم اختتامیه این بود که جشنواره فجر بالاخره به جواد عزتی سیمرغ بلورین داد، بازیگری که بازی‌های درخشان او در فیلم‌ها سال‌های متمادی از سوی این رویداد نادیده گرفته می‌شد.

جزئیات دریافت یارانه مواد غذایی

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با انتخاب تیتر «رأی علیه رادیکالیسم» به بیانیه ۱۱۰ چهره وابسته به جریان اصلاح‌طلب در نقد تحریم انتخابات و ضرورت مشارکت پرداخت و نوشت: تعدادی از چهره‌ها و افراد منسوب به جریان اصلاح‌طلبی روز گذشته بیانیه‌ای صادر و ضمن تاکید بر حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری که ۱۱ اسفند برگزار می‌شود، تصریح کردند: با توجه به نتیجه بررسی صلاحیت‌های کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، امکان رقابت در ده‌ها حوزه انتخابیه وجود دارد.

پس از اعلام نتیجه بررسی صلاحیت کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و افزایش چشمگیر تعداد کاندیداهای تأیید صلاحیت شده، بخشی از جریان اصلاحات با بررسی حوزه‌های انتخابیه و وضعیت کاندیداهای خود در این حوزه‌ها، نسبت به امکان پیروزی در این حوزه‌ها و تشکیل یک فراکسیون اثرگذار در مجلس آینده امیدوار شد. این اصلاح‌طلبان روز گذشته بیانیه‌ای صادر کردند و با اشاره به همین موضوع، همفکران خود را ترغیب به شرکت در انتخابات کردند.

به اعتقاد کارشناسان، این عده از اصلاح‌طلبان با انتشار این بیانیه، ضدیت و مخالفت خود را با رادیکالیسم ساختاری در درون جبهه اصلاحات نشان دادند. این رادیکالیسم که از ابتدای دوم خرداد با شعارهای عبور از خاتمی نمودار شده بود، در سال‌های بعد و به‌ویژه در جریان فتنه ۸۸ عملاً تلاش کرد جبهه اصلاحات را از ساختار نظام خارج کرده و وجهه اپوزیسیونی به آن دهد. این نگاه رادیکالی که بیشتر از سوی تئوریسین‌های سابق این جریان توصیه و ترویج می‌شود، بنای خود را بر ایجاد دوقطبی در جامعه، خروج از سازوکارها و بسترهای سیاسی درون نظام با کلیدواژه تحریم، تشدید ساختارشکنی و اصطکاک‌های سیاسی و در ادامه ایجاد خشونت فراگیر گذاشته است.

جزئیات دریافت یارانه مواد غذایی

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جزئیات دریافت یارانه مواد غذایی» نوشت: تورم مزمن مواد غذایی و البته به انحراف رفتن یارانه کالاهای اساسی سبب شده است که دولت طرح‌های دیگری برای توزیع یارانه مواد غذایی در نظر بگیرد. توزیع کالابرگ، یارانه ارتقای امنیت غذایی کودکان و یارانه ویژه مادران باردار و شیرده طرح‌هایی هستند که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اجرا گذاشته و معتقد است که با این طرح‌ها یارانه مواد غذایی به صورت مستقیم به سفره خانوار می‌رسد. اکنون تمام افراد دهک یک تا هفت درآمدی که مشمول دریافت یارانه هستند، می‌توانند از طرح کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند و دولت اعلام کرده که دسترسی به فروشگاه‌های متصل به شبکه این طرح و دریافت یارانه تشویقی را تسهیل می‌کند.

اکنون حدود ۲۰۰ هزار فروشگاه کوچک، بزرگ و زنجیره‌ای در شهر و روستا در دسترس مردم است تا آنها بتوانند از طریق کالابرگ الکترونیکی خرید خود را انجام بدهند. در گذشته مردم باید حتماً ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ کالابرگ خود را از سبد ۱۱ قلم کالا شامل شیر کم‌چرب، پنیر، ماست کم‌چرب، تخم‌مرغ، گوشت، مرغ ماشینی، روغن مایع، ماکارونی، برنج، قند و شکر، حبوبات و گوشت که برای این طرح در نظر گرفته شده بود، خرید می‌کردند تا اعتبار مضاعف ۱۱۰ هزارتومانی در حساب آنها شارژ شود.

با انجام این خرید مبلغ یارانه خانواده‌ها که برای دهک یک تا سه مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و از دهک چهار تا هفت ۳۰۰ هزار تومان بود، مشمول ۱۲۰ هزار تومان افزایش می‌شد. برای دریافت این مبلغ کافی بود فرد حدود نیمی از یارانه خود را از این فروشگاه‌ها خرید کند. حالا صولت مرتضوی، وزیر کار، به‌تازگی اعلام کرده است که اعتبار خرید کالابرگی از ۱۲۰ هزار تومان تا سقف ۲۲۰ هزار تومان افزایش داشته است. با این طرح که قرار است به مدت سه ماه اجرایی شود، افراد یک سبد کالایی با قیمت ۷۴۳ هزار تومان را به مبلغ یارانه خود خریداری می‌کنند.

جزئیات دریافت یارانه مواد غذایی

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سهم ایران از اقتصاد جهان» به بررسی این پرسش پرداخت که آیا اقتصاد کشورمان در باشگاه ۲۰ قدرتمند اول قرار دارد؟ ملاک رفاه چیست؟ و در پاسخ نوشت: روز گذشته داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه به استناد یک آمار بین‌المللی تاکید کرد که اقتصاد ایران در رتبه ۱۹ قرار دارد. این آمار ارائه‌شده با واکنش بسیاری از مخاطبان روبه‌رو شد و حتی برخی این آمار را غیرواقعی تلقی کردند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در این مقایسه از برابری قدرت خرید استفاده شده و رتبه‌بندی با این آمار می‌تواند صحیح باشد؛ اما لزوماً این آمار منعکس‌کننده رفاه شهروندان آن کشور نخواهد بود. «دنیای‌اقتصاد» با ارائه برخی زوایای موجود در ارائه گزارش‌های این‌چنینی توضیح می‌دهد که چرا این آمارها (حتی با استناد به گزارش‌های بین‌المللی) عموماً با احساس مردم از وضعیت اقتصاد متفاوت است. نکته مهم آن است که ایران با جمعیتی بالای ۸۵ میلیون نفر، خود به خود در این رتبه قرار می‌گیرد؛ اما درآمد سرانه شهروندان ایرانی و مقایسه اقتصاد ما با دوره پیش از تحریم‌ها، داستان واقعی اقتصاد ایران را حکایت می‌کند. بر مبنای تولید ناخالص داخلی سرانه با استفاده از شاخص قدرت خرید، ایران در رتبه ۸۶ دنیا قرار می‌گیرد؛ به عبارت دیگر ۸۵ کشور وضعیت رفاهی بهتری نسبت به ایرانیان دارند.

جزئیات دریافت یارانه مواد غذایی

کد خبر 727788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.