نگاهی به نقاط ضعف و قوت فجر چهل‌ودوم / از داوری تخصصی تا بخش نمایشی به‌نام «بین‌الملل»

از زمان اعلام اسامی فیلم‌های حاضر در فجر چهل‌ودوم، این روند از دیدگاه مخاطبان و منتقدان با نقاط قوت و ضعف متفاوتی همراه بود که در ادامه و در گفت‌وگو با یک کارشناس به بررسی ابعاد این موضوع پرداختیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آغاز رسمی فرایند جشنواره فجر چهل‌ودوم با اعلام فیلم‌های حاضر در این دوره از جشنواره در نوزدهم دی رقم خورد و بر همین اساس اسامی فیلم‌های حاضر در جشنواره در دو بخش سودای سیمرغ و نگاه نو معرفی شد؛ در میان اسامی فیلم‌های اعلام شده تنوع ژانرها و از سویی توجه به نقاط طلایی تاریخ ایران و اسلام از نکات قابل توجه بود اما از سویی از همان ابتدا انتقاداتی به حضور نداشتن برخی از فیلم‌ها در بخش سودای سیمرغ مطرح شد که تا انتهای جشنواره نیز مورد بحث بود.

از دیگر موارد مطرح در جشنواره نیز اکران نشدن برخی از فیلم‌ها در مراکز استان‌ها بود که احمد مقیمی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دلیل این امر را رعایت حقوق تهیه‌کنندگان دانست و بیان کرد: «خود تهیه‌کنندگان اجازه اکران ندادند.»؛ از سویی انتقادات و حواشی دیگری نیز با اعلام نامزدهای هر بخش مطرح شد و در هر حال با تمام انتقادها مطرح و به روال هرسال اختتامیه جشنواره فجر شامگاه بیست‌ودوم بهمن با حضور پرشور اصحاب هنر و رسانه در برج میلاد برگزار شد.

نگاهی به نقاط ضعف و قوت فجر چهل‌ودوم / از داوری تخصصی تا بخش نمایشی به‌نام «بین‌الملل»

در زمان اعلام نامزدها فیلم مجنون با حضور در ۱۴ بخش به‌عنوان فیلمی با بیشترین تعداد نامزدی اعلام شد و بر این اساس انتظار می‌رفت که احتمالاً بیشترین جوایز را نیز از آن خود کند که همینطور هم شد؛ این فیلم توانست سیمرغ بلورین چهار بخش بهترین فیلم، بهترین نقش مکمل زن، بهترین نقش مکمل مرد و بهترین موسیقی متن را کسب کند و پس از آن نیز فیلم احمد با سه سیمرغ و یک دیپلم افتخار در جایگاه دوم این جشنواره ایستاد.

جشنواره امسال تخصصی‌تر و سینمایی‌تر عمل کرد

به‌طور کلی این‌طور باید گفت که از دیدگاه مخاطبان و منتقدان جشنواره فجر چهل‌ودوم با نقاط قوت و ضعف متفاوتی همراه بود و بر این اساس سعید مستغاثی، منتقد سینما به خبرنگار ایمنا می‌گوید: کلیت و روند برگزاری جشنواره فجر چهل‌ودوم مانند دوره‌های گذشته بود، اما شاهد تنوع زیاد فیلم‌ها بودیم که این نکته نسبت به سال‌های قبل برجسته‌تر بود و در داوری نیز شاهد این تنوع بودیم.

وی با تاکید بر اینکه داوری سال جاری جشنواره را می‌توان تخصصی‌تر معرفی کرد، افزود: جشنواره سال جاری تخصصی‌تر و سینمایی‌تر عمل کرد و فیلم‌هایی با ساختار ضعیف مورد توجه قرار نگرفتند یعنی جشنواره به سراغ فیلم‌هایی رفت که با موضوعات قابل قبول ساختار خوبی داشتند و توجه نکردن به سفارش‌ها و نام و نشان‌ها از نکات قابل توجه و مهم این دوره از جشنواره بود.

نگاهی به نقاط ضعف و قوت فجر چهل‌ودوم / از داوری تخصصی تا بخش نمایشی به‌نام «بین‌الملل»

منتقد سینما در ادامه با اشاره به نبود پررنگ فیلم‌های پرفروش در میان نامزدها و برگزیدگان تصریح کرد: معمولاً در دنیا فیلم مخاطب پسند، فیلم جشنواره‌ای نیست؛ چراکه در داوری نکاتی مورد توجه است که مخاطبان به آن توجه زیادی ندارند و این موضوع، تفاوت مهم میان فیلم پرمخاطب و فیلم جشنواره‌ای است که در تاریخ سینمای جهان امری معمول است.

مستغاثی با اشاره به نگاه سلیقه‌ای در جشنواره فجر گفت: سلیقه‌ها سال جاری به ملاک‌ها و استانداردهای سینمایی نزدیک‌تر بود، در این راستا در میان بازیگران شاهد نام‌هایی مانند سعید پورصمیمی و علی نصیریان بودیم، اما برگزیدگان افرادی جدید و اتفاقات خوبی بود.

بخش بین‌الملل، بخشی با اکران‌ها و جزئیات مبهم

وی با اشاره به نقش انیمیشن‌ها در جشنواره عنوان کرد: سال جاری موضوع انیمیشن نیز مورد توجه بود که این موضوع حائز اهمیت است؛ از سویی برای اولین بار به شخصیت‌های فرهنگی ورزشی و سیاسی پرداخته شد که به‌عنوان نقطه قوت مطرح است.

منتقد سینما با تاکید بر اینکه یکی از نقاط ضعف جشنواره مانند سال‌های قبل بخش بین‌الملل آن بود، گفت: نیازی نیست جشنواره فیلم فجر با فیلم‌هایی که دیده نمی‌شود و جزئیات آن مشخص نیست سر خود را شلوغ کند و در این راستا جدا برگزار شدن بخش بین‌الملل امری مطلوب است.

مستغاثی با بیان اینکه شاکله هیئت داوران از دیگر انتقادات وارد به جشنواره است، یادآور شد: در هیچ جای دنیا چندین نفر مشخص برای چندین رشته داوری نمی‌کنند اما سال جاری با انتخاب‌ها تا حدودی این نقاط ضعف پوشانده شد.

وی با اشاره به تأثیرگذاری جشنواره فجر در تاریخ سینمای ایران تصریح کرد: سال‌های ابتدایی جشنواره فجر، این جشنواره در روند تولید سینمای ایران تأثیرگذاری فراوانی داشت و حتی زمانی فیلم‌ها بر اساس جوایزشان درجه‌بندی می‌شدند و این موضوع در قیمت بلیت، مدت اکران و شرایط اکران تأثیرگذار بود اما در مجموع این جشنواره همواره از اهمیت برخوردار بوده است.

نگاهی به نقاط ضعف و قوت فجر چهل‌ودوم / از داوری تخصصی تا بخش نمایشی به‌نام «بین‌الملل»

به گزارش ایمنا، اکنون پرونده جشنواره فجر چهل‌ودوم با وجود تمام حواشی به پایان رسید و از الان با توجه به نقاط ضعف و قوت این دوره از جشنواره باید روی جشنواره چهل‌وسوم سرمایه‌گذاری شود تا ویترینی متنوع از تولیدات سینمایی در گونه‌های مختلف را شاهد باشیم.

کد خبر 727494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.