تعرفه عوارض پسماند در قزوین کاهش یابد / مدیریت پسماند درآمدزا باشد، نه هزینه‌زا

عضو شورای شهر قزوین گفت: افزایش عوارض پسماند در سال ۱۴۰۱ برای چند سال کافی است و ضمن عدم افزایش تعرفه عوارض برای سال آتی حتی پیشنهاد می‌شود تا تعرفه عوارض پسماند کاهش یابد.

فاطمه اشدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین با یادآوری اینکه در سال ۱۴۰۱ به صورت غیر منطقی ۱۳۰۰ درصد عوارض پسماند برای شهروندان افزایش یافت، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ نیز افزایش دو برابری داشتیم و در مجموعه افزایش سنگین عوارض را شاهد بودیم. به همین خاطر همان افزایش عوارض پسماند در سال ۱۴۰۱ برای چند سال کافی است و ضمن عدم افزایش تعرفه عوارض برای سال آتی حتی پیشنهاد می‌شود تا تعرفه عوارض پسماند کاهش یابد.

وی با بیان اینکه مدیریت پسماند و تفکیک زباله نباید برای مردم هزینه داشته باشد، بلکه باید برای مردم درآمدزا باشد، اضافه کرد: نگرش مدیریت شهری به حوزه پسماند اشتباه است و متأسفانه به جای مطالعه، آسیب شناسی و اصلاح در حوزه سازمان پسماندها طی این ۲.۵ سال سه مدیر عوض شده است. حداقل باید با بهره‌گیری از تجارب شهرهای موفق مانند تبریز و برای داشتن شهر سالم و انسان محور در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم.

رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای شهر قزوین همچنین از طرح کمیسیون بانوان پیرامون استفاده از تشکلهای محیط زیستی برای ورود به امر تفکیک زباله از مبدا و فرهنگ‌سازی این موضوع میان شهروندان خبر داد و گفت: ورود به این موضوع مستلزم داشتن برنامه مدون، مدیریت قوی و توانمند و مطلع در حوزه سازمان فرهنگی و سازمان پسماندهاست.

اشدری ادامه داد: با جلب مشارکت مردمی و تشکل‌های زیست محیطی و بانوان شهر (به ویژه مادران و کودکان) می‌توان زیرساخت‌های اجتماعی، بهداشتی و فرهنگی در حوزه سلامت افراد در خانه، خانواده و اجتماع ایجاد کرد تا شهری سالم و پاک با افراد سالم داشته باشیم.

وی یادآور شد: به این ترتیب نه تنها در هزینه‌های پسماندها صرفه‌جویی می‌شود، بلکه درآمد هم برای خانوارها حاصل خواهد شد که منجر به معاف شدن هزینه خدمات پسماندهای خانگی شهروندان می‌شود. از سویی موضوع مافیا و رانت در تفکیک زباله خشک و تر خاتمه یافته و وضعیت کودکان کار ساماندهی خواهد شد.

عضو پارلمان شهری قزوین همچنین به بررسی لایحه تعرفه خدمات سازمان اتوبوسرانی و کرایه ناوگان اتوبوسرانی اشاره کرد و گفت: بزرگترین سود شهرداری رضایت شهروندان است، نه منافع مادی و بر این اساس جامعه هدفی که از خدمات اتوبوسرانی استفاده می‌کنند، اغلب از اقشار ضعیف جامعه هستند و از این رو باید نگاه ویژه به این مسئله داشته باشیم.

اشدری افزود: همچنین برخی از افراد در جامعه به ویژه در مدارس هستند که حتی پول بلیط اتوبوس هم ندارند و مجبورند روزانه مسافت طولانی را پیاده طی کنند و به همین خاطر می‌توانیم این افراد را شناسایی کرده و به نوعی با کارت‌های رایگان یا تخفیفی از آنها حمایت کنیم.

کد خبر 727380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.