تحول در خدمت‌رسانی با یک انقلاب اسلامی/ شاخص‌هایی که صدها برابر شده است

ایران اسلامی طی چهار دهه اخیر در جای‌جای خود شاهد پیشرفت و توسعه بوده تا جایی که در بعضی نقاط راه صدساله طی چهار دهه طی شده و آمارها از میانگین جهانی نیز فراتر رفته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، گروه استان‌ها، ۲۲ بهمن سال ۵۷ نمونه‌ای از غلبه خواست مردم بر حکومت‌های دست نشانده بود؛ جایی که یک ملت به رهبری روح‌الله خمینی (ره) علیه قدرت‌های استکباری شرق و غرب به‌پا خاستند و حکومتی بدون وابستگی تشکیل دادند.

قرن‌ها بود که کشورها الزاماً زیر سلطه دو کشور آمریکا و شوروی بودند و هیچ‌کس در دنیا به‌جز امام خمینی (ره) و یارانش باور نداشتند که می‌شود حکومتی با شعار نه شرقی، نه غربی ایجاد شود و دوام بیاورد.

دشمنان استقلال ملت که از فرو ریختن هیمنه خود ترس داشتند، از ابتدا با کودتا و سپس از طریق جنگ تحمیلی خواستند ملت بزرگ ایران را مطیع خود کنند، اما موفق نشدند؛ حال نوبت به جمهوری اسلامی ایران بود که خودی نشان دهد و با پیشرفت و رشد به جهانیان ثابت کند که هم می‌توان استقلال داشت و هم توسعه یافت.

جمهوری اسلامی ایران طی چهل سال گذشته در عموم شاخص‌های جهانی و به نقل از منابع معتبر بین‌المللی رشد بی‌نظیری داشته و رتبه ایران بین کشورها صعود چشمگیر یافته است؛ اما نباید تنها به شاخص‌ها دل خوش کرد؛ به همین منظور باید داخل کشور بیاییم و به نقطه نقطه ایران اسلامی سری بزنیم؛ پیشرفت‌هایی کم‌نظیر را با چشم خود ببینیم تا بدانیم جمهوری اسلامی چطور توانسته است واژه خواستن را معنی کند.

رشد ۹۰۰ درصدی تخت‌های بیمارستانی در خراسان شمالی

یکی از مهم‌ترین شاخص‌های رشد و توسعه، برخورداری مردم از امکانات بهداشتی و درمانی است؛ رشد ۹۰۰ درصدی تخت‌های ثابت بیمارستانی، ساخت ۳۴۶ خانه بهداشت روستایی، ساخت ۲۷ مرکز بهداشتی شهری و ساخت هفت بیمارستان بخشی از اقدامات انجام شده از سوی نظام مقدس جمهوری اسلامی برای ارتقای سلامت خراسان شمالی است.

پروژه‌های متعدد دیگری در حوزه بهداشت و درمان هم‌اکنون در خراسان شمالی در جریان است که بهره برداری از آنان می‌تواند خدمت‌دهی به دورترین نقاط روستایی را نیز تسهیل کند. افزایش جذب دانشجو در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی که یکی از عوامل مهم استقلال درمانی است را می‌توان از دیگر دستاورد نظام در حوزه بهداشت و درمان خراسان شمالی ذکر کرد زیرا پیش از انقلاب، استان دارای مرکز آموزشی و دانشگاهی نبود، اما اینک بیش از دو هزار دانشجو در این حوزه مشغول به تحصیل هستند.

برخورداری از نعمت گاز و برق از جمله دیگر دستاوردها بوده است؛ پیش از انقلاب هیچ گازرسانی در خراسان شمالی وجود نداشت، اما طی دهه فجر سال جاری لوله‌کشی گاز به صد درصد نقاط شهری و روستایی خراسان شمالی رسید که این خدمت‌رسانی کم‌نظیر محسوب می‌شود؛ به این ترتیب اکنون نمی‌توان روستای دارای سکنه‌ای پیدا کرد که از نعمت گاز برخوردار نباشد.

نعمت برق نیز چنین وضعیتی دارد، به طوری که ۹۹.۹۹ درصد مناطق و خانوارهای استان از روشنایی منازل بهره‌مند هستند.

صنایعی که متحول شده است

ایجاد و راه‌اندازی صنایع بزرگ و مهم در خراسان شمالی پیش از انقلاب به دو واحد تولیدی در شیروان محدود بود، اما اکنون چهار صنعت مادر با اشتغال‌زایی بیش از هفت هزار نفر، بستری مناسب را برای توسعه در این بخش فراهم کرده است.

از سوی دیگر روز به روز شاهد تولید محصولات مهم دیگری هستیم. به عنوان مثال طی روزهای گذشته با حضور وزیر کشور طرح تولید شمش منیزیم با دو هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۱۲۸ نفر و طرح تولید آلومینیوم فلوراید (هگزافلوئور و آلومینات سدیم کریولیت سنتتیک) با هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال و اشتغال ۱۷۸ نفر افتتاح شد.

شمش منیزیم یا همان فلز هزاره سوم به واسطه ویژگی‌ها از جمله استحکام بالا و وزن سبک مورد استقبال قرار گرفته و این فلز در صنایع هوا فضا، هواپیماسازی و خودروسازی مورد توجه تولیدکنندگان است.

حوزه راه‌سازی نیز از دیگر دستاوردهای چشمگیر استان است؛ پیش از انقلاب حتی یک متر جاده آسفالته در خراسان شمالی وجود نداشت؛ اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از دو هزار کیلومتر راه تنها در مسیرهای روستایی استان احداث شد که این امر نشان‌دهنده نگاه ویژه این نظام به مناطق محروم است.

افزایش ۱۵ ساله امید به زندگی در قم

سیدمحمد آقامیری، استاندار قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به پیشرفت‌های کشور و استان قم در طول سال‌های پیش از انقلاب اسلامی اظهار کرد: وضعیت زندگی مردم پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و شرایط کنونی قابل مقایسه نیست.

وی افزود: هرکس با مراجعه به زندگی خود و شرایط خانواده و اطرافیانش می‌تواند به این مسئله صحه بگذارد که پیشرفت‌های بزرگی در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی به وقوع پیوسته است.

استاندار قم خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم پیش از انقلاب اسلامی در فقر زندگی می‌کردند و درآمد کافی نداشتند، اما امروزه وضعیت فقر مطلق در استان قم به کمترین میزان رسیده است.

تحول در خدمت‌رسانی با انقلاب اسلامی/ شاخص‌هایی که صدها برابر شده است

آقامیری تصریح کرد: بسیاری از مردم پیش از وقوع انقلاب اسلامی در منازل استیجاری زندگی می‌کردند، کودکان خود را به‌خاطر ضعف سیستم بهداشت و درمان از دست می‌دادند و غذای کافی برای تأمین نیاز فرزندان خود نداشتند، اما امروز این مشکلات به حداقل رسیده است.

وی پروژه‌های آب‌رسانی، برق‌رسانی و شبکه گاز به مناطق روستایی، توجه به اشتغال روستاییان، بهبود کیفیت آب آشامیدنی قم با افتتاح سد ۱۵ خرداد و انتقال آب از سرشاخه‌های دز، بهبود بهداشت و درمان و جهاد مدرسه‌سازی را از خدمات انقلاب اسلامی در قم دانست و تأکید کرد: افزایش ۱۲ تا ۱۵ ساله امید به زندگی، ساخت نزدیک به ۷۰۰ مدرسه، ساخت ۱۶۰ هزار کیلومتر راه، رشد بیش از ۴ هزار برابری مجموعه‌های ورزشی و رشد ۴۴ درصدی آمار سوادآموزی از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان قم است.

آقامیری با اشاره به اینکه تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در تمام تریبون‌ها از جمله اقدامات بسیار مهم است، گفت: این موضوع باید در دستور کار تمام دستگاه‌ها و نهادها قرار بگیرد.

زنانی که ارزشمند شدند

سپیده رضایی، مسئول جامعه بسیج زنان استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: برشمردن دستاوردهای انقلاب در یک مجال محدود نمی‌گنجد، اما آنچه واضح و مبرهن است، هویت‌یابی زنان پس از پیروزی انقلاب است که می‌توان این امر را از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران برای بانوان محسوب کرد.

وی گفت: این هویت‌یابی قابل مقایسه با دوران پهلوی نیست و زن دیگر تنها یک فرد پستونشین که فقط نقش ارزشمند مادری و خانه‌داری را ایفا می‌کرد و به او نگاه ابزاری می‌شد، نیست.

مسئول جامعه بسیج زنان استان یزد با بیان اینکه پس از انقلاب با تأسی از حضرت زهرا (س)، زنان هم در اجتماع نقش‌آفرین و پویا هستند، تصریح کرد: زنان در حال حاضر به زیبایی در سنگر خانواده منشأ و کانون محبت، تربیت، آگاهی، رسالت و نقش مادری، همسری قرار دارند.

رضایی بیان کرد: با نگاهی گذرا به آمار بانوان در عرصه‌های تحصیلی، در رسته‌های مختلف، اشتغال و مسئولیت‌های مدیریتی می‌توان به نقش‌آفرینی بانوان در انقلاب اشاره کرد.

وی افزود: در استان یزد بانوانی داریم که شهره هستند و در عرصه بین‌المللی، بانوانی که مایه مباهات و افتخار استان هستند که این امر نشانگر آزادی زنان در حوزه‌هایی است که یک زن باید حضور مؤثر خود را داشته باشد.

گازرسانی ۱۰۰ درصدی به مردم کردستان

اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: استان کردستان جزو استان‌هایی است که تفاوت قبل و بعد از انقلاب در آن بسیار محسوس است و در واقع انقلابی در حوزه توسعه در استان کردستان صورت گرفته است.

وی افزود: هنوز جای کار بیشتری وجود دارد و در بعضی شاخص‌ها با میانگین‌های کشوری فاصله داریم که لازم است کار بیشتری صورت گیرد.

استاندار کردستان با بیان اینکه پیش از انقلاب استان کردستان یکی از محروم‌ترین استان‌ها بود و محرومیت شدید و مضاعفی داشت، اضافه کرد: برای ما ثابت شده است که رژیم پهلوی به‌عمد می‌خواست در استان‌های مرزی همچون کردستان که دارای مردمان غیوری بود و به دنبال احقاق حقوق خود بودند رشدی صورت نگیرد و در محرومیت باقی بمانند.

زارعی‌کوشا تاکید کرد: چه در زمان پهلوی اول و چه پهلوی دوم، سعی کردند که انسجام بین قوم کرد را از بین ببرند تا مردم این استان جایی برای عرضه اندام در کشور نداشته باشند.

وی تصریح کرد: پس از انقلاب با وجود اینکه ما جزو استان‌های درگیر در جنگ تحمیلی بودیم و محرومیت مزمنی از گذشته به ما ارث رسیده بود، اما خدمات و اقدامات بسیار زیادی صورت گرفت.

استاندار کردستان گفت: به‌رغم اینکه استان کردستان دارای ذخایر نفت و گاز نیست، اما تمام مجموعه استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار است و ما یک استان سبز در حوزه گازرسانی هستیم.

تحول در خدمت‌رسانی با انقلاب اسلامی/ شاخص‌هایی که صدها برابر شده است

زارعی‌کوشا افزود: استان کردستان حتی از برخی استان‌هایی که خودشان ذخایر گازی دارند، وضعیت بهتری دارد و همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار حتی در دورافتاده‌ترین نقاط استان نیز از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

وی ادامه داد: امروز هنگامی که به روستاها مراجعه می‌کنیم مردم مطالبه اینترنت 4G و 5G را از ما دارند که این نشان می‌دهد تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته است.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: مهم‌تر از همه این موارد، کرامتی بوده که نظام برای مردم ما قائل شده است و یک گردش نخبگانی در میان مردم شکل گرفته است و نخبگان می‌توانند در کشور نقش و مسئولیت داشته باشند.

زارعی‌کوشا اضافه کرد: این نشان می‌دهد که عدالت نسبی در کشور ما محقق شده است، هر چند هنوز با عدالت اساسی که امام، رهبری و نظام مدنظر داشتند فاصله داریم، اما باید تلاش کنیم این فاصله را از بین ببریم.

ایران رتبه دوم رشد علمی در دنیا

سردار محسن کریمی، فرمانده سپاه مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: انقلاب اسلامی هم اینک در سکوی چهارم جهان در علم رباتیک ایستاده و در صنعت فولاد به پله دهم جهان رسیده است.

سردار کریمی خاطرنشان کرد: در بخش صنعت هم ایران جزو معدود کشورهایی است که توان تولید سازه‌های بزرگ دریایی را به دست آورده و در صنایع دریایی نیز به رتبه سیزدهم جهان رسیده است.

وی گفت: انقلاب اسلامی با شتاب ۱۱ برابری رتبه دوم رشد علم در دنیا و رتبه نخست شتاب علمی جهان را کسب کرده است.

وی ادامه داد: ایران در چهل سال گذشته در مقیاس تاریخی، در ابعاد علمی، فناوری و نظامی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته که مشابه آن در هیچ‌یک از کشورهای منطقه صورت نگرفته است.

وی افزود: انقلاب اسلامی انقلابی فراتر از یک انقلاب سیاسی در برابر نظام مستبد داخلی و نظام سلطه خارجی است، بلکه یک انقلاب اجتماعی است که ۴۵ سال گذشته منشأ تغییر و تحولات بنیادین در سطوح و ابعاد مختلف هویتی بوده است.

سردار کریمی گفت: دشمنان در تحریف، تقلیل و تقطیع مؤلفه‌های هویتی انقلاب، همه تلاش خود را به‌کار بسته‌اند و همچنان در این راه از همه ترفندها و ابزارهای جنگ شناختی و ادراکی استفاده می‌کنند، هرچند همواره ناکام مانده‌اند و تلاش‌های شأن به نقض غرض و نتیجه معکوس انجامیده است.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه همیشگی جبهه انقلاب اسلامی رویارویی فکری و فرهنگی با این تلاش‌ها برای حفظ اصالت و هویت انقلاب و پیشگیری از تحریف آن است و بدون شک یکی از میدان‌های اصلی «جهاد تبیین» است.

فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی اظهار کرد: انقلاب اسلامی به دوران انحطاط ایرانیان پایان داد و عزت ملی، خودمختاری، اعتماد به نفس ملی و «ما می‌توانیم» را جایگزین سرخوردگی، تحقیر ملی، ضعف نفس و «ما نمی‌توانیم» کرد. وی تاکید کرد: انقلاب اسلامی با رهاندن ایران از وابستگی به غرب و شرق و ایجاد استقلال سیاسی و بازگرداندن روحیه اعتماد به نفس ملی مرزهای علمی نوین دنیا را درنوردیده است.

سردار کریمی گفت: انقلاب اسلامی در بسیاری از حوزه‌های راهبردی، ایران را در ردیف چند کشور اول جهان قرار داده است.

وی اضافه کرد: بخش عمده نوجوانان و جوانان امروزی، کمبودها و نقصان‌های موجود پیش از انقلاب و حتی دهه اول انقلاب را تجربه نکرده‌اند و بنابراین، شاید عجیب نباشد که نتوانند اهمیت دستاوردهای امروز انقلاب را درک کنند.

نگاهی به دستاوردهای مهم مازندران

رحمان معصومی، مدیرکل راه آهن شمال درباره دستاوردهای ریلی انقلاب اسلامی در مازندران با بیان اینکه راه‌آهن شمال از سوزن خروجی ایستگاه گرمسار آغاز و تا سوزن ورودی گلوگاه ادامه دارد، می‌گوید: طول این خط آهن ۳۱۰ کیلومتر است و دارای ۱۵۰۰ پل و آب رو، ۹۵ تونل، ۴۵ گذرگاه هم سطح با جاده است.

معصومی با عنوان اینکه در ۴۰ سال گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی، احداث خط آهن گرگان به اینچه‌برون برای دستیابی و جهت اتصال به کشورهای آسیای میانه اتصال پیدا کرد، ادامه می‌دهد: خطوط ریلی راه‌آهن به طول ۳۱۰ کیلومتر نیازمند بازسازی بود که اقدامات بازسازی انجام و ۲۲ ایستگاه بهسازی شد.

تحول در خدمت‌رسانی با انقلاب اسلامی/ شاخص‌هایی که صدها برابر شده است

فرج‌الله فتح‌الله‌پور، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران نیز درباره دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در این استان با بیان اینکه نرخ باسوادی اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ۶۳ درصد در شهر بود، افزود: اکنون این نرخ در شرایط موجود ۹۷ درصد است، همچنین نرخ با سوادی در روستا از ۳۸ درصد به ۹۰ درصد شرایط موجود ارتقا پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه‌های زیرساختی تعداد ۱۱ سد را در مازندران داریم، در حالی که در اوایل انقلاب این تعداد سد را در استان نداشتیم، می‌افزاید: تعداد پزشک ۴۰۶ نفر به ۲ هزار و ۸۷۶ نفر افزایش یافت و نسبت شاخص پزشک عمومی به هزار نفر جمعیت ۰.۲ بود که اکنون به ۱.۲۶ افزایش پیدا کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران تعداد دانشجو در اوایل انقلاب در مازندران را ۲۵۹۹ نفر اعلام کرد و یادآور می‌شود: این تعداد اکنون به بیش از ۱۶۱ هزار نفر رسیده است، در سایرحوزه‌ها نیز مثلاً ۲۱ بیمارستان در اوایل انقلاب در مازندران وجود داشت که اکنون به ۴۹ بیمارستان افزایش پیدا کرد و طول راه‌های استان ۲ هزار و ۸۵ کیلومتر بود که در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار کیلومتر طول راه‌های استان است.

مهدی استادیان، مدیرکل نوسازی و تجهیزات مدارس مازندران نیز درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی در این استان می‌گوید: پس از انقلاب اسلامی ۳۱۷۱ مدرسه تحویل نظام آموزش و پرورش در استان مازندران با ۱۸ هزار و ۷۱۴ کلاس درس شد.

وی می‌افزاید: ترمیم و نوسازی ۳۰۰۰ مدرسه پس از انقلاب، استانداردسازی ۱۲ هزار کلاس درس پس از انقلاب و کمک ۷۲۰ میلیارد کمک خیرین طی ۴۵ سال پس از انقلاب صورت گرفته است.

اکبر حسنی، مدیرکل فرودگاه‌های استان مازندران نیز با بیان اینکه در صنعت هوانوردی و فرودگاه‌های کشور تحولات بسیار عظیمی پس از انقلاب اسلامی شکل گرفته است، می‌گوید: در مازندران وضعیت فرودگاه‌ها در مقایسه با قبل از انقلاب تحولات شگرفی داشته است.

تحول در خدمت‌رسانی با انقلاب اسلامی/ شاخص‌هایی که صدها برابر شده است

حسنی با عنوان اینکه قبل از انقلاب کاربری فرودگاه دشت‌ناز ساری به صورت کشاورزی بود، تصریح می‌‎کند: فرودگاه رامسر توسط خاندان پهلوی استفاده می‌شد و فرودگاه نوشهر کاربرد نظامی داشت.

مدیرکل فرودگاه‌های استان مازندران با تاکید بر اینکه فرودگاه دشت ناز ساری تقریباً از سال ۱۳۶۹ وارد طراحی برای پروازهای کشوری شد، ادامه می‌دهد: از سال ۱۳۷۵ به صورت رسمی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

بهزاد برارزاده، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران نیز با بیان اینکه در ابتدای انقلاب از نظر کمیت و کیفیت دغدغه داشتیم، می‌گوید: امروز همه ۶۴ شهر ما در حال بهره‌برداری و تحت‌پوشش آب و فاضلاب هستند.

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب تنها ۴۵۰ هزار نفر جمعیت در مازندران تحت پوشش بودند، اما امروز تمام مشترکین و خانوارها تحت پوشش هستند، می‌افزاید: قبل از انقلاب طول شبکه انتقال ۸۹ کیلومتر بود، اما امروز ۱۲۰۰ کیلومتر شبکه برای ارائه خدمات داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران با تاکید بر اینکه طول شبکه‌های آب‌رسانی مازندران پیش از انقلاب ۶۲۰ کیلومتر بود، خاطرنشان می‌کند: امروز ما بیش از هشت هزار کیلومتر در شهرهای استان مازندران شبکه‌گذاری صورت گرفته است.

ارائه خدمات تخصصی درمانی در گیلان

محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان می‌گوید: انقلاب اسلامی ایران در طول چهل‌وچهار سال در ابعاد مختلف شاهد رشد و بالندگی بوده که یکی از این بخش‌ها، رشد و توسعه نظام سلامت از جمله بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و توسعه خدمات دارویی و تجهیزاتی است.

وی با اشاره به افزایش امید به زندگی (متوسط عمر) می‌افزاید: متوسط طول عمر یا میانگین عمر یک شاخص آماری است که نشان می‌دهد افراد یک جامعه به‌طور میانگین چقدر عمر می‌کنند، یا به عبارت دیگر، انتظار می‌رود چقدر عمر کنند و این شاخص از ۵۹ سال در سال ۱۳۵۷ به ۷۸ سال افزایش پیدا کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به ایجاد و توسعه اورژانس پیش‌بیمارستانی در طول انقلاب اسلامی خاطرنشان می‌کند: در سال ۱۳۵۷ تنها چهار مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی در سطح استان گیلان وجود داشت، اما امروزه ۸۴ مرکز اورژانس در استان فعال است.

آشوبی با اشاره به رشد کمی و کیفی حرفه پزشکی در انقلاب اسلامی، تصریح می‌کند: در سال ۱۳۵۷، ۲۴۵ پزشک عمومی و ۱۰۲ پزشک متخصص در استان گیلان فعالیت داشتند، اما امروزه به برکت انقلاب اسلامی، ۳۲۴۷ پزشک عمومی، ۲۶۲۰ پزشک متخصص، ۱۲۸ پزشک فوق تخصص و ۹۱ پزشک فلوشیپ در سطح استان گیلان در حال ارائه خدمت به مردم هستند.

وی اظهار می‌کند: سال ۱۳۵۷ حتی یک عدد دستگاه CT اسکن و MRI در استان گیلان وجود نداشت، اما هم‌اکنون ۲۹ دستگاه CT اسکن و ۱۱ MRI دولتی و خصوصی در استان گیلان وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان یکی از بخش‌های توسعه‌یافته نظام سلامت پس از انقلاب اسلامی را ایجاد و گسترش بخش‌های آزمایشگاه طبی می‌داند و می‌افزاید: در حال حاضر ۱۴۱ آزمایشگاه در استان گیلان به مردم خدمت می‌کنند، در حالی که در سال ۱۳۵۷ تنها ۴۹ واحد آزمایشگاهی در استان وجود داشت.

آشوبی با اشاره به انقلاب دارویی می‌گوید: در حالی‌که پیش از انقلاب اسلامی ۷۰ درصد داروهای کشور از طریق واردات به دست بیماران می‌رسید، پس از انقلاب داروسازان ایرانی توانستند ۹۷ درصد داروها را در کشور تولید کنند.

وی با اشاره به رشد فزاینده ایجاد و فعالیت داروخانه در سطح گیلان، تاکید می‌کند: پیش از انقلاب ۷۶ باب داروخانه در استان فعال بود، اما هم‌اکنون حدود ۵۳۰ داروخانه باعرضه انواع داروها به مردم خدمت می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه انقلاب اسلامی سکویی برای محققان و پژوهشگران بوده است، خاطرنشان می‌کند: ایران اسلامی رشد فزاینده‌ای در علم و فناوری داشته است و شاهد ارتقای جایگاه علمی ایران در سطح منطقه و جهان هستیم، به‌نحوی که پیش از انقلاب اسلامی حتی یک مرکز تحقیقاتی سلامت‌محور در گیلان وجود نداشت، اما امروز هشت مرکز و واحد تحقیقاتی در کنار یک پژوهشکده در نظام سلامت فعال شده است.

تحول در خدمت‌رسانی با انقلاب اسلامی/ شاخص‌هایی که صدها برابر شده است

دمیده شدن روح آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت استان

آشوبی با اشاره به افزایش مراکز آموزشی-درمانی و بیمارستانی در استان گیلان طی عمر پربرکت انقلاب اسلامی، تصریح می‌کند: قبل از انقلاب در استان گیلان ۱۵ بیمارستان وجود داشت، اما امروز ۳۸ بیمارستان و مرکز آموزشی درمانی در راستای خدمات سلامت‌محور به مردم خدمت می‌کنند.

وی افزایش تخت‌های درمانی را از دیگر دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی می‌داند و می‌گوید: قبل از انقلاب در استان گیلان ۱۵۴۰ تخت درمانی و ۱۲ تخت CCU وجود داشت، اما امروز شمار تخت‌های درمانی به ۳۸۸۸ تخت افزایش پیدا کرده است، در حالی که این استان دارای ۱۸۰ تخت CCU و ۳۳۹ تخت مراقبت‌های ویژه (ICU) است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به دمیده شدن روح آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت استان، اظهار می‌کند: آموزش علوم پزشکی قبل از انقلاب در گیلان وجود نداشت، اما امروز در دانشگاه علوم پزشکی استان هشت دانشکده با ۵۱۲ هیئت‌علمی در حال انتقال مبانی، مفاهیم و مهارت علوم پزشکی به حدود شش هزار نفر دانشجو هستند.

آشوبی با اشاره به رشد شاخص‌های بهداشتی می‌افزاید: تعداد شبکه‌های بهداشت از ۱۲ به ۱۶ شبکه و یک مرکز بهداشت، تعداد خانه‌های بهداشت از ۶۰ خانه به ۹۵۹، تعداد مراکز بهداشتی از ۷۰ به ۱۹۷ و همچنین ۱۴۶ پایگاه بهداشتی شهری و روستایی در استان مشغول به فعالیت هستند.

وی تلاش‌های دولت سیزدهم در راستای ایجاد و توسعه زیرساخت‌های زیربنایی و روبنایی قابل‌توجه می‌داند و می‌گوید: تنها در دو سال آغاز به کار دولت سیزدهم ۱۱۸ پروژه با ارزش ریالی بیش از هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان افتتاح شده و به بهره‌برداری رسیده است.

گسترش اینترنت و راه‌های ارتباطی در خراسان رضوی

دولت‌های گذشته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، توانسته است با فعالیت خادمان مردم و هم‌استانی‌هایمان؛ امر توسعه و پیشرفت را با پوشش اینترنت برای بیش از ۲۰۰ روستای جدید، پوشش تلفن همراه برای روستاها، گازرسانی به بیش از ۲۰۰ روستای خراسان رضوی و ایجاد کیلومترها آسفالت راه روستایی بخشی از این اقدامات انجام شده است.

در کنار این فعالیت‌ها ایجاد هزاران شغل خالص در استان و کسب رتبه اول ایجاد اشتغال کشور در سال گذشته یک رکورد در خراسان رضوی به حساب می‌آید. نهضت ملی مسکن نیز پروژه‌ای بود که امید را به بخشی از بدنه جامعه تزریق کرد.

تحول در خدمت‌رسانی با انقلاب اسلامی/ شاخص‌هایی که صدها برابر شده است

طی دو سال گذشته، تأمین ۴۰ میلیون مترمربع زمین جهت ساعت ۱۸۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن اتفاق مهمی بود.

انقلاب اسلامی ایران طی بیش از چهار دهه از عمر خود علاوه برای ایجاد آزادی‌های اجتماعی و سیاسی برای ملت ایران و حفظ استقلال کشور بدون تاسی از قدرت‌های خارجی توانسته است به صورت نسبی امکانات و زیرساخت‌های لازم برای رفاه عمومی را در شهرها و روستاها از مرکز کشور تا دورترین روستاهای مرزی به ارمغان آورد.

توسعه قابلیت‌های پزشکی و آموزشی خراسان رضوی

در حال حاضر ۳۲ بیمارستان دانشگاهی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مجاوران و زائران بارگاه منور رضوی خدمات ارائه می‌دهد و در کنار آن مراکز بهداشتی درمانی، مراکز جامع روستایی و شهری نیز در تمام نقاط استان فعال و به مردم خدمات‌رسانی می‌کنند. انقلاب اسلامی ایران موجب توسعه در تمام زمینه‌ها شده است و ما مکلف به حفظ دستاوردهای آن هستیم، چرا که هرگونه غفلت در حفظ دستاوردهای انقلاب موجب انحراف اهداف آن می‌شود.

پیش از انقلاب اسلامی در استان خراسان بزرگ حدود ۴ هزار مدرسه وجود داشته است و آمار با سوادی در روستاها حدود ۲۲ درصد بوده است، اما امروز تنها در استان خراسان رضوی بیش از ۱۰ هزار و در استان خراسان بزرگ بیش از ۱۶ هزار مدرسه وجود دارد و درصد افراد با سواد نیز به بیش از ۹۷ درصد رسیده است.

توسعه شهرک‌ها

توسعه شهرک‌ها، نواحی صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی و ایجاد مراکز تحقیق و توسعه در راستای ارتقای جایگاه نوآوری و فناوری در بخش صنعت و معدن پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌منظور توسعه کیفی و عمق‌بخشی به توان فناوری واحدها، مشوق‌هایی در زمینه طراحی به مرحله اجرا گذاشته شده است که از آن جمله می‌توان به ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه، مراکز پژوهشی، واحدهای خدمات مهندسی و اعطای مشوق‌های لازم برای رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد.

پیشرفت‌های ایران امروز به برکت تلاش و ممارست مردم و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و به برکت حاصل شده است. لازم است که به‌درستی و صراحت از پیشرفت‌های کشورمان سخن بگوییم.

کد خبر 726864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.