قیام برای اسلام فریضه دینی بود/ شرکت در انتخابات موجب سربلندی اسلام و مسلمین است

استاد حوزه علمیه اصفهان قیام برای اسلام را از جمله انجام فرایض دینی دانست و با اشاره به انتخابات اسفندماه گفت: شرکت در انتخابات موجب سربلندی اسلام و مسلمین است.

حجت الاسلام مهدی اژه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با توجه به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به وحدت و همدلی مردم برای رسیدن به این پیروزی اشاره و اظهار کرد: آنچه امام راحل در طول دوران مبارزاتی خود از سال ۴۱ تا آخرین روز حیاتشان بر آن تاکید می‌کردند احیای اصل اساسی اسلام در جامعه بود.

۹۰ درصد اسلام رسیدگی به امور مسلمین است

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد اسلام رسیدگی به امور مسلمین است، گفت: رسیدگی به امور مسلمین ابعادی دارد که یکی از آنها نبودن زیر سلطه کافران است؛ این در حالی است که رضاخان می‌گفت همه مردم ایران باید لباس غربی بپوشند و مردم حق هیچ انتخابی حتی در زبان و گویش خود ندارند.

استاد حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: بر اساس خاطرات علم، محمدرضا پهلوی هرگز از خود اراده نداشت و جزئی‌ترین امور کشور را با سفرای آمریکا و انگلیس هماهنگ می‌کرد؛ مردم در زمان پهلوی اول و دوم حق دخالت در هیچ کاری را نداشتند و سرنوشت مردم توسط سفیر و مزدوران خارجی تعیین می‌شد.

قیام برای اسلام از فرایض دینی است

وی قیام برای اسلام را از جمله انجام فرایض دینی دانست و گفت: جمهوری اسلامی، مردم سالاری دینی است و برای رسیدن به چنین نظامی مردم در ابتدا ریشه سلطه بیگانه را کندند؛ آمریکا چند سالی است که در عراق پایگاه دارد، بمباران می‌کند، تروریست تربیت می‌کند و از ترور حمایت می‌کند، نفت عراق را می‌برد و مردم عراق نمی‌توانند کاری بکنند.

حجت الاسلام اژه‌ای ادامه داد: بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا به هر کشوری ورود کرده هنوز خارج نشده است، حتی در ویتنام نیز با وجودی که نیروهای خود را برد اما از نظر سیاسی هنوز قدرت دارد؛ تنها در ایران بود که آمریکا قبل از انقلاب اسلامی ۶۰ هزار نیروی مستشاری پیاده کرده بود و با پیروزی انقلاب مردم به صحنه آمدند و این نیروها را از کشور خود بیرون کردند و به لحاظ سیاسی نیز مستقل شدند.

وی با بیان اینکه رضاخان با زور سرنیزه بر مردم حکومت می‌کرد و به پشتوانه بیگانگان به قدرت رسید و توسط همان‌ها نیز از قدرت برکنار شد، گفت: محمدرضا پهلوی نیز دو بار توسط آمریکایی‌ها به قدرت رسید اما در نهایت با خفت از ایران فرار کرد؛ در حقیقت مردم بودند که او را از کشور بیرون کردند.

تاکید اسلام بر مبارزه با سلطه خارجی و ظلم داخلی

استاد حوزه علمیه اصفهان تاکید کرد: وقتی می‌گوئیم اسلام منظورمان صرفاً امور فردی و عبادی نیست بلکه مبارزه با ظلم و سلطه خارجی و مبارزه با ظلم داخلی نیز جز اسلام است؛ همچنین اداره امور مردم به دست خود آنها نیز از تأکیدات اسلام است.

وی انتخابات را یکی از مصادیق اسلام دانست و گفت: مسئولان نظام جمهوری اسلامی برخلاف زمان قبل از انقلاب عمدتاً مردمی و از بدنه جامعه بوده‌اند هرچند ضعف‌هایی در فکر و عمل آنها بوده است اما اگر خلافی هم رخ داده مانند زمان بنی‌صدر، مردم با آن برخورد کرده‌اند.

خمیر مایه شجاعت هنوز در مردم باقی است

حجت الاسلام اژه‌ای تاکید کرد: خدا عنایت کرد تا این انقلاب با این ریشه و اساس شکل گرفت و مردم ترسیده از ۵۰ سال حکومت دیکتاتوری پهلوی به شجاعتی رسیدند که هنوز خمیر مایه شجاعت در آنها باقی مانده است؛ مردم تصمیم گرفتند سلطه بیگانه را قطع و ظالم را ساقط کنند و حکومتی را طبق آرمان‌های اسلام ناب شکل دهند.

وی با بیان اینکه فاصله وضع دینی و سیاسی مردم سال ۵۶ با اکنون قابل قیاس نیست، گفت: دموکراسی که دنیا تعریف می‌کند بر این مبنا است که افراد با آرای مردم انتخاب می‌شوند البته منظورشان از مردم حزب است اما در جمهوری اسلامی آرای تک تک مردم حائز اهمیت است.

استاد حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: در کشور ما با وجود شرایط جنگ، آشوب و مشکلات دشمن ساخته، انتخابات یک روز هم به تعویق نیفتاده و همواره با کیفیت خوب و مشارکت بیش از ۵۰ درصدی مردم برگزار شده است.

وی با اشاره به نقش‌های مختلف مجلس از تصویب بودجه سالانه، برنامه ۵ ساله توسعه، رأی اعتماد به وزرا و تصویب لوایح دولت و قوه قضائیه گرفته تا نظارت، ابراز کرد: مسیر تمام لوایح دولت و قوه قضائیه بدون استثنا از مجلس می‌گذرد؛ بنابراین مردم باید با حضور در انتخابات نشان دهند که نسبت به سرنوشت کشور و انقلاب بی‌تفاوت نیستند.

حجت الاسلام اژه‌ای با تاکید بر اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران امانت شهداست و باید از آن پاسداری کرد، اذعان کرد: روابط حاکمیت از طریق قانون توسط نمایندگان مردم مشخص خواهد شد که بسیار اهمیت دارد؛ از این رو آرای مردم تعیین کننده بوده و قدرت بزرگی به مجلس خواهد بخشید.

وجه تمایز مشروعیت و مقبولیت نظام

وی با اشاره به انتخابات مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: در حکومت‌های دموکراسی انتخابات مجلس و ریاست جمهوری نشان دهنده مقبولیت آن حکومت است ولو به اندازه ۳۰ درصد مردم در آن شرکت کنند؛ به عنوان نمونه در آمریکا با ۳۴۰ میلیون نفر جمعیت رئیس جمهور توسط یک چهارم افراد انتخاب می‌شود و اصل بر مشارکت است و درصد مهم نیست.

استاد حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: در کشور ما نیز برای مجلس، ریاست جمهوری و شوراها مقبولیت مهم است اما شرکت در انتخابات خبرگان رهبری مشروعیت نظام را نشان می‌دهد چرا که خبرگان باید نایب امام زمان (عج) را بر اساس معیارهای قانون اساسی انتخاب کنند و بنابراین انتخابات خبرگان اهمیت بیشتری دارد.

مشروعیت نظام به انتخابات خبرگان بسته است

وی با بیان اینکه کشور نباید یک ساعت هم بدون رهبر بماند، گفت: در انتخابات رهبر، فردی که توسط وکلای مردم که خود مجتهد و مجتهد شناس هستند و بر اوضاع زمان آگاهی دارند، انتخاب می‌شود و باید سرآمد همگان باشد؛ از این رو مشروعیت نظام به انتخابات خبرگان بسته است.

حجت الاسلام اژه‌ای با تاکید بر اینکه دشمن هزاران نقشه و توطئه برای این انقلاب به ویژه رهبر انقلاب دارد، تصریح کرد: هر حادثه‌ای هم که رخ بدهد آینده امور کشور مختل نخواهد شد و شرکت در انتخابات یک تکلیف شرعی و الهی است.

شرکت در انتخابات موجب سربلندی اسلام و مسلمین است

وی بر لزوم انتخاب افراد اصلح و وزین تاکید و خاطرنشان کرد: همه دلسوزان ملی و مذهبی می‌گویند که رأی بدهید و سران رژیم صهیونیستی، آمریکا و کشورهای کفر و نفاق می‌گویند که رأی ندهید تا دستشان باز باشد هر غلطی می‌خواهند بکنند؛ از این رو همه مراجع تقلید گذشته و امروز بالاتفاق در این امر سستی و تعلل را جایز نمی‌دانند چرا که شرکت در انتخابات موجب سربلندی اسلام و مسلمین است.

کد خبر 726637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.