نقش کارسوق‌ها در تغییر مفهوم آموزش‌های کتاب‌محور به برنامه‌های پژوهشی و تحقیقاتی‌

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، آموزش و توانمندسازی نیروهای انسانی مدارس سمپاد را از برنامه‌های مهم سمپاد دانست و گفت: طرح نظارت بر عملکرد آموزشی، پرورشی و پژوهشی مدارس سمپاد، آموزش و توانمندسازی مدیران این مدارس، دوره توانمندسازی معاونان و مربیان پرورشی سمپاد از فعالیت‌های این بخش هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش الهام یاوری آموزش و توانمندسازی نیروهای انسانی مدارس سمپاد را از برنامه‌های مهم سمپاد دانست و اظهار کرد: طرح نظارت بر عملکرد آموزشی، پرورشی و پژوهشی مدارس سمپاد، آموزش و توانمندسازی مدیران این مدارس، دوره توانمندسازی معاونان و مربیان پرورشی سمپاد از فعالیت‌های این بخش هستند.

وی با اشاره به برنامه‌های توانمندسازی افزود: قالب این فعالیت‌ها برگزاری دوره آموزش کوتاه مدت با موضوع مدیریت مشارکتی مدیران مدارس دوره اول و دوم متوسطه، برگزاری دوره آموزش کوتاه مدت با موضوع شناسایی و هدایت استعدادهای دانش آموزان، برگزاری دوره آموزش کوتاه مدت آموزش و پرورش دانش آموزان تیزهوش به تعداد ۱۰۳ هزار و ۲۳۳ نفر ساعت بود، می‌توان از سایر فعالیت‌های توانمندسازی به تشریح و تبیین برنامه‌ها و فعالیت‌های سمپاد، تقویم اجرایی فعالیت‌ها و برنامه‌ها طراحی و اجرای کارسوق‌های فراگیر (دانش آموزان سمپاد و غیرسمپادی) با مباحث علمی فناوری مانند موضوعات شبیه‌ساز، اختراع، برنامه نویسی، پژوهش و مخترع قرن و آموزش به دانش‌آموزان در چند مرحله و ارزیابی و ارائه تسهیلات اشاره کرد.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به اینکه حضور در کارسوق‌های سازمان سمپاد برای دانش‌آموزان عادی نیز میسر است و این موضوع خود نشان از توجه به پرورش استعدادهای خارج از مدارس سمپاد دارد، گفت: دانش‌آموزان علاقه‌مندی که در مدارس عادی تحصیل می‌کنند با مراجعه به مدارس سمپاد می‌توانند از آخرین جزئیات برگزاری کارسوق‌های مختلف در سطح استان‌ها آگاه شوند و همچون دانش‌آموزان سمپادی در آن‌ها شرکت کنند.

وی اضافه کرد: نقش کارسوق‌ها در تغییر مفهوم فوق‌برنامه‌ها از کلاس‌های آموزشی کتاب‌محور به برنامه‌های پژوهشی، تحقیقاتی‌، خلاقیت و نوآوری‌محور بسیار مهم است و در نهایت زمینه‌ساز انتخاب صحیح‌تر مسیر زندگی تحصیلی می‌شود و فرصتی برای تقویت و بازپروری مهارت‌های اجتماعی‌، فرهنگی و هنری را در بردارد.

یاوری یادآور شد: دوره‌های حضوری و غیرحضوری توانمندسازی در رابطه با تولید محتوا برای معلمان مشترک بین مدارس سمپاد و غیرسمپاد نیز طراحی شده و در دست اجراست.

وی به یکی از فعالیت‌های مشترک مدارس استعدادهای درخشان و مدارس دیگر اشاره کرد و گفت: جشنواره خوارزمی یکی از فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان است که در راستای بهبود نظام شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان، بسترسازی برای دسترسی دانش آموزان مستعد خارج از مدارس سمپاد به فرصت‌ها و خدمات آموزشی انجام می‌شود که در دوره بیست و پنجم این جشنواره ۲۳۶۳ طرح به دبیرخانه ارسال و از این تعداد ۳۱ طرح به وزارت علوم ارسال و تأیید نهایی شده است.

کد خبر 726351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.